جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

نفس جنگل به شماره افتاده است

دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 514674
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به ممنوعیت صادرات خاک کشاورزی و مرتعی، به نظر می‌رسد که تحت عنوان نام دیگری این خاک صادر شود.
نفس جنگل به شماره افتاده است
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ صدای اره برقی که بار‌ها درطول سال همانند بختک به جان درختان جنگل می‌افتد از سوی اهالی روستا به گوش می‌رسد.
 
اما به سبب آنکه مافیان قاچاق چوب از کشتن و تهدید اهالی روستا ابایی ندارند زیر چشمی به یکدیگر نگاه می‌کنند به گونه‌ای که انگار این صدا را نمی‌شنوند.
 
حال جای سؤال است که با اجرای طرح تنفس جنگل قاچاق چوب از عرصه‌های جنگلی افزایش می‌یابد؟
 
با وجود آنکه مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا معتقدند که قاچاق خاک صحت ندارد، اما معاون وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که خاک کشاورزی همراه با صادرات گیاهان گلدانی ممکن است از کشور خارج شود.
 
در این راستا با خداکرم جلالی معاون سازمان جنگل‌ها، منابع و آبخیزداری و معاون وزیر جهاد کشاورزی گفتگویی را بدین شرح ترتیب داده ایم:
 
درباه آخرین وضعیت توقف بهره برداری از عرصه‌های جنگلی توضیح دهید؟
 
جلالی: با اجرای طرح توقف بهره‌برداری از عرصه‌ها و استراحت جنگل از سوی وزیر، دیگر مجوز جدیدی مبنی بر برداشت چوب از جنگل صادر نخواهد شد که بدین منظور تمامی عوامل آسیب رسان به جنگل‌ها از جمله بهره‌برداری سوخت هیزمی، چرای بیش از حد دام، ضرر زباله و... در جنگل باید مهار شود.
 
آیا با اجرای طرح تنفس جنگل، آمار قاچاق چوب افزایش می‌یابد؟
 
جلالی: با ایجاد شرایط لازم برای حفاظت کامل از جنگل‌ها، قطعاً اجازه بهره‌بردای از چوب به هیچ کس داده نخواهد شد کما اینکه در عرصه‌هایی که استراحت صورت می‌گیرد، جنگل‌ها به حال خود ر‌ها نمی‌شود بلکه ضریب حفاظت افزایش می‌یابد.
 
آخرین آمار قاچاق چوب در کشور را شرح دهید؟
 
جلالی: براساس آخرین آمار گشت‌های حفاظتی سالانه حدود ۲ هزار متر مکعب چوب از کشور قاچاق می‌شود که براساس سیاست جدید وزارتخانه مبنی بر توقف بهره برداری از عرصه‌های جنگلی هر گونه برداشت چوب از عرصه‌ها قاچاق تلقی می‌شود که از سوی گشت‌های مراقبتی باید با قاچاقچیان برخورد لازم صورت گیرد.
 
با توجه به آنکه بحث بهره‌برداری رسمی متوقف شده از این رو نباید اجازه بدهیم که بهره برداری غیر رسمی انجام شود چرا که این امر سیاست نادرستی است که باید از سوی یگان حفاظت باید آسیب‌ها به حداقل ممکن برسد.
 
آخرین وضعیت قاچاق خاک را توضیح دهید؟
 
جلالی: صادرات خاک کشاوزی، مرتعی و جنگلی ممنوع است و به نظر می‌رسد که تحت عنوان نام دیگر نظیر خاک معدنی صادر شود. در صادرات گل و گیاهان زینتی ممکن است به جای ۲ الی ۳ کیلو خاک مقدار زیادی معادل ۲۰ الی ۳۰ کیلو در گلدان بزرگتر صادر شود که میزان خاک اضافی یک نوع قاچاق تلقی می‌شود که باید برخود جدی با این امر صورت گیرد.
 
درباره آخرین وضعیت ریزگرد‌ها توضیح دهید؟
 
جلالی: ۸۵ الی ۹۰ درصد پدیده ریزگرد‌ها منشأ خارجی از کشورهای عراق و عربستان و مابقی منشأ داخلی مربوط به خشک شدن تالاب ها است.
 
راه حل اساسی در جهت حفاظت از منابع طبیعی چیست؟
 
جلالی: بدون مشارکت مردم نمی‌توان در راستای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست قدم برداشت ضمن آنکه برای مقابله با کانون‌های بیابانی مدیریت جامع منابع آب حائز اهمیت است.
 
در خصوص آخرین وضعیت جنگل کاری در کشور توضیح دهید؟
 
جلالی: برای مقابله با بیابان زایی بحث نهال کاری و ایجاد جنگل‌های دست کاشت با گونه‌های مناسب هر منطقه امری مهم تلقی می‌شود.
 
همچنین برای مقابله با کانون گرد و خاک از مالچ پاشی ترکیبات هیدروکربنی نفتی به عنوان پوشش بر روی شن‌های روان استفاده می‌شود که این مالچ پاشی علاوه بر تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از فرسایش بادی حفاظت پوشش گیاهی و رطوبت خاک را به همراه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *