جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

جای خالی صنایع دستی در مناظره‌ها

شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب: 514258
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با انتقاد از صداوسیما به‌دلیل جای خالی هنرهای سنتی در مناظره‌های انتخاباتی، گفت: اگر صداوسیما بپذیرد، ما حاضریم حداقل جای دستمال کاغذی به آن‌ها بدهیم، زیرا با توجه به این‌که صنعت رو به رشد است، بهتر است که صنایع دستی نیز در این حوزه جا داشته باشد.
جای خالی صنایع دستی در مناظره‌ها

به گزارش جهان نيوز، معاون صنایع دستی - با اشاره به این‌که جای صنایع دستی در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری خالی است، ادامه داد:  صنایع دستی در حوزه محیط زیست، اشتغال و حوزه‌های دیگر، نقش بسزایی دارد. امیدواریم نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره‌های‌شان درباره صنایع دستی نیز صحبت و برنامه‌های‌شان را در این زمینه مطرح کنند.
او با بیان این‌که در سال‌های گذشته، در بازرگانی داخلی در حوزه صنایع دستی رشد داشتیم، گفت:‌ سال ۹۵ بیشترین رشد را در طول دهه‌های اخیر داشتیم، همچنین در حوزه اشتغال در این زمینه رشد کردیم. در بازارچه‌های موقت شاهد رشد ۲۷ درصدی، در بازارچه‌های خارجی رشد ۶۷ درصدی و در داخل شاهد رشد ۲۷ درصدی بودیم. در بخش بازارچه‌های موقت صنایع دستی نیز با وجود ۹۷۸ بازارچه، شاهد رشد ۲۸ درصدی بودیم. در نوروز با توجه به گفتمان‌سازی‌هایی که در این حوزه شاهد بودیم اتفاقات خوبی افتاد.
رشد فروش صنایع دستی در بازارچه‌های نوروزی
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور که در نشست خبری امروز (شنبه، ۹ اردیبهشت‌ماه) سخن می‌گفت، ادامه داد: اولین‌بار طرحی ارائه شد که با حمایت رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هدایایی را برای مسافران نوروزی در نظر بگیریم. بنابراین صنایع دستی کاربردی را به‌صورت مینیاتور برای تزیین اتومبیل، خانه و ... در نظر گرفتیم که مورد توجه گردشگران نوروزی قرار گرفت. این صنایع دستی کاربردی، به هر استانی مربوط بود. ما حتی توانستیم کاربری‌های تازه را به صنایع دستی اضافه کنیم. در نوروز امسال، بیش از هفت‌هزار غرفه فروش داشتیم که از رشد هفت درصدی برخوردار بودند. با گذر از مرز ۴۲ میلیارد تومان، در کل شاهد رشد ۳۲ درصدی فروش صنایع دستی در بازارچه‌های نوروزی بودیم و این موضوع نشان‌دهنده این است که فضای گفتمان‌سازی در این حوزه وجود دارد و صنایع دستی کم‌کم پاسخگوی نیاز مردم است.
تا این حد جهانی نبوده‌ایم
نامورمطلق اظهار کرد: ما در همه عرصه‌ها در حوزه صنایع دستی با رشد مواجه بودیم و یکی از اقدامات دیگر، کالبدسازی به‌عنوان فضای معنوی و گفتمان در این حوزه بود. همچنین خانه‌های تخصصی و صنایع دستی ما رشد داشته و امیدواریم موزه و گالری ملی هم راه‌اندازی شود، زیرا فعالیت‌های آن برای راه‌اندازی در حال انجام است. در سال ۹۵ صنایع دستی ایران جهانی‌تر شد و این اتفاق مهم دیگری بود که در این دولت رخ داد. هیچ‌گاه در ایران تا این حد جهانی نبوده‌ایم. دو نشست آسیایی در طول یک سال در ایران و همچنین اجلاس جهانی صنایع دستی برای نخستین‌بار در اصفهان برگزار شد. این اقدامات نشان می‌دهد که صنایع دستی ایران به نوعی به عرصه جهانی بازگشته است.
او بیان کرد: کشور ما به‌عنوان دارنده برند صنایع دستی دنیا در کنار هند، چین، مراکش و تایلند قرار دارد و امیدواریم یک روز به‌صورت ویژه به صنایع دستی نگاه شود. دانش‌بنیان کردن صنایع دستی یکی دیگر از دغدغه‌های ما بود که آن را بارها اعلام کردیم، زیرا اگر دانش‌بنیان نشود، پویا نخواهد بود. از طرفی ارتباط جدی ما با دانشگاه و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور موجب شد دانش‌بنیان بودن صنایع دستی را راه‌اندازی کنیم. به همین دلیل، برای شروع، خانه «بهزاد» در استان تهران و خانه «قزوینی‌ها» در اصفهان را پیش‌بینی کرده‌ایم.
ایران، اولین کشوری که روستای جهانی معرفی می‌کند
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: برگزاری مجمع‌های متفاوت با فارغ‌التحصیلان رشته صنایع دستی، یکی دیگر از اقدامات مهمی بود که آن را انجام دادیم و کارگاه‌هایی را برگزار کردیم تا فارغ‌التحصیلان در آن حضور پیدا کنند و با نحوه این‌که چطور می‌توانند کارگاه‌های صنایع دستی را راه‌اندازی کنند، آشنا شوند. شهرهای جهانی، یکی دیگر از اقدامات معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی بود. ما بعد از چین، بیشترین تعداد شهرهای صنایع دستی را در دنیا داریم. همچنین پیشنهاد کردیم قبل از شهرهای جهانی، شهرهای ملی را داشته باشیم که این موضوع به‌عنوان یک طرح ایرانی در شورای جهانی صنایع دستی پذیرفته شد. از طرف دیگر، ما موضوع روستاهای جهانی را مطرح کردیم تا صرفا صنایع دستی به شهرها معطوف نباشد و امسال در برنامه‌های‌مان معرفی روستاهای جهانی را داریم.
نامورمطلق ادامه داد: ایران اولین کشوری است که روستای جهانی را معرفی می‌کند. طرح جهانی و ملی کردن صنایع دستی کمک می‌کند تا نشان جغرافیا نیز مطرح شود. ما در حال حاضر ۲۳ نشان جغرافیا داریم که این تعداد در حال گسترش است. همچنین سال گذشته از ۱۴ اثری که به شورای جهانی صنایع دستی ارائه کرده بودیم، ۱۰ نشان اصالت بین‌المللی دریافت کردیم. برگزاری اولین جشنواره صنایع دستی فجر، دیگر اقدام معاونت صنایع دستی بود، زیرا صنایع دستی به نوعی هنر بومی و ملی ما است، اما جایی در جشن‌های انقلاب نداشت. به همین دلیل، سال گذشته مجوز آن را از شورای انقلاب فرهنگی گرفتیم و برای اولین‌بار این جشنواره را برگزار کردیم.
راه‌اندازی اولین دهکده صنایع دستی در شیراز
او راه‌اندازی دهکده صنایع دستی را یکی دیگر از اقدامات مثبت معاونت صنایع دستی در دولت یازدهم دانست و گفت: اولین دهکده در شیراز راه‌اندازی شد و درصدد گسترش آن در قم و جاهای دیگر هستیم. همچنین اولین مرکز بین‌المللی در حوزه فروش صنایع دستی ایرانی در کشور هلند راه‌اندازی شد که این برای ما بسیار مهم بود. برپایی نمایشگاه عیدانه به‌عنوان اولین نمایشگاه بزرگ در آستانه عید نوروز، یکی دیگر از اقداماتی بود که با استقبال مواجه شد. این اقدامات نشان می‌دهد که صنایع دستی کم‌کم از حاشیه خارج و به متن نزدیک می‌شود.
بیمه؛ نقطه ضعف مدیریت صنایع دستی
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی بیمه را نقطه ضعف مدیریتش دانست و اظهار کرد:‌ درباره بیمه هنرمندان اقدامات بسیاری انجام شده، اما می‌پذیرم که بیمه، یکی از نقاط ضعف مدیریت ما است که همچنان حل نشده است و امیدواریم آن را حل کنیم. در این‌باره صحبت‌هایی با وزیر کار داشته‌ایم و جلساتی برگزار شده و قول دادند که تدبیری برای آن اندیشیده شود. گرچه در حال حاضر مشکل مستمری‌بگیران را نداریم و این موضوع حل شد.
پذیرفتن سه شهر صنایع دستی برای جهانی شدن
نامورمطلق در بخش دیگری از سخنانش، بیان کرد: نخستین جشنواره ملی تولید و اولین دبیرخانه منطقه صنایع دستی غرب آسیا در ایران راه‌اندازی و برگزار شد. همچنین در نشست شورای جهانی صنایع دستی، شهرهای نودشه در کرمانشاه برای گیوه، گنبدکاووس در استان گلستان برای قالی و زیورآلات و همچنین شهررضا در اصفهان برای سفال به‌عنوان سه شهر جهانی دیگر در نشست اولیه پذیرفته شدند. گرچه تعداد شهرهای ما در این زمینه زیاد است و در مراحل بعد استان‌های همدان، فارس و آذربایجان غربی را مد نظر داریم.
نامگذاری امسال به نام «حصیربافی»
او با بیان این‌که امسال را سال حصیربافی نامیده‌ایم، ادامه داد: حصیربافی عمدتا در روستاها انجام می‌شود و ما درصددیم دو روستای کلپورگان در سیستان و روستای رویینگ در خراسان شمالی را نیز ثبت جهانی کنیم. همچنین کاروان پیوند حصیربافی را راه‌اندازی خواهیم کرد. قرار است در این برنامه، یک کامیون بزرگ، حصیربافی نقاط مختلف ایران را جمع‌آوری و در سه استان شمالی کشور در معرض فروش قرار دهد، زیرا برخی مناطق مثل بافق و نهبندان در طول سال، هوای گرمی دارند و گردشگران کمتر به آنجا سفر می‌کنند. برای آن‌که هنرمندان حصیرباف این مناطق بتوانند در طول سال منبع درآمد داشته باشند، ما اعتباری برای این کاروان در نظر گرفته‌ایم تا محصولات این هنرمندان را در شمال ایران عرضه کند. در حال حاضر ۷۳ روستا، پایلوت این برنامه هستند.
معاون صنایع دستی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که ما در بازارچه‌های استانی بیشتر شاهد فروش آش رشته و لواشک بودیم تا صنایع دستی، اظهار کرد: گزارش کمی و کیفی بازارچه‌ها را برای رئیس سازمان ارسال کردیم و نقدهای‌مان را هم در این‌باره مطرح کردیم. در حال حاضر منتظر بازتاب و پاسخ رئیس سازمان هستیم. از طرفی معتقدم باید نگاه‌مان عوض شود، زیرا خوراک نیز یکی از صنایع خلاق است و ما بیشترین فروش صنایع دستی را در بازارچه‌های استانی در جشنواره آش زنجان داریم. البته ما برای برگزاری بازارچه‌های صنایع دستی هر بار پالایش انجام می‌دهیم و امیدواریم این وضع بهتر شود.
نامورمطلق در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که معیار شما برای انتخاب معاونت‌های صنایع دستی استان‌ها چیست؟ توضیح داد: ما با مشکل نیروی انسانی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بویژه در معاونت صنایع دستی مواجه هستیم و نمی‌توانیم فارغ‌التحصیلان رشته صنایع دستی را جذب کنیم. معتقدیم به شدت نیازمند نیروی متخصص فعال در این حوزه هستیم.
او همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که تکلیف معاونت صنایع دستی استان تهران چه شد؟ گفت: مکاتباتی در این زمینه انجام شده و ما خیز برداشتیم تا کل ساختمان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران را بگیریم. به همین دلیل، در حال پیدا کردن فضای مناسبی هستیم تا آن را در اختیار اداره کل استان تهران قرار دهیم و ساختمان خیابان ویلا را بگیریم.

ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *