شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی:

ایران در تولید گندم به خودکفایی رسید

يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۳۹
کد مطلب: 516136
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: نیاز داخل به محصول گندم به طور کامل تأمین شده و هیچ نیازی به واردات گندم نیست.
ایران در تولید گندم به خودکفایی رسید

به گزارش جهان نيوز، عباس کشاورز امروز در آئین افتتاحیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع و ماشین‌آلات کشاورزی در ارومیه با بیان اینکه بهره‌وری کلید توسعه کشاورزی پایدار است، اظهار کرد:‌ با استفاده از دانش و فناوری روز دنیا و اجرای راهکارهای مدیریت کشت و استفاده از بذور اصلاح شده میزان تولید محصول گندم در طی 4 سال گذشته با وجود کاهش سطح زیر کشت افزایش یافته و تولید گندم مناسب بوده است.
وی ادامه داد: به علت کمبود منابع آبی و کاهش توان رویشی اراضی کشاورزی سطح زیر کشت گندم آبی کشور از دو میلیون و 500 هزار هکتار به حدود 360 هزار هکتار کاهش یافته است.
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر 47 رقم بذر گندم در دسترس کشاورزان کشور قرار دارد که باید به 90 رقم افزایش یابد ،تاکید کرد: با این وجود نیاز داخل به محصول گندم به طور کامل تأمین شده و هیچ نیازی به واردات گندم نیست و در طی چهار سال گذشته درآمد کشاورزان گندم‌کار درحدود 280 درصد افزایش یافته است .
وی با اشاره به اینکه در طی سال‌های اخیر 5600 برند کودی گواهی دریافت کردند، افزود: تمام تلاش وزارت جهاد کشاورزی توسعه همکاری و مشارکت با بخش خصوصی برای تأمین بذر و دیگر نهاده‌های کشاورزی و استفاده بهینه از این نهاده‌ها برای تامین امنیت غذایی مردم است.
کشاورز تصریح کرد: بدون حضور و همراهی تشکل‌های کشاورزی و بخش خصوصی هیچ گونه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی انجام نشده و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در جهت بهره‌مندی از توانمندی‌های بخش خصوصی و افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در جهت کاهش هزینه‌‌های تولید و افزایش بهره‌وری نقش بسیار مهمی خواهد داشت .
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی، افزایش تولید چغندر قند و شکر را از نمونه‌های موفق همکاری دولت با بخش خصوصی دانست و افزود: این همکاری سبب شد رکورد تولید شکر در کشور شکسته و از 5 و نیم تن در هکتار به نزدیک 8 تن در هکتار  افزایش و سطح زیرکشت چغندر قند به حدود 103 هزار هکتار کاهش یابد.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *