پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
بازهم دستکاری آمار برای دستاوردسازی؛

آمارسازی وزارت ورزش‌و‌جوانان درباره وام ازدواج

دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 514684
وزارت ورزش و جوانان مدعی شده است میزان پرداخت وام ازدواج در دولت یازدهم 40 برابر شده است. اما بررسی آمار بانک مرکزی نشان می دهد این ادعا کذب محض و آمارسازی است.
آمارسازی وزارت ورزش‌و‌جوانان درباره وام ازدواج
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛ وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به اظهارات حجت الاسلام رئیسی در خصوص پرداخت وام ازدواج دولت یازدهم جوابیه‌ای منتشر کرده که در آن یکی از آشکارترین آمارسازی‌های تاریخ دولت های ایران رخ داده است.
 
در جوابیه وزارت ورزش اینطور آمده است:‌ «در سال ١٣٩٥ با تلاش و برنامه ریزی دولت تدبیر و امید ، بانک های کشور به یک میلیون و دویست هزار نفر ، وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج به میزان ١٢ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده اند. این در حالی است که در سال ١٣٩٢ میزان وام ازدواج پرداخت شده تنها ٣٠٠ میلیارد تومان بوده است. این آمار نشان دهنده رشد چهل برابری پرداخت وام ازدواج در دولت یازدهم است.»



ادعای افزایش ۴۰ برابری پرداخت وام ازدواج در دولت یازدهم، کذب محض است.
بر اساس آماری که همین دو روز پیش بانک مرکزی منتشر کرد و در رسانه‌های دولتی منتشر شد، از ابتدای سال ۸۸ تا پایان سال ۹۱ بیش از ۱۱۱ هزار میلیارد ریال و از ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۹۵ بیش از ۱۹۱ هزار میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده که نشانه رشد ۷۰ درصدی پرداخت وام ازدواج در این دوره است، نه رشد ۴۰ برابری!

جدولی که بانک مرکزی منتشر کرد:

در واقع، وزارت ورزش به منظور دستاوردسازی برای دولت یازدهم، یک صفر از ۳۰۰۰ میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت‌شده در سال آخر دولت قبل (که وزارت ورزش به اشتباه به جای ۱۳۹۱، ۱۳۹۲ ذکر کرده) کسر کرده و مدعی شده که در آن سال، ۳۰۰ میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده بود. آنگاه با  مقایسه ۱۲ هزار میلیارد تومان سال ۹۵ با رقم جعلی ۳۰۰ میلیارد تومان سال آخر دولت قبل، به رشد ۴۰ برابری رسیده است.

این در حالی است که آمار سال ۹۵ که وزارت ورزش منتشر کرده نیز خلاف واقع است، زیرا بر اساس گزارش بانک مرکزی در سال گذشته ۹۸۰۰ میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد، نه ۱۲ هزار میلیارد تومان!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *