جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
رستم قاسمی:

یک عده در این کشور نافشان را با نمی‌شود و نمی‌توانیم بریده‌اند

جمعه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۸
کد مطلب: 514086
وزیر سابق نفت گفت: امروز و در آینده‌ای نه چندان دور هر آنچه اطراف خود می‌بینید محصولات پتروشیمی است؛ بخش زیادی از مواد و محصولات ساختمانی گرفته تا تجهیزات مهندسی و پزشکی و صنایع مختلف از پوست تا پوشش و از فرش تا دکمه پیراهن از محصول پتروشیمی است. این زنجیره‌های ارزش افزوده می‌توانند بخش زیادی از اشتغال ایران را حل کند
یک عده در این کشور نافشان را با نمی‌شود و نمی‌توانیم بریده‌اند
به گزارش جهان نيوز، شب گذشته محمدباقر قالیباف در برنامه «گفتگو با دوربین» به تبیین برنامه خود برای حل مشکلات کشور پرداخت و گفت: «در صنایع پتروشیمی به ازای هر یک میلیون تن، ۲۰۰ هزار شغل به صورت مستقیم و ۴۰۰ هزار شغل غیر مستقیم ایجاد می کند. قادر هستیم با سرمایه‌گذاری و تکنولوژی داخلی و سرمایه‌گذاری‌هایی که تا کنون صورت گرفته وبه خاطر دخالت ۴ درصد باعث شده است از این ظرفیت استفاده نشود می‌توانیم ۸ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی ایجاد کنیم یعنی 1 میلیون و ۶۰۰ هزار شغل مستفیم و بیش از ۳ میلیون شغل غیر مستقیم.»
برخی از رسانه‌ها و چهره‌های حامی دولت، با تشکیک درباره این موضوع آن را غیرقابل‌انجام دانستند. در این زمینه گفتگو کردیم با رستم قاسمی وزیر سابق نفت و متخصص حوزه نفت و انرژی. و از او پرسیدیم: «دیروز در صحبت دکتر قالیباف بحثی در خصوص ظرفیت اشتغال در صنایع پتروشیمی مطرح شد که عده‌ای در آن تشکیک کردند، نظر شما به عنوان وزیر سابق نفت و متخصص این حوزه نظرتان چیست؟»
 
قاسمی گفت: «ظرفیت نصب شده پتروشیمی کشور حدود ۶۴ میلیون تن است که امروز کمتر از ۵۰ میلیون تن تولید می‌شود. این ظرفیت نصب شده کشور با واحدهایی که در حال ساخت داریم در صورت اتمام، به بالای ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت نصب خواهیم رسید. در سند چشم انداز ایران باید رتبه اول پتروشیمی در منطقه باشد که باید به بالاتر از ۱۲۰ میلیون تن برسیم.»
 
وی گفت: «به نظر می‌رسد که منظور آقای دکتر قالیباف در گام اول فعال کردن ظرفیت موجود است که حداقل ۸ تا ۱۰ میلیون تن قابل انجام است که در مدت زمان کوتاهی قابل دستیابی‌ست؛ و در گام بعدی رسیدن به ظرفیت پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز است.»
 
وزیر سابق نفت افزود: «در خصوص آمار اشتغال گفته شده نیز متاسفانه امروز بخش قابل توجهی از محصولات ما به صورت خام صادر می‌شود و در اواخر دولت دهم برنامه ریزی مفصلی برای ایجاد واحدهای پایین دستی و زنجیره‌های ایجاد ارزش افزوده صورت گرفت که قطعا با تبدیل خام فروشی به پایین‌ترین واحدهای ارزش افزوده می‌توان شغل مورد نظر را ایجاد کرد.»
 
وی با بیان اینکه پتروشیمی از مزیت‌های مهم کشور ایران است گفت: «امروز و در آینده‌ای نه چندان دور هر آنچه اطراف خود می‌بینید محصولات پتروشیمی است؛ بخش زیادی از مواد و محصولات ساختمانی گرفته تا تجهیزات مهندسی و پزشکی و صنایع مختلف از پوست تا پوشش و از فرش تا دکمه پیراهن از محصول پتروشیمی است. این زنجیره‌های ارزش افزوده می‌توانند بخش زیادی از اشتغال ایران را حل کند.»

منبع: فردا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *