جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بذرپاش: جهانگیری پوششی نیست

يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب: 514353
رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: جهانگیری فردی جدی و مصمم است که اهل بازی نیست و قطعاً احساس مسئولیت کرد که وارد عرصه رقابت انتخاباتی شد
بذرپاش: جهانگیری پوششی نیست
 
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، صادق خرازی فعال سیاسی اصلاح طلب در مناظره با مهرداد بذرپاش که در برنامه جهان‌آرا شنبه شب (9 اردیبهشت) برگزار شد، در پاسخ به این سوال که فضای مناظره جمعه را چه طور دیدید، گفت: بالاخره مناظره است و مربوط به انتخابات ریاست جمهوری است که مهمترین مناظره سیاسی هر کشوری در سراسر دنیا است. 

وی ادامه داد: بنده فضای کلی مناظره را گرم دیدم، البته یک سری از الفاظ را که در مناظره مطرح شده را نمی‌پسندم ولی به هر حال این حاشیه‌ها بود که فضای سرد ابتدایی مناظره را گرم کرد. 

خرازی گفت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که فضای تهدید و هشدار است، اگر صدا و سیما بتواند نقش خودش را خوب ایفا کند، دلیلی ندارد که مردم بنشینند پای ماهواره؛ ما باید سازمان صدا و سیما را هرچه بیشتر تشویق کنیم که این چنین برنامه‌ها را رواج بدهند و بتوانند مردم را که به عنوان مخاطبان آنها هستند را به گونه‌ای هدایت کنند که به سوالات منطقی مردم پاسخ داده شود. 

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: به نظر بنده این که مردم توانسته باشند تمام پاسخ‌های لازم خودشان را در یک ساعت و نیم مناظره گرفته باشند، قطعاً بنده اعتقاد به این موضوع ندارم. 

وی گفت: صدا و سیما می‌تواند مسائلی که امروزه ما با آن درگیر هستیم را برای مردم تبیین کند و نقش آفرین باشد و این که صدا و سیما باید این روند مناظرات را پس از انتخابات نیز ادامه بدهد تا این رویه روشنگری مسائل در کل سال ادامه پیدا کند.

خرازی با تمجید از صدا و سیما گفت: به نظر بنده صدا و سیما نهادی هوشمند است و از افرادی با استعداد استفاده کرده است. از شخص مجری گرفته تا تدوین‌گر، نورپرداز، صدابردار؛ اینها افرادی هستند که از هوش بالایی برخوردارند. 
رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در خصوص آزادی مردم در نقد مسئولین کشور، اظهار داشت: ما نگران آزادی نگران مردم در نقد مسئولین هستیم، البته امروز پاسخگویی مسئولین به مردم قابل مقایسه با گذشته نیست و مسئولین در پاسخ به اتفاقات و حادثه‌های گوناگون در سال‌های گذشته مانند حادثه قطار تبریز مشهد به قدری پاسخگو بودند که تا حد برکناری و استعفا پیش رفت. 

وی ادامه داد: البته نقد آگاهانه نیز بسیار مهم است کسانی که دارای فکر هستند و می‌توانند در چارچوب عقلانی دیدگاه‌های خود را منصفانه بیان کنند می‌توانند نقادان بسیار خوبی باشند. 

خرازی با اشاره به برنامه‌های صدا وسیما در زمان انتخابات گفت: ما در دوران انتخابات می‌بینیم که صدا و سیما برنامه‌هایی می‌سازد که مردم با آن همراهی می‌کنند که این استراتژی صدا و سیما برای ترغیب مردم برای حضور هرچه بیشتر در انتخابات است که این موضوع می‌تواند باعث بالا بردن بینش، دانش و آگاهی مردم شود. 

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بخشی از نظرات بذرپاش در رابطه با مناظرات تلویزیونی گفت: تعبیر شما از اتاق شیشه‌ای برای مناظره در تلویزیون گاهی اوقات دارای کرکره نیز است، بدین معنی که وقتی مسئولین می‌بینند که سوالاتی که از طرف مجری صدا و سیما پرسیده می‌شود رنگ و بوی جریانی و دفاع از حزبی  و جریان خاص را دارد، طبعاً حاضر نمی‌شوند که در چنین فضایی حضور پیدا کنند. 

وی ادامه داد: البته حاضر شدن بنده در کنار بذرپاش و شما (مجری)، نشان دهنده این است که جبر زمانه باعث این حضور شده است، البته جای امیدواری دارد که این اتفاق افتاده است. 

خرازی در بخش دیگری از مناظره شبکه گذشته و در پاسخ به صحبت‌های بذرپاش، تصریح کرد: من با صورت مسئله‌ای که آقای بذرپاش مطرح کرد موافقم که دغدغه مردم زیاد است. اما باید این را بگوییم که ما جامعه‌ای فوق‌العاده از لحاظ تشتت در عرصه اقتصاد داریم و توسعه به معنای واقعی آن در آستانه 3 دهه است که اجرا می‌شود. 

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: حال باید از خودمان بپرسیم، آیا برنامه سند چشم‌انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی اجرا شده و یا برنامه‌های توسعه‌ای اجرایی شده است و یا این که دوره‌ها و وقفه‌های بسیار سخت و محکم و مهلکی که به اندام نظام اقتصادی و سیاسی کشور آمد، ما را از یکسری سلسله واقعیت‌ها دور نکرده است. اینها پرسش‌های مهمی است که دغدغه‌های مردم را پوشش می‌دهد. 

وی گفت: اگر امروز نظرسنجی‌ای در جامعه بگذاریم و دغدغه‌های مردم را جویا شویم درک این دغدغه‌ها کار سختی نخواهد بود. یکی از دغدغه‌های روز جامعه ما حساب‌های کلان بانکی و یا بحث‌های نجومی است، که متاسفانه مردم را حتی نسبت به مقدسات خودشان هم دچار تغییر می‌کند.

خرازی با اشاره به پیشرفت مقوله انتقاد کردن در جامعه ادامه داد: امروز مردم پرسش می‌کنند، انتقاد می‌کنند، نظرات خودشان را ابراز می‌کنند، واکنش نشان می‌دهند، که این واکنش‌ها به مواضع گوناگون فقط در نوشتن نامه‌های انتقادی و یا کلام یا قلمشان خلاصه نمی‌شود، بلکه این انتقادات را در رای خودشان نیز نشان می‌دهند. مثلا شما می‌بینید که یک مسئول در  دوره‌ای با درصد بالا رای می‌آورد و در دوره بعد از آن حتی موفق به کسب حداقل آرا نیز نمی‌شود، علت آن نیز این است که مردم زندگی و رفتار او را می‌بینند.

رئیس حزب ندای ایرانیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مناظره دیشب خاطر نشان کرد: متاسفانه در دهه پنجاه بحث‌های ایدئولوژیکی مطرح شد که نگاه مردم را به مباحث اعتقادی مانند عدالت همراه با ایدئولوژی کرد. امروز براساس نظر بزرگان و مفسران قرآنی و اخلاقی دین لازمه عدالت تقوا است. 

وی در جواب بذرپاش که بحث ثروت‌اندوزی در دولت یازدهم را مطرح کرده بود، پاسخ داد: وقتی که صحبت‌ از ثروت می‌شود متاسفانه خلط مبحث می‌کنیم در حالی که اسلام با ثروت مشکلی ندارد، اسلام با جمع‌آوری ثروت از راه حرام مشکل دارد، امروز ما باید بگوییم به مردم که دولت و حاکمیت دست شما را باز می‌گذارد تا بتوانید در فضایی امن تولید ثروت از راه حلال کنید. 

خرازی ادامه داد: متاسفانه برخی از دولت‌ها تولید فقر کرده‌اند که تولید فقر هیچ سنخیتی با مبانی اسلام و مسلمانان ندارد. البته درست است که اختلافات طبقاتی اجتماعی یکی از واقعیت‌های توسعه در جهان است، ولی دولت‌ها باید تلاش کنند و مانع شکل‌گیری روند اختلاف طبقاتی بشوند. 

رئیس حزب ندای ایرانیان گفت: بحث‌هایی که در مناظرات انجام می‌شود باید از حالت انتزاعی خود خارج شود، بنده با مطرح شدن علوم روز و مدرن در مناظره روز گذشته موافق هستم ولی ای کاش بحث دولت مدرن را زودتر از این بین مردم رواج می‌دادیم. 

وی در بخش دیگری از مناظره و در پاسخ به سوال مجری مبنی بر حضور جهانگیری در رقابت‌های انتخاباتی و همچنین منازعه با قالیباف، در مناظره روز جمعه، گفت: بنده مایل نبودم وارد فضای مباحثه شویم، صحت‌های آقای بذرپاش به گونه‌ای است که از نقد دولت خارج شد و شاید حق مطلب این باشد که ما امشب موضوعی بحث کنیم. اما در خصوص آقای جهانگیری باید بگویم که ایشان از مدیران برجسته انقلاب بوده است، که به گفته خودشان از دهداری شروع کرده و نماینده دور اول مجلس شده، سپس وزارت را تجربه کرده و پس از آن و در دولت یازدهم به تعبیری صدراعظم شده است، زیرا معاون اولی در مقام صدراعظمی محسوب می‌شود. 

خرازی ادامه داد: آقای جهانگیری فردی جدی و مصمم است که اهل بازی نیست و قطعاً احساس مسئولیت کرد که وارد عرصه رقابت انتخاباتی شد، زیرا بنده آگاه هستم که ایشان برای دوره قبل نیز قصد حضور در رقابت‌های انتخاباتی را داشتند که با مشورتی که با برخی چهره‌ها از جمله بنده کردند و به دلیل برخی از مسائل و مشکلات، حضور پیدا نکردند. 
رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: جهانگیری معاون اول رئیس جمهور است و قرار نبود که همراه با رئیس جمهور نقش ایفا کند. این که امروز بگوییم ایشان ماموریت حمایت از روحانی را دارد حرف منطقی نیست. 

وی در ادامه با بیان خاطره‌ای گفت: خدا رحمت کند آقای عسگراولادی را؛ در پایان دور اول ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب آقای عسگراولادی معاون اول ایشان بود و گفتند که برای حمایت از رئیس جمهور وقت آمده‌اند، پس این پدیده اتفاق نو نیست و الزاماً نمی‌توان این بحث را ملاک قرار داد که روحانی مدعی جهانگیری است و یا بالعکس. 

خرازی در ادامه گفت: در آستانه انتخابات این حرف‌هایی که آقای بذرپاش می‌زنند که آرای منفی روحانی زیاد است، آن هم از طریق صدا و سیما کار درستی نیست و باعث فرافکنی می‌شود. البته بنده با آقای بذرپاش رفیق هستم ولی اختلاف نظراتی در این موضوع داریم. بنده می‌گویم این نظرات از کجا ایجاد شده و ساخته شده است. شاید آمارسازی کرده‌اند که مخاطبان را راضی کنند و نظرات آنها را تغییر دهند. 

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان  تاکید کرد: مقام معظم رهبری همواره تاکید کردند که سعی کنید دوقطبی‌سازی در انتخابات ایجاد نشود. ایشان گفتند که چرا برخی مدیریت کشور را وصل می‌کنند به یک سری مشکلاتی که به شکل قهری و طبیعی با آن روبرو هستیم، که این نشاندهنده این است که ما از رهبری آگاه برخورداریم. من معتقدم این که ما آمار و ارقام نادرست بسازیم دارای خدشه است. 

وی افزود: شما شاهدید که طرفداران دولت قبل تا چه حد و چه مرزی از امکانات عمومی استفاده کردند، به گونه‌ای که یک کسی می‌خواست نامزد شود ماشین زیر پا نداشت ولی از طرف دیگر بالگرد و هواپیما در اختیار شخص دیگری قرار می‌دادند.

خرازی در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص پوششی بودن جهانگیری گفت: بنده نظرم این است که آقای جهانگیری پوششی نیست و شاید تحولات سیاسی و اجتماعی به گونه دیگر رقم خورد یعنی بالاخره شاید دیدیم شرایطی ایجاد شد که جهانگیری در جامعه و مردم دارای محبوبیت بیشتری شود و نمی‌توانیم از الان پیش‌بینی کنیم و نیاز به زمان دارد و باید صبر کنیم و ببینیم تا 2 - 3 روز آخر چه اتفاقاتی خواهد افتاد.
رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: در عالم سیاست همه چیز ممکن است اتفاق بیفتد و هیچ چیز غیر ممکنی وجود ندارد.

وی در جواب مجری برنامه که اشاره به سخنان اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر نهایی بودن روحانی به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان گفت: در انتخاب کاندیدای نهایی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نماینده بخشی از اصلاح‌طلبان است و شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان هم هست و دیگران هم هستند. البته بنده قطعاً عرض می‌کنم که اتفاقات 84 رخ نخواهد داد و آقای بذرپاش خیال‌شان راحت باشد که اختلاف بین اصلاحات رخ نخواهد داد. 

خرازی ادامه داد: آقای باهنر خدا حفظ‌شان کند که قبل از انتخابات 94 به من گفتند شما در خواب ببینید که مجلس بیفتد دست اصلاح‌طلبان ولی پس از انتخابات شاهد آن بودیم که این اتفاق افتاد. من برداشتم این است که اصلاح‌طلبان در نهایت به اتحاد می‌رسند. البته باز هم بگویم من و آقای بذرپاش با هم دوست هستیم و ایشان قرار بود اگر رئیس جمهور بشود من را به عنوان معاون اول خود انتخاب کند. (خنده)

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در بخش دیگری از مناظره گفت: آن چیزی که غیر قابل قبول است، خلاف شرعی است که در دوره یک نفر انجام داد و اسرار زندگی افراد را بی‌خردانه فاش کرد. 

وی خاطر نشان کرد: من از آقای بذرپاش خواهشم این است که چون اصلاح‌طلبان دارای بزرگتر هستند و صاحب‌نظران بزرگتری دارند بگذارند اصلاح‌طلبان خودشان تصمیم بگیرند و خیلی از طرف آنها اظهار نظر نکنند، یا ما را تحریک نکنند. اگر ما سراغ شما آمدیم که مشورت بگیریم منتها مشورت همراه با حکم معاون اولی، آن وقت یک کارش می‌کنیم. 

خرازی همچنین اظهار داشت: این موضوع خیلی ناپسند بود که کسانی که به ثروت دست پیدا کردند به شکل یک شبه ثروت و مسئولیت دولتی را همراه با هم کسب کردند. 

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: ما باید یک روز با مردم خودمان مطرح کنیم که مفهوم قانون چیست و اختیاراتی که قانون به مسئولین ما می‌دهد تا چه اندازه است. 

وی در انتهای سخنانش گفت: آنچه که ما به آن اعتقاد داریم این است که همه زیر چتر بلند نظام اسلامی حرکت کنیم چرا که همه ما برادریم و این مسائل دموکراسی و آرای مرد مسائل بسیار مهمی است که باید راهکار آن نیز به شکل قانونی دنبال شود. 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *