جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

آخوندی: مسکن‌ مهر طرحی گمراه‌کننده بود!

سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۹
کد مطلب: 515109
وزیر راه و شهرسازی گفت: مسکن‌مهر یک طرح گمراه‌‌کننده با بهره‌وری بسیار پایین بود.
آخوندی: مسکن‌ مهر طرحی گمراه‌کننده بود!
به گزارش جهان نيوز، عباس آخوندی گفت: وزارت راه وشهرسازی حقوق خریداران مسکن مهر را مورد توجه دارد و از آنان حمایت می کند.به گفته وی، هزاران میلیارد تومان کار ارجاع شده، بدون یک مزایده بوده و ‌۱۳۹۱ که به ‌عنوان ‌سال اشتغال و تولید ملی نامگذاری شده، ساخت ٥٣‌ هزار واحد مسکن مهر، به یک شرکت ترکیه ای واگذار شد .وزیر راه وشهر سازی افزود: مسوولان مربوطه باید جواب دهند که ساختمان ‌سازی مسکن مهر چه پیچیدگی فناوری برای ایران داشته که ٥٣‌ هزار واحد مسکونی در پردیس و پرند را به یک شرکت خارجی واگذار کرده‌اند.

آخوندی گفت: حجم کاری که به شرکت خارجی مزبور ارجاع داده‌اند، بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال ( سه ‌هزار‌میلیارد تومان) بوده، چنانچه قیمت‌های وقت مورد توجه قرار گیرد، حدود سه میلیارد دلار کار در کنار پایتخت به یک شرکت خارجی ارجاع شده، در حالی ‌که هیچ دلیل فناوری برای آن نداشته‌اند.وزیر راه وشهرسازی خاطرنشان کرد: ١١٧‌هزار واحد مسکونی مهر فاقد متقاضی است، معنی آن این است که از مردم پول اخذ شده در محل مشخصی ساختمان سازی صورت گیرد، اما در نقطه ای خانه ساخته‌اند که متقاضی ندارد و آیا این عملکرد خیانت در امانت نیست؟

آخوندی تصریح کرد: گزارش سازمان بازرسی کل کشور در دولت قبل این موضوع را آشکار ساخته و مشاهده می‌شود این طرح دارای تخلف و اتلاف منابع ملی است و ظاهری دارد، چگونه می‌توان آن را افتخارآمیز دانست؟ واقعیت اینکه بازار مسکن را دچار سوداگری کرده‌اند که آرام کردن آن یکی از کارهای اقتصادی مهم دولت یازدهم شده است.به گفته وزیر راه وشهرسازی، قیمت متوسط یک مترمربع واحد مسکونی در تهران در ‌سال ۸۵ حدود هشت میلیون و ۳۰۰ هزار ریال (٨٣٠ هزار تومان) بوده و این رقم در‌ سال ٩٢ به حدود ۴۰ میلیون ریال (چهار‌ میلیون تومان) رسید، یعنی حدود ٥ برابر شد.وی یادآورشد: نتیجه اشتباه دوم مسکن‌مهر این بود که مشکل تامین خانه به جای خود باقی ماند و با چاپ پول، نرخ تورم در کشور به سطح ٤٥ درصد رسید.

آخوندی افزود: نتیجه دو سیاست اشتباه، موجب تحریک تقاضای سوداگرانه در کشور شد و همزمان با این سیاست دولت با سیاست شهرفروشی شهرداری، ساخت بیش از ٢,٥‌ میلیون دستگاه خانه خالی آغاز شد که ارزش اقتصادی آنها بیش از ٢٥٠‌ میلیارد دلار است، اما نرخ بهره‌وری آنها صفر است.به گفته وی، منتقدان در یک فرار رو به جلو دولت را متهم می‌کنند که در بخش مسکن دچار رکود شده، درحالی که سوداگری و بورس‌بازی زمین و مسکن متوقف شده است.

وزیر راه وشهرسازی ضمن یادآوری ساخت مسکن برای خانه اولی‌ها و بازآفرینی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌های ناکارآمد شهری در دولت یازدهم اظهارداشت: ‌سال ٩٥ بانک مسکن برای ساخت ١٣٠‌ هزار واحد مسکونی به مبلغ ۶۷ هزار میلیارد ریال (۶هزار و ۷۰۰ ‌میلیارد تومان) تسهیلات داده که نسبت به سال پیشین دارای ٤٧ درصد رشد بوده و نیز این بانک برای خرید ١٤٢هزار واحد۶۱ هزار میلیارد ریال (۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان) تسهیلات داده که نسبت به‌ سال پیش از آن ٧٤ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، بانک‌مسکن برای ١٨٧ هزار واحد مسکونی مبلغ ۶۲ هزار میلیارد ریال (۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان) تسهیلات فروش اقساطی داده و تعداد پس‌انداز‌کنندگان نزد بانک مسکن از ١٦٠ هزار فقره گذشت و این موضوع یعنی تمام این افراد متقاضیان واقعی‌ سال ٩٦ بازار مسکن هستند و افزون بر اینها آمار خرید و فروش مسکن در ‌سال ٩٥ بیش از پنج درصد رشد را نسبت به ‌سال قبل از آن نشان می‌دهد.

آخوندی گفت: اطلاعات مزبور نشانه خروج مسکن از رکود، بدون افزایش قیمت است و مهمتر اینکه بازیگران این بازار، اکنون خریداران واقعی محسوب می شوند و اندیشه سوداگری در آن تا حد زیادی کنترل شده ‌است.

وی افزود: سیاست‌ خانه‌سازی را تنها دولت در اختیار ندارد، بلکه تراکم‌‌فروشی شهرداری تهران هم یکی از مسائل این بخش است که به تازگی رییس‌‌جمهوری هم به آن پرداخت.

وزیر راه وشهرسازی یادآورشد: آمار ‌سال ٩٥ حاکی است در تهران ٤٩٠‌ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که چنانچه حداقل ١٠٠‌ هزار دلار برای هر دستگاه واحد مسکونی نرخ تعیین شود، یعنی ٥٠‌ میلیارد دلار پول مردم تهران هدر رفته است و در مناطق ٢٢، ٤، ٥ و ١٧ تهران تعداد ۳.۹‌میلیون واحد مسکونی ساخته شد که ظرفیت سکونت‌پذیری این واحدها بیش از ١٣‌میلیون نفر جمعیت است.

وی گفت: شهرداری تهران طی دوره ۹۲- ۱۳۸۶ برای منطقه یک تهران ۱۰۱ ‌هزار پروانه ساختمانی صادر کرده که حدود ٣٠٠‌ هزار نفر را فقط به جمعیت منطقه یک تهران اضافه کرده‌ و این امر به معنای تخریب گسترده باغ‌ها و فضای سبز تهران است.

وزیر راه وشهرسازی خاطرنشان ساخت: دولت یازدهم در شروع فعالیتش هدف‌های خود را تعیین کرد و سه گروه که مشکل مسکن دارند، خانه اولی‌ها، بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ نشین‌ها مشخص ساخت.

آخوندی اضافه کرد: برای خانه اولی‌ها صندوق پس‌انداز مسکن یکم راه‌اندازی شد و بیش از ١٦٠‌هزار نفر هم تا کنون درآن پس‌انداز کرده‌اند، ابتدا این افراد می‌توانستند ۲۰۰ میلیون ریال (٢٠‌میلیون تومان) تسهیلات بگیرند و اکنون به ازای هر نفر ۸۰۰ ‌میلیون ریال(۸۰میلیون تومان) و یک زوج می‌توانند ١٦٠‌ میلیون تومان تسهیلات بگیرند. نرخ سود تسهیلات از بالای ٢٠‌ درصد به هشت‌ درصد رسید .

وی گفت: توانمندسازی خانه‌اولی‌ها، ساکنان بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشین‌ها در دستور کار قرار گرفت و در مورد گروه‌های کم توان هم کمیته امداد، سازمان بهزیستی و یا سازمان تأمین اجتماعی تقویت شدند و چنانچه کسی مشمول هیچ‌یک از نهاد یاد سازمان‌های یادشده، نباشد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدام می شود.

وزیر راه وشهرسازی اظهارداشت: پل صدر نمونه بارز شهرفروشی در تهران است و بیش از یک‌ میلیارد دلار هزینه احداث این پل شده، نه ترافیک محلی را برطرف ساخت و نه کمکی برای سبک سازی ترافیک عبوری شهر کرد.

وی گفت: شهرک‌اکباتان فضایی بالغ بر ۱۹.۵ هکتار عرصه سبز مشاع ساکنان را گرفته‌اند و یک مرکز خرید ایجاد کرده‌اند اما زمانی نمایندگان ساکنان به جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری آمدند و معترض بودند که چرا شهرداری در فضای سبز مشاع ملک محل، اجازه ساخت مرکز خرید داده است؟

آخوندی افزود: مشابه این وضعیت در شهر مشهد هم وجود دارد، بیش از ٢٦٥ هکتار فضای سبز و کاربری عمومی را تغییر کاربری انتفاعی داده‌اند و برای بیش از ٢٨ برج بلند پیرامون حرم امام رضا(ع) خارج از ضابطه، پروانه صادر کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فرض کنیم همه این حرفها درسته
شما چه کاری تا حالا انجام دادی غیر از غر غر
احمد
Iran, Islamic Republic of
آیا ساخت مسکن سخت است یا تهیه غذای قطار