پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

15 میلیون پرونده قضایی با قوه مجریه قدرتمند کم می‌شود

پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 513845
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: 15 میلیون پرونده قضایی زمانی کم می‌شوند که قوه مجریه قوی باشد؛ عدالت قضایی در پرتو عدالت اجرایی است و عدالت اجرایی مقدمه عدالت قضایی است.
15 میلیون پرونده قضایی با قوه مجریه قدرتمند کم می‌شود
 به گزارش جهان نيوز به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله عباس کعبی در همایش نقش قوه  مجریه در تحقق دولت اسلامی در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار کرد: در کشورهای مختلف نقش قوه مجریه در عرصه اداره کشور متفاوت است.
وی افزود: قوه مجریه در عرصه اجرایی کردن قوانین نقش اساسی دارد؛ نقش قوه مجریه نیز در عرصه چرخه تصویب قانون مؤثر است؛ وقتی که قوه مجریه این چنین در عرصه قوانین مؤثر است پس قطعاً حوزه‌های تأثیرگذاری او در کشور بسیار زیاد است.
کعبی اظهار کرد: عدالت قضایی؛ 11 میلیون جمعیت آسیب‌پذیر اجتماعی در کشور وجود دارند که در عرصه جنایت استفاده می‌کنند؛ چه کسی می‌تواند بستر وقوع جرم را از بین می‌برد و چه کسی می‌تواند به این جمعیت کمک کند.
وی گفت: بودجه‌های قضایی کشور نیز در اختیار قوه مجریه است؛ از لحاظ حقوقی این سه قوه اصلی کشور هم‌عرض هستند اما از لحاظ واقعی بار اصلی اداره کشور و نظام سیاسی و حقوقی کشور بر دوش قوه مجریه است.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: از نظر فقهی به دلیل اهمیتی که قوه مجریه دارد بیان شده است که در رأس این قوه باید رسول‌الله و بعد از ایشان ائمه اطهار (ع) باشند و در زمان ما صاحب اصلی این قوه حضرت ولی عصر (عج) است و در عصر غیبت، فقیه جامع‌الشرایط صاحب فتوا، عادل، مدیر مدبر باکفایت و دارای بینش و اقتدار در رأس قوه مجریه باشد؛ فقیه دارای سه منصب است که شامل افتا، قضا و اجرا است.
کعبی گفت: منصب افتا، در قوه مقننه تبلور پیدا می‌کند که این قوه نیز در بخش قانون‌گذاری نباید خلاف اسلام عمل کند و به همین دلیل فقهای شورای نگهبان آن را مدیریت می‌کند؛ منصب قضایی نیز در قوه قضاییه است و تبلور قدرت اجرایی فقیه در قوه مجریه است.
عضو جامعه مدرسین اظهار کرد: آسایش و رفاه و عمران و عدالت و هدایت و قرب الهی و رسیدن به جامعه نمونه اسلامی، تحقق باورها و ارزش‌های اسلامی، تخلق به اخلاق الهی از اهداف اصلی نظام اسلامی است که در 16 بند در قانون اساسی بیان شده است؛ تحقق اهداف وظایف و سیاست و برنامه‌ها و مأموریت‌های نظام اسلامی در گرو وجود یک قوه مجریه متناسب است.
وی گفت: برای تحقق دولت اسلامی باید حوزه ماهیتی، یعنی ولایت فقیه و قانون‌گذاری، یعنی قانون‌گذاری اسلامی و اجرای درست و اسلامی شکل بگیرد؛ رهبر انقلاب دولت اسلامی را در پنج مرحله بیان کردند که شامل مرحله انتقالی و استقرار قوا، تحقق دولت اسلامی، شکل‌دهی جامعه اسلامی به کشور اسلامی و مرحله پنجم نیز تمدن اسلامی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: وجود دولت اسلامی در گرو قوه اجرایی مقتدر و کارآمد و مدیر و مدبر و متناسب با اهداف و وظایف و سیاست‌ها و برنامه‌ها و مأموریت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است؛ مرحله استقرار نهادهای نظام در سال 60 و 61 انجام شد و از آن سال تاکنون در حال مرحله سوم هستیم.
کعبی گفت: شکل‌گیری قوه مجریه اسلامی در گرو چند عنصر است که نخستین آن، عمل به مر قانون اساسی توسط شورای نگهبان در رسیدگی به صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری است؛ از دیگر اصول قوه مجریه اسلامی داشتن چرخه‌ای از نیروهای متعهد و متخصص، انقلاب اداری و زدودن زنگارهای طاغوتی از دل قوه مجریه، تحقق مدیریت جهادی و انقلاب است و مهم‌ترین این مسائل آنکه مبنای نظام الهی است ولی ساخت نظام مردم است و این مسئله از رهگذر انتخابات گذر می‌کند.
کعبی اظهار کرد: قانون اساسی، شرایط مندرج در اصل 115 را به گونه‌ای طراحی کرد است که رئیس جمهور تالی تلو رهبر باشد؛ یعنی باید فردی از بین رجال مذهبی سیاسی (اسلام‌شناس بدون انحراف) باشد؛ رئیس جمهور موتور محرک نظام است یعنی وی طراح ایدئولوژی نظام نیست؛ بلکه باید یک مجری قوی باشد؛ رئیس جمهور باید مدیر و مدبر باشد؛ یعنی اگر روی این اصل کار کنیم که قوه مجریه تالی تلو رهبری است، بسیاری از موارد در جای خود قرار می‌گیرد.
وی گفت: 15 میلیون پرونده قضایی زمانی کم می‌شوند که قوه مجریه قوی مجریه قوی باشد؛ عدالت قضایی در پرتو عدالت اجرایی است و عدالت اجرایی مقدمه عدالت قضایی است؛ پیش از آنکه قوه مقننه و قضایی درست شود باید قوه مجریه انقلابی و کارآمد داشته باشیم.


منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *