جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
دولتی که مردم به آن متکی باشند خود را ارباب مردم می‌داند

جهانگیری: به دلایلی ستاد انتخاباتی ندارم

يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۲۶
کد مطلب: 514332
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:کسانی که منصوب اصلی رئیس جمهور هستند و به بیت‌المال دست‌درازی کردند باید با آنها برخورد شود.
جهانگیری: به دلایلی ستاد انتخاباتی ندارم
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم؛ اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه شنبه (9 اردیبهشت ماه 96) میهمان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری بود.
 
*محورهای سخنان جهانگیری را در زیر می‌خوانید:
* تفاوت دیدگاه متکی بودن مردم به دولت و بالعکس در این است که دولتی که مردم به آن متکی باشند، آن دولت خود را ارباب مردم می‌داند.
* دولتی که مردم به آن متکی باشند، پاسخگو نیست و سعی می‌کند از پاسخگویی فرار کند، شفاف و مسئولیت پذیر نبوده و رئیس جمهور آن بیشتر نقش توزیع‌کننده پول را برعهده دارد.
* دولتی که متکی به مردم باشد به دلیل نیازی که به مردم دارد به ناچار دنبال این می‌رود که برای هر عملکردش مقابل مردم پاسخگو باشد. باید شفاف و مسئولیت‌پذیر باشد.
* رئیس جمهور در این دولت (متکی به مردم) نقش راهبری جامعه را دارد که تلاش می‌کند جامعه را به هدف‌های مورد نظر برساند. برای چنین دولتی خلاقیت، نوآوری، شکوفایی اقتصاد، توانمندی مردم و بخش خصوصی و همچنین پاک دستی مدیران لازم است و در حقیقت در این دولت مردم همه کاره هستند.
*‌ آنچه در فهم من از اسلام، انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، امام و رهبری است، رویکرد دوم که دولت متکی به مردم باشد، یک دولت کارآمد شکل می‌گیرد که پاسخگو خواهد بود.
* ما در طول این 40 سال به فضل الهی موفقیت‌های بزرگی داشتیم. نظام جمهوری اسلامی موفق شده است. علی‌رغم همه توطئه‌هایی که علیه آن وجود داشته از تمامیت ارضی خود در جنگ 8 ساله دفاع کند.
* جمهوری اسلامی از انسجام و امنیت بسیار خوب و مناسبی برخوردار است. نظام جمهوری اسلامی شرایطی را به وجود آورده که مردم به هویت ملی و دینی خود افتخار می‌کنند و ایران خود را دوست دارند.
*‌ البته در کنار آن نواقصی هم داشتیم به ویژه در زمینه اقتصاد آنگونه که نیازمند شرایط کشور و عزت مردم بوده و فرصت‌هایی در کشور بوده چه در منابع و چه در نیروی انسانی، رشد نکردیم و به همین دلیل از یک رشد پایدار اقتصادی برخوردار نبودیم.
* در طول 40 سال گذشته ما هم رشد بالای 10 درصد و هم منفی 6.8 درصد را در اقتصاد داشتیم. شاهد تورم 50 درصد بودیم و تورم تک رقمی هم داشتیم.
* پایداری رشد اقتصادی در واقع می‌تواند یکی از کارهایی باشد که برای اقتصاد هدف‌گذاری شود.
* در زمینه فرهنگی و اجتماعی هم آنگونه که نیاز کشور و پیشرفت‌های کشور باید هماهنگ می‌بود، تلاش نشده لذا نیازمند این هستیم که اهتمام ویژه‌ای در این زمینه صورت گیرد.
* پاک‌دستی باید جزو مهم‌ترین ویژگی‌های دولت ما باشد.
* مدیران پاک‌دست نباید به بیت‌المال دستبرد بزنند و این از اصلی‌ترین موضوعات و پیش‌نیاز هر مدیریتی است. نه تنها در سطح وزرا و اعضای اصلی کابینه بلکه در سطح مدیران میانی کشور این باید رعایت شود. چرا که برخی از مشخصه‌ها، مشخصه اصلی است که اگر وجود نداشته باشد فرد نمی‌تواند مسئولیتی داشته باشد.
* اینکه فساد در دستگاه دولتی کشف شده و مشخص شود که مدیری به بیت‌المال دست زده در اولین لحظه باید با او برخورد شود. فرقی هم نمی‌کند که از نزدیکان باشد یا از افراد غیر نزدیک، چراکه برای رئیس جمهور هیچ‌کس نزدیک‌تر از کسانی که آنها را به مسئولیتی منصوب می‌کند وجود ندارد ممکن است منصوبی دیگری وجود داشته باشد ولی حکمی از رئیس جمهور دریافت نکرده باشد.
* کسانی که منصوب اصلی رئیس جمهور هستند و به بیت‌المال دست‌درازی کردند باید با آنها برخورد شود و قوه قضاییه هم مستقل است و هم در این زمینه باید به صورت جدی و دقیق پیگیری کند و با هر گونه فسادی برخورد شود.
* رسیدگی به مستضعفان و محرومان جزو یکی از آرمان‌ها و اهداف اصلی نظام بود و آن موقع برهمین اساس امام(ره) جهاد سازندگی را ایجاد کرد.
*‌ من فکر می‌کنم در آن مقطع کسانی که به جهاد و روستاها رفتند در واقع رفتند که این پیام و آرمان نظام جمهوری اسلامی را بتوانند محقق کنند. به فضل الهی کارهای بزرگی هم در این زمینه انجام شده است.
*‌ در این 40 سالی که از عمر جمهوری اسلامی می‌گذرد زمانی که کارنامه جمهوری اسلامی را در زمینه خدمات‌رسانی به مناطق محروم و دورافتاده کشور را نگاه می‌کنیم از این نظر ما کمبودی نداریم بلکه افتخارآفرین است که بخشی از مطالب مقایسه‌ای آن در نوروز امسال مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند که در برخی از شاخص‌ها 40-50 یا 100 درصد نسبت به آن زمان رشد داشته‌ایم.
*‌ حتماً باید موضوع رسیدگی به مناطق محروم و محرومان جامعه جزو اولویت‌ها باشد و همچنان در دستور کار قرار گیرد. ممکن است نیازهایی که امروز طلب می‌کنند با نیازهای 20 سال گذشته متفاوت باشد و ما متناسب با نیازهای امروز باید به این مناطق رسیدگی کنیم.
* من به دلایل متعددی ستاد تبلیغاتی ندارم. فکر می‌کنم مجموعه اقداماتی که صداوسیما انجام داد و مجموعه‌ فرصت‌هایی که وجود آورد و همچنین فرصت‌هایی که در فضای مجازی دوستان علاقه‌مند به کاندیدا به وجود می‌آورند، دیگر نیازی به ستاد و تبلیغات آنچنانی حداقل برای خودم نمی‌بینم.
* امر به معروف و نهی از منکر وظیفه مردم نسبت به حاکمانشان است و قانون اساسی فضایی به وجود آورد که امر به معروف و نهی از منکر از طرف مردم نسبت به حکومت باشد.
*‌متأسفانه گاهی اوقات واژه‌های مقدس بسیار مهم و کارساز مانند امر به معروف و نهی از منکر به موضوعات سیاسی سطح پایین تبدیل می‌شود. به اینکه ما عده‌ای را در خیابان‌ها راه بیندازیم و ببینند که دختر خانمی یک تار مویش بیرون است و به او تذکر دهند و برای او گشت ارشاد درست می‌کنیم. به اعتقاد من اینها تاکنون کارساز نبوده است.
*‌به صورت طبیعی جامعه‌ای که در آن قانون نباشد حتماً هرج و مرج می‌شود اگر مقام ارشد کشور بی‌قانونی کند، باید بپذیرد که دهها و صدها مورد در جامعه کار غیرقانونی اتفاق می‌افتد.
* رئیس جمهور و مقامات ارشد باید سمبل قانونگرایی باشند. بازگشت به قانون و احترام و عمل به آن جزو مهم‌ترین وظایفی است که مسئولان به ویژه رئیس جمهور باید آن را برعهده بگیرد. قانون حرف آخر را در هر امری می‌زند.
*وظیفه مطبوعات در حقیقت نقد کردن است. آزادی مطبوعات به عنوان مهم‌ترین رکن نظارت عامه مردم بر حکومت، مهم‌ترین دستاوردی است که جمهوری اسلامی داشته است.
* ممکن است گفته شود در دولت یازدهم گاهی گلایه‌هایی در این زمینه وجود داشته است در این زمینه باید بگویم ما دو گروه مطبوعات داریم یک دسته رسانه‌ای که در فضای مطبوعات شکل می‌گیرد و علاقه‌مند به کار مطبوعاتی است و با مجوز کار خود را راه‌اندازی می‌کنند و وظیفه آنها نقد است. احزاب و گروه‌های سیاسی هم که تشکیل می‌شوند روزنامه درست می‌کنند به خاطر اینکه می‌خواهند افکار خود را منتقل و عملکرد دولت را نقد کنند. باید از اینها به صورت کامل حمایت کرد. اما آنچه بد شمرده می‌شود این است که یک نهاد حکومتی و یک رسانه‌ای که از پول بیت‌المال ایجاد شده بخش دیگری از حکومت را نقد کند. این بدان معنا است که می‌توان در آن بخش دیگر حکومت هم رسانه درست کرد و بخش دیگر را نقد کرد این نقدهایی که بخشی از دولت علیه دولت صورت می‌دهد، پذیرفته شده نیست.
* ما نباید با پول عمومی کشور رسانه‌ای برای نقد بخش دیگری از حکومت ایجاد کنیم. البته نقد که نه، اینها سیاه‌نمایی است. چرا که اگر تیترهای روزنامه‌هایی که عموماً از بودجه دولت و عمومی استفاده می‌کنند را ببینیم، جز سیاه‌نمایی چیزی نیست. گاهی تیترهایی می‌زنند که حتی نشریه‌های خارج از کشور که با جمهوری اسلامی دشمنی دارند چنین تیترهایی نمی‌زنند. باید این بخش را حتماً کنترل کنیم.
* به هیچ وجه نباید اجازه دهیم از بودجه دولت علیه دولت استفاده شود. ولی تمام مطبوعات باید با آزادی کامل در فضای نقد فعالیت کرده و دولت را نقد کنند.
* یکی از کارهایی که باید در دستور کار دولت‌ آینده قرار گیرد مسئله مقابله با فقر است.
* فقرای ما یا بیکارند یا شاغلینی که فقیر هستند و یا توانمندی کاری را ندارد. برای هر کدام از اینها باید سیاست‌های مشخصی وضع کنیم.
* برای کسانی که بیکار هستند باید توانمندی ایجاد کنیم و آنها را وارد بازار کار کنیم و کمک کنیم تا بتوانند در بازار محل کار خود درآمد مناسبی داشته باشند.
* خوشبختانه هم نهادهای خدماتی مانند کمیته امداد و بهزیستی و هم معاونت توسعه روستای معاون اول رئیس جمهور طرح‌های خوبی برای بیکارهای اینگونه طراحی کردند که بتوانیم اینها را شاغل کنیم.
* برای کسانی که کارمند و شاغل هستند ولی فقیرند و کفاف زندگی‌شان نمی‌رسد، باید اقتصاد رونق پیدا کند که اینها بتوانند استفاده کنند و برای مناطق فقیر باید سیاست‌های مالیاتی و عوارضی مناسبی طراحی کنیم.
* یکی از موضوعات دیگر هم سهام عدالت است که در سال 85 تعداد 49 میلیون برگ سهام توزیع شد. ما در دولت یازدهم تمرکز دادیم که سهام عدالت آسیب‌شناسی شود و مشکلات آن حل شود تا مردم بتوانند سهامدار شوند.
* خوشبختانه در سال گذشته این کار تکمیل شد و طبق قانون مجلس سال 95 پایان سهام عدالت بود که باید پول سهامدار پرداخت می‌شد.
* تمام خانواده‌های تحت پوشش که در مجوز رهبری گفته شد که اینها از 50 درصد ثروت معاف هستند و تخفیف 50 درصدی به آنها داده شد مالک سهام خواهند شد ارزش سهام آنها برای هر نفر 2 میلیون تومان است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


kamran
Iran, Islamic Republic of
ستاد انتخاباتی ندارم به دلایل ضربه گیری، داربست بودن، پوششی بودن و....
اینم گفتن میخواد، چرا دس از سرم بر نمیدارید مردم؟!!