سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۱

«تنهایی اسحاق» در تراژدی کاندیدای پوششی!

يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب: 514500
جدای از برخی که معتقدند اسحاق جهانگیری پیروز مناظره اول بوده است! اما تحلیلگران می‌گویند: معاون اول دولت، در کنار باخت سنگین خود مقابل قالیباف؛ بصورت ناخواسته جبهه‌های جدیدی را نیز مقابل دولت گشود.
«تنهایی اسحاق» در تراژدی کاندیدای پوششی!
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس؛ حوالی همین روزها و سال 87 بود که اسحاق جهانگیری در یک مناظره سیاسی با الیاس نادران صحبت‌های مهمی را مطرح کرد.

او با اشاره به حمایت‌های آن روزهای رئیس‌جمهور وقت آمریکا (جورج بوش) و چند رسانه ضد انقلاب از اصلاح‌طلبان خطاب به نادران گفت: اصولگرایان به رضا پهلوی، بوش و سردبیر راه توده پول داده‌اند که آنها از اصلا‌ح‌طلبان حمایت کنند.

او سپس در پاسخ به سؤال نادران که پرسید: واقعا می‌گویید؟ اظهار کرده بود: «من به این موضوع باور دارم»[1]

اسحاق جهانگیری پس از آن مناظره نیز در بدون هیچ سیّالیت خاصی در مسیر سیاست راه پیمود.
او سال 88 معتقد بود که قضایا زیادی جنجالی شده و حتی اینطور عنوان کرد که حاضر است غائله را بخواباند، البته اگر مسئولیت کار را به او بدهند!

جهانگیری بعدها و در آستانه انتخابات 92 نیز شاید در راستای تقلّای اصلاح‌طلبان که تلاش می‌کردند نامزدی آقای هاشمی را کتمان کنند، طی یادداشتی در نشریه چپ آسمان، از این نوشت که جریان اصلاحات در حال فکر کردن به این موضوع است که اساساً در انتخابات شرکت نکند!

آن اسحاق جهانگیری اما چند ماه بعد که رئیس جمهور روحانی به طرز کاملا ناباورانه‌ای به عنوان رئیس‌جمهور ایران برگزیده شد، به کسوت معاون اولی دولت درآمد و اکنون نیز تحت عنوان «نامزد پوششی» وارد عرصه رقابت‌های ریاست‌جمهوری و مناظره‌های انتخاباتی شده است.

*صحبت‌های عجیب و غریب جهانگیری در یک مناظره انتخاباتی/من نماینده «خودخوانده» اصلاح‌طلبان هستم
آغاز مناظرات انتخاباتی اما توانایی‌های جدیدتری هم از جهانگیری نشان داد...
او در اولین مناظره انتخاباتی که اخیرا برگزار شد، نشان داد که خیلی راحت و بدون در دست داشتن حتی برگه بیانیه رسمی و بی‌اینکه مشخص باشد از سوی چه کسی معرفی شده اما خود را نماینده اصلاح‌طلبان در انتخابات بنامد.

صحبتی تا آن اندازه عجیب و غریب که روزنامه شرق در شماره شنبه پس از مناظرات در قالب یک مطلب نوشت: «اسحاق جهانگیری که در مناظره اخیر خود را نماینده طیفِ اصلاح‌طلب خواند».[2]

این در حالیست که حتی محمدجواد حق‌شناس از فعالان ستادی اصلاح‌طلب نیز اخیراً در یک مصاحبه اظهار کرد که حتی رئیس‌جمهور روحانی هم با نامزدی جهانگیری مخالف بوده است.[3]

کاندیدای خودخوانده اصلاح‌طلبان همچنین در مناظره نشان داد که رسانه‌های اصلاح‌طلب را می‌خواند و مطالبشان را به خوبی از بَر می‌کند.

رفتاری که در کنایه‌های او راجع به پل صدر، پیرامون سیلی خوردن یک بانوی دستفروش در یک استان شمالی کشور، راجع به محدود شدن فعالیت اصلاح‌طلبان پس از فتنه سال 88 و کنایه‌های ناتمام به توانمندی اجرایی قالیباف که اصلاح‌طلبان نظیرش را ندیده‌اند؛ جلوه‌گر شد.

جهانگیری همچنین نشان داد که تاکنون آب ندیده وگرنه در زمینه بی‌اخلاقی نیز شناگر ماهریست و برای زیر سؤال بردن رقیب، از گفتن برخی چیزهای ناواقعی و یا واقعیت‌های نصفه و نیمه، هیچ اِبایی ندارد.
چه اینکه هم او بود که در مناظره‌اش به مردم گفت شهرداری تهران قدرت تفکیک زباله‌ها را ندارد اما نگفت که شهرداری از همین زباله‌ها در حال تولید برق است و در ادامه هم اشاره نکرد که دولت برخی قوانین مرتبط با شهرداری را اجرا نمی‌کند و پول شهرداری را هم نمی‌دهد. او همچنین نگفت که سیلی خوردن اتفاقی یک بانوی دستفروش در یک استان شمالی کشور دقیقا چه ربطی به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران دارد؟!

*ضیافتی برای باخت سنگین جهانگیری/جبهه‌های جدیدی که معاون اول علیه روحانی گشود...
اسحاق جهانگیری حتی اگر در مناظره اول، سخنان بیشتری را هم بی‌جواب می‌گذاشت و روحانی از بابت او متحمل ضربات متواتر کمتری می‌شد اما باز هم قابل پیش‌بینی بود که رسانه‌های اصلاح‌طلب ضیافت گسترده‌ای را برای تنها چهره اصلاح‌طلب حاضر در مناظره‌ها تدارک ببینند.

روزنامه شرق در همین رابطه و در نخستین شماره پسامناظره خود از تیتر اول «توفان جهانگیری» استفاده کرد.

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیز ترجیح داد از تیتر «زلزله جهانگیری» در عنوان نخست خود استفاده کند.
فعالان اصلاح‌طلب در فضای مجازی نیز دست به پروپاگاندای بزرگی زده‌اند مبنی بر اینکه جهانگیری پیروز مناظره بوده است!

تمام این رخدادها در حالیست که تحلیلگران و نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد جهانگیری در مناظره اخیر، نه تنها «آقای گل» نبوده بلکه زمینه‌های ضعف روحانی را بیشتر آشکار کرده است.

در واقع، او با پاسخ ندادن به انتقادات مشخص قالیباف، اظهار نقدهایی که پاسخ‌های آنها بلافاصله از سوی شهردار تهران بیان می‌شد، دفاع بی‌ضابطه و بدون حمایت اصلاح‌طلبان از اصلاح‌طلبان و نیز قوت بخشی به این فرض که «روحانی توان دفاع از خود را ندارد»، ضربات سیاسی بیشتری را در مقابل افکار عمومی متوجه روحانی کرد.

به سخن دیگر اینکه اگرچه آقای روحانی همچون روال سابق ترجیح می‌داد که یک رقابت پینگ‌پنگی و غیر عمقی با رقیب اصلی خود یعنی «محمدباقر قالیباف» داشته باشد؛ اما جهانگیری با ورود به بازی اجازه این کار را نداد و جبهه‌های جدیدی را به نفع قالیباف و علیه روحانی گشود که البته توان دفاع در آنها را هم نداشت.

*جهانگیری در فردای مناظره‌ها.../اگر با روحانی دچار اختلاف نشود، کنار می‌رود!
اگرچه اصلاح‌طلبان خود را از بابت فریادهای جهانگیری در مناظره خرسند نشان می‌دهند اما تمام این رفتارها تحت‌الشعاع مبحث «پوششی بودن جهانگیری» قرار دارد. (فرمولی عجیب و غریب که گفته شد به دلیل حمایت از روحانی ارائه شده است.)

در واقع، مردم و افکار عمومی بهتر از هرکسی می‌دانند که نه جهانگیری، نه فریادهایش و نه حتی برد و باخت‌هایش در مناظره جدی نیستند و او بزودی به احترام روحانی از عرصه رقابت‌ها کنار خواهد رفت.

اگرچه برخی تلاش دارند با وانمود کردن اینکه جهانگیری برنده مناظره اول بوده است، مباحثی مثل احتمال عبور از روحانی و یا ماندن جهانگیری در عرصه رقابت‌ها را مطرح کنند اما تحلیلگران معتقدند این مسئله به هیچ وجه جدی نیست.

ضمن اینکه به دلیل قضاوتی که می‌گوید عملکرد جهانگیری به ضرر روحانی بوده است؛ احتمال بروز اختلافات جدی میان روحانی و جهانگیری هم جدیست...

محمد دهقان، رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف به تازگی در همین باره گفته است: «از آقای جهانگیری تشکر می‌کنم زمینه‌ای فراهم کردند تا آقای قالیباف با دفاع از جنبش 96 درصدی ملت حقایق را به خوبی بیان کند.»[4]
***
1_http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8702030383
2_http://sharghdaily.ir/News/119979
3_http://www.mashreghnews.ir/news/713080
4_ http://www.mashreghnews.ir/news/716808
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چی عرض کنم والا