جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

تحلیلی بر انتخابات و نیازهای واقعی کشور

شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۳۸
کد مطلب: 515822
قالیباف چند ماه است زیر سنگین ترین روند ترور شخصیتی سرگرم عملیاتی کردن یکی از مهم ترین وعده های خود به مردم تهران است.
تحلیلی بر انتخابات و نیازهای واقعی کشور
 
به گزارش جهان نيوز به نقل از دیدبان، حسن روحانی پس از ثبت نام در وزارت کشور برای رقابت های انتخاباتی گفته است: «از امروز به بعد حفظ برجام یکی از مهمترین مسایل سیاسی، داخلی و اقتصادی ایران خواهد بود.» وی در ادامه تاکید کرده است:«هووهایی که بارها به قصد کشتن این فرزند یعنی برجام تصمیم گرفته بودند نمی‌توانند سرپرست خوبی برای آن باشند. بلکه همانهایی که تمام تلاش شبانه‌روزی خود را برای این توافق کردند باید مسیر را تا آخرین قدم ادامه دهند.» معنای چنین سخنانی روشن است. از نظر جناب رئیس جمهور، تداوم وضعیت کنونی در اقتصاد کشور، همان چیزی است که می تواند مشکلات را حل کند. وزاری دولت اما معتقدند برای حل مشکلات باید از خارج مدیر وارد کنیم. در این میان، تحلیل دوستان آمریکایی دولت از آینده اقتصاد ایران با حضور روحانی نیز قابل توجه است. چند روز پیش، اندیشکده آمریکایی «گیت استون» نوشته است: «درصورت پیروزی مجدد حسن روحانی اقتصاد ایران فلج باقی می ماند و شکاف بیشترمی شود.»

تحلیلگران حاضر در اندیشکده های آمریکایی اما همزمان، به صورت آشکاری نگران آینده روحانی هم هستند. ۷ فروردین ماه ۹۶، اندیشکده «آمریکن اینتر پرایز» طی تحلیلی در همین زمینه، با ابراز نگرانی نسبت به حذف اندیشه روحانی در انتخابات آینده می نویسد:«مردم ایران به طور محتمل اهمیت بیشتری  به «دستاوردهای اقتصادی توافق هسته‌ای» که روحانی در سال ۲۰۱۳ در رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود، می‌دهند. ۷۵ درصد ایرانی‌ها در جریان یک نظرسنجی گفتند که توافق هسته‌ای تغییری در اوضاع زندگیشان نداده است.» این یعنی آنکه آمریکایی ها نگرانند مبادا اقتصاد ایران فلج نشود! از دشمن البته توقعی بیش از این نیست. با این حال، سخن در باب انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و سناریوهای دولت در زمینه اقناع مردم به رای دادن مجدد به روحانی به همین محدود نمی شود. ثبت نام غیرمترقبه اسحاق جهانگیری، پدیده جالبی است که در همین زمینه می توان به آن پرداخت.

عزت الله ضرغامی در همین زمینه تحلیل جالبی ارائه داده است. وی می گوید:« کاندیدای پوششی برای رئیس جمهور مستقر کار شایسته ای نیست. باعث تنزل جایگاه او خواهد شد. در واقع با صدای بلند اعلام می‌کنیم که رئیس‌جمهور برای سرپا ماندن احتیاج به داربست دارد.» داربست زدن البته بخشی از سناریویی که از چندین ماه پیش از این با تخریب یکی از مهم ترین رقیبان بالقوه روحانی در انتخابات آغاز شده است. همان فردی که در سال سال ۲۰۱۰ میلادی، مجله انگلیسی مطرح «نیو استیتسمن»، نام او را در فهرست ۱۰ نفره ای، که قادر به «تغییر دادن جهان» هستند، قرار داده است. او کسی نیست جز محمدباقر قالیباف! مجله مذکور در تشریح لیست خود می نویسد:«ما فهرستی از رهبران قاره های مختلف را ارائه می کنیم؛ افرادی که پیش از این تغییراتی در اوضاع آمریکا، انگلیس، آفریقای جنوبی و ایران به وجود آورده یا اینکه درصدد ایجاد تغییرات هستند.»

قالیباف چند ماه است زیر سنگین ترین روند ترور شخصیتی سرگرم عملیاتی کردن یکی از مهم ترین وعده های خود به مردم تهران است. وعده ای که البته حالا عملی شده است: «احداث ۱۰۰ کیلومتر خط مترو در سال ۹۵!» مرو چنین واقعیاتی نشان می دهد بی سبب نیست که انگلیسی ها نیز برای تغییر جهان به شهردار ساکت تهران چشم دوخته اند! خدمات قالیباف در تهران البته به همین محدود نمی شود و در کمال شگفتی، تا همین چندی پیش، مورد تایید تخریبگران کنونی وی نیز بوده است. آنچنان که سایت اصلاح طلب عصر ایران در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۹۴ با بازنشر گزارشی ۵۵۰۰ کلمه ای، به تمجید از عملکرد شهردار جهادی پایتخت پرداخته است. ظاهراً اما نزدیک شدن به انتخابات، توان نابینا کردن برخی را دارد! معجزه انتخابات ۹۶ در این مورد خاص، شفا دادن نبوده، بر بینایی اصلاح طلبان تاثیر آشکاری گذاشته است.

در بخشی از گزارش منتشر شده در زمان بینایی عصر ایران اما می خوانیم: «شاید که نه؛ حتما شما هم یادتان می آید روزهایی را که چهره تهران خاکستری بود؛ نه از این همه فضای سبز در حاشیه بزرگراه ها خبری بود و نه هیچ کدام از ما تصوری برای داشتن یک بوستان در نزدیک ترین فاصله به منزل مان داشتیم. حتی توقع داشتنش را هم در خاطرمان نپرورانده بودیم. آن روزهایی که اتوبان های تهران به تعداد حالا نبود و معابر باریک شهری نفس مان را در لابلای طناب به هم تنیده ترافیک پایتخت محبوس می کرد، همان طور که تصوری هم از سراهای محلات و خانه های سلامت نداشتیم. تنها معدود فرهنگسراهایی را در تهران سراغ داشتیم که آن هم کارکردی آنچنانی برایش تعریف نشده بود. گاهی اوج خواسته مان این بود که یک بار طی شبانه روز زباله های مان سر موعد از درب منازل مان با همان ماشین های ملودی دار جمع آوری شود. همین ما را از مدیریت شهری راضی می کرد!»

قالیباف البته فقط تهران را متحول نکرده است. ایجاد تحول در نیروی انتظامی، بخش دیگری از کارنامه شهردار پرکار پایتخت را تشکیل داده که البته با تمجید رهبر فرزانه انقلاب و مرحوم هاشمی نیز همراه شده است. رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۸۳در جریان دیدار با مسئولان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی در همین زمینه می فرمایند:«امروز هم که الحمدلله فرمانده خوب، صالح، کارآمد و کاردان سردار قالیباف در رأس این نیروست و واقعا دارد کار می‌شود مردم هم راضی‌اند. بازخورد فعالیتهای شما و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی کشور از جمله نیروی انتظامی اینجا می‌آید. امروز نیروی انتظامی در مقایسه با آن روز خیلی فرق کرده، اصلا یک چیز دیگر است، داستان دیگری است.» مرحوم هاشمی نیز آذر ماه ۸۳ با مثبت ارزیابی کردن پیشرفت ناجا، گفته است:«از موقعی که قالیباف به ناجا آمده است، حرکت اصولی‌‌ای را در پیش گرفته و پلیس امروز ما با پنج سال قبل تفاوت‌های زیادی دارد و امیدواریم این حرکت تصاعدی ادامه داشته باشد.»

مرور همین موارد اندک در کارنامه عملیاتی قالیباف، به خوبی می تواند راز تخریب سازمان یافته وی طی چند ماه اخیر را برملا کند. خطرناک ترین رقیب برای دولت بی کارنامه می تواند کسی باشد که در کارنامه اش، یک وعده بر زمین مانده هم دیده نمی شود و افتتاح روزشمار طرح ها، جزء سنت های ثابت مدیریتی اوست!  انتخاب پل طبیعت به عنوان یکی از پروژ‌ه‌های معماری برتر دنیا و همچنین انتخاب دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر) به عنوان یکی از ۱۰ پروژه برتر جهان در سال ۲۰۱۵، برگزیده شدن به عنوان هشتمین شهردار برتر جهان از میان ۲۰۰ هزار شهردار جهان در سال ۲۰۰۸ و انتخاب شهر تهران به عنوان یکی از ۵ شهر برتر جهان در زمینه حمل و نقل و ترافیک شهری در سال ۲۰۱۱، بخش دیگری از واقعیات ثبت شده در کارنامه شهردار خدوم تهران است. اینها البته برای کسانی که هووهای برجام را در ایران جستجو می کنند، چندان مهم نیست.

با این حال، در این مورد نیز دولت اشتباه متوجه شده است. چه اینکه واقعیات نشان می دهد برجام اگر هوویی داشته باشد، در همان خانه ی کدخداست. همین چند روز پیش، رکس تیلرسون؛ وزیر امور خارجه آمریکا، با ارسال نامه ای به کنگره، از دستور ویژه ترامپ برای بازبینی لغو تحریم های ایران خبر داده است. در آن سو نیز وزیر خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم های فوق العاده و جدیدی بر علیه ایران خبر داده است. در این شرایط سوال این است که روحانی با چه انگیزه و اعتماد به نفسی مجدداً برای ریاست جمهوری ثبت نام کرده است؟ قطعاً بهترین پاسخ به این سوال مهم را مردم در ۲۹ اردیبهشت خواهند داد. تا آن روز راهی نمانده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *