پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۰
۲۷

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟/ آیا وضعیت روحانی بدتر از قبل می‌شود؟

شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 514180
تقریباً قاطبه نظرسنجی‌هایی که تا پیش از مناظره روز گذشته(جمعه ۸ اردیبهشت ۹۶) نتایج آنها استخراج شده حاکی از آن است که حداقل تا پنج‌شنبه هیچ کاندیدایی حائز رای بالای ۵۰ درصد نیست.
نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟/ آیا وضعیت روحانی بدتر از قبل می‌شود؟
به گزارش جهان نيوز، یکی از ابزارهای پرکاربرد بویژه در ایام مربوط به انتخابات و علی‌الخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری «نظرسنجی‌‌»هاست. البته تحلیل دقیق نظرسنجی‌ها و اتخاذ رویکرد مناسب بر اساس آن تخصص لازم در حوزه افکار سنجی نیاز دارد اما از ظواهر این نظرسنجی‌ها نیز می‌توان تا حدی نتایج قابل اتکا برداشت کرد.

در ایران چندین ارگان مهم به صورت مستمر و بویژه در ایام اینچنینی نظرسنجی‌هایی انجام می‌دهند که از جمله آنها صداوسیما، دانشگاه تهران، ایسپا و ... هستند. برخی نظرسنجی‌ها در خارج از ایران نیز انجام می‌شود که البته با توجه به برخی دست‌بردن‌ها در نتایج آنان معمولاً کمتر به آن توجه جدی صورت می‌گیرد.

تقریباً قاطبه نظرسنجی‌هایی که تا پیش از مناظره روز گذشته(جمعه 8 اردیبهشت 96) نتایج آنها استخراج شده حاکی از آن است که حداقل تا پنج‌شنبه هیچ کاندیدایی حائز رای بالای 50 درصد نیست. این نتیجه می‌تواند بویژه برای حجت‌الاسلام روحانی به عنوان رئیس‌جمهور مستقر نگران‌کننده باشد چون بر اساس یک روال تاریخی، معمولاً روسای جمهور مستقر برای دور دوم شانس بسیار بالاتری نسبت به دیگران برای انتخاب شدن داشته‌اند.

نظرسنجی‌ها تا روز پنج‌شنبه هفته گذشته می‌گویند آقایان قالیباف و آقای رئیسی که از زمان ثبت‌نام پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در رشد آرا در نظرسنجی‌ها داشته کاملاً در تعقیب حجت‌الاسلام روحانی هستند و حداقل احتمال اینکه انتخابات به دور دوم برود بسیار بالاست.

با توجه به فضای حاکم بر مناظره روز گذشته که تقریباً بخش اعظمی از طرفداران دو جناح مهم سیاسی در کشور بر روی ضعیف بودن روحانی اتفاق نظر و «اجماع» داشتند، احتمالاً در نظرسنجی‌های جدید وضعیت حجت‌الاسلام روحانی رو به افول خواهد نهاد. تفهّم صاحب‌نظران بر این است که احتمالاً آرای آقای قالیباف رشد خواهد کرد و آرای سیدابراهیم رئیسی نیز حداقل بدون افت باقی خواهد ماند.

همچنین با توجه به چرخش محسوس برخی از بدنه جناح اصلاح‌طلب از روحانی به سمت جهانگیری، احتمالاً در این مرحله حداقل تشتت آرا در جبهه اصلاح‌طلبان بالاتر خواهد رفت. این امر موجب کنده شدن آرای روحانی توسط جهانگیری خواهد شد. مسئله‌ای که احتمالاً مدافعان کاندیدای پوششی در جریان موسوم به اعتدال چندان به آن فکر نکرده‌ بودند. 

با این حال گفته می‌شود که برخی شخصیت‌های محوری جریان اصلاحات از قضا پیش‌بینی چنین مسائلی را داده‌اند و احتمال دارد طی روزهای گذشته در صورت ادامه این روند به ضرر روحانی،  خواستار کناره‌گیری نهایی او به نفع جهانگیری شوند.

از سوی دیگر گذشته از آرای مثبت، نظرسنجی‌ها می‌گویند آرای منفی حجت‌الاسلام روحانی در  حال حاضر بیش از سایرین است. آرای منفی معمولاً نقش تعیین‌ کننده‌ای در انتخابات دارد و حتی برخی کارشناسان معتقدند در بازه چند هفته مانده به روز رای‌گیری اهمیت رای منفی از رای مثبت بالاتر نباشد، پایین‌تر نیست.


منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عیسی
روحانی به سلامت
eshagh-zabegir
Iran, Islamic Republic of
روحانی بای بای.....
با داربست و غلام ضربه گیر، هم نمیتونی بمونی!
خخخخخخخ........
Iran, Islamic Republic of
روحانی اولین رئیس جمهور چهارساله هست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ابتدای دولت جناب روحانی موافق ایشان بودم. انتصابهای ضعیف را که دیدن سوره حمد را سال اول خواندم. دوستان آقای روحانی اولین رییس جمهور 4 ساله است و این برای جامعه سیاسی خوب است. لطفا روی این موضوع خوب بودن برای جامعه سیاسی بیشتر تمرکز کنید.
Iran, Islamic Republic of
انشا الله ، خدا از دهنت بشنوه، چهار ساله داریم عذاب می کشیم نشه هشت سال
کاظم
Iran, Islamic Republic of
مناظره اول به نفع قالیباف تمام شد ورقیب او جهانگیری بود ولی از اقایان میرسلیم و رئیسی بیشتر از اینها انتظار میرفت ...
Iran, Islamic Republic of
اقای رییسی بسیار اخلاق مدار وپاییبند قانون است ونمی خواست در بازی هیجانی جهانگیری،روحانی وارد شود
افشین
Iran, Islamic Republic of
حرفهای اقای قالیباف باعث خرسندی تیم روحانی و جهانگیری شد با مطرح کردند موضوعات سطحی عملا خود در خطی افتاد که روحانی برایش باز کرده بود برنده اصلی اقای رئیسی بود که هنوز دستش لو نرفته است از او در مناظرهای بعدی خوف دارند و در لحظه های مناسب بر نامه هایش را رو میکند
محمد
Iran, Islamic Republic of
تعداد بازدید کننده های جهان نیوز رو داشتم نگاه میکردم. خداییش خیلی کم هستن فکر کنم بعد از گذاشتن خبر یکیتون کامنت میزاره چند نفر دیگه اونا رو لایک میکنن. حیف طراحی خوب سایت حیف
سرور
Iran, Islamic Republic of
باشه شما راست میگی!
Iran, Islamic Republic of
فکر نمی کنم این طور که شما می گویید باشد چون از مطالب پرمغزی که منتشر می شود این طور به نظر می آید که چند نفر روی یک مطلب کار می کنند بعد یک نفر با چند تا گوشی روی اونها مثبت می زند .
یکی
Iran, Islamic Republic of
سلام.لطفا حرف بدرد بخور بزنین
Iran, Islamic Republic of
بسیاری از طرفداران سابق این سایت نمی دانستد باز شده خود من تازه امروز فهمیدم تازه این سایت پول مفت نداره بده عده ای کامنت گذار اجیر تا امار سایت رو بالا ببره
حمید رضا
Iran, Islamic Republic of
درود بر مرد میدان عمل دکتر قالیباف که باارایه برنامه وامار عملکرد ضعیف دولت روحانی وجهانگیری رابرملا کرد
قاسم
تاکی روحانی و ضربه گیرش میخواهند خودشان و مردم را گول بزنند و بدیهیاتی که خودتان گفتید و انتشار دادید را میگید من نگفتم. به عنوان جوان ایرانی و دارای تحصیلات دکترا می گویم برای اولین بار نه به روحانی و رئیس جمهور 8 ساله میگوییم تا راحت با احساسات مردم بازی نکنید لابد کلید رو هم انکار میکنید که قرار بود چرخ صنعت و سانتریفیوژ بچرخد و برجام که مشکلات مردم را بنا بود حل کند و همه تحریم ها تاکید میکنم همه تحریم ها برداشته شود.
جواد
Iran, Islamic Republic of
تحلیل خوب و منطقی با از شما با آنچه از نظر مخاطبان در زیر نشان داده اید
تنافض و تفاوت فاحشی دارد یا تحلیلتان نادرست است یا نظرات را صد درصد بر اساس علاقه سایت انتخاب می کنید چون ظاهر تحلیل آنست که روحانی به تنهایی تا قبل 5 شنبه پیشتاز ولی زیر 50درصد و رئیسی و قالیباف با هم با فاصله ای او را تعقیب می کنند ولی در نظرات زیر حتی یک نظر موافق روحانی را هم نگذاشته اید
لطفا این نظر را منتشر کنید تا بایدید کنندکان بیشتری جذب شوند
امیر
Iran, Islamic Republic of
روحانی و جهانگیری برنده مناظره بودند
Iran, Islamic Republic of
روحانی بای بای بای بای بای بای
نشانه فرهنگ بالاست.
Iran, Islamic Republic of
اصلا مگه وحی آمده که همه رئیس جمهورها بایستی 8 ساله باشند؟!! بهتره با رای ندادن به روحانی؛ نه تنها به او بلکه به همه جناههای سیاسی فهماند که حاقل 70درصد مردم اهل جناح وجناح بازی نیستن ؛ اونها یکی را میخوان براشون کار کنه وخدمتگزارشون باشه؛ ومشکلاتشون را حل کنه؛ بهشون دروغ نگه وصادقانه باهاشون برخورد کنه واز منافع کشور دفاع کنه
Iran, Islamic Republic of
مثل میرسلیم
Iran, Islamic Republic of
دولت بازنشستگان باید به امید خدا بساطش رو جمع کنه و به همراه نجومنی بگیران و مدیران دوتابعیتی همگی برن خارج کشور پیش دخترا و پسراشون!!!!!!!!!!!!!!!و بذارن یک نفر بیاد که با توکل به خدا و استفاده از خبرگان انقلابی و جوانان متدین زمینه اشتغال و امید مردم ایران فراهم گردد در سایه امام عصر (عج) و منویات مقام معظم رهبری
به امیدشکست رئیس جمهورکم حافظه ای مثل روحانی .که حرف خودش راهم قبول نداردازقدیم می گفتندمردوقولش .که همه چیزروانکارکرد
Iran, Islamic Republic of
بايد يک دولت توانمند و با جسارت بياد سر کار
Iran, Islamic Republic of
رییسی ارام و جهانگیری خیلی عصبی بود
Iran, Islamic Republic of
وضعیت حسن خیلی بد است . علی برکت الله .
امید
Iran, Islamic Republic of
هواستون رو خوب جمع کنید . که ببینید به کیی رای میدید لج و لجبازی چرا . با فکر عمل کنید . روحانی تمام حرف و. کاراش رو همین مسءله برجامه که اونم رو هواست . به این ترامپ که اعتباری نیست میبینی باز دیوانه شد و اومد برگه و قرارداد و همه چیرو پاره پوره کرد اونوقت چیی .باز چهار سال. باید. دوندگی کنن تا درست بشه . مثل همین چهار سال که عمر همه رفتو هیچی شد . 5 میلیون بی کار که هیچ برنامه ای واسش نداره . و هر کسی هم که برنامه داره اقایون تدبیر و امید میگن امکان نداره نمیشه چون ما نتونستیم شما هم نمیتونید .