سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۵
۳

علامه‌ای که آیت‌الله مرعشی او را «لنگر أرض» می‌دانست

چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب: 513729
مرحوم علامه شیخ محمد کوهستانی، ساده زیستی و زهد را سرلوحه دیگر خصائل نیکش قرار داده بود به نحوی که هیچ یک از اهالی و علما هرگز معظم له را با لباس قیمتی مشاهده ننموده و اکثرا لباس ایشان از جنس پارچه کرباس و فرش منزل محقرش از حصیر بوده است.
علامه‌ای که آیت‌الله مرعشی او را «لنگر أرض» می‌دانست
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس؛ در تقارن میلاد رسول مهربانی سنه  ١٣٠٨ ق ( ١٢٦٧ شمسی) نعمت الهی نصیب وجود زوجین، شیخ مهدی کوهستانی و بانو فاطمه کوهستانی در قریه کوهستان (از توابع شهرستان بهشهر استان مازندران) گردید و فرزندی را خداوند بدانها عنایت فرمود که با توجه ارادت پدر به رسول گرامی اسلام ، محمد نامیده گردید.

فرزندی که بعدها از افتخارات عالم اسلام و تشیع گردید.

شیخ مهدی که خود از علماء عابد و نیکو خصال تلمذ یافته در حوزه علمیه نجف اشرف بود(١) اهتمام خاصی برای تعلیم و تعلم فرزند قائل بود و از همان ابتداء فرزند را برای تعلیم  قرآن و سواد خواندن و نوشتن به مکتب خانه سپرد و خود نیز بر امور آموزش مساعی و نظارت  می نمود. لیکن مشیت الهی بر آن تعلق گرفت که محمد خردسال در سن هشت سالگی از نعمت پدر محروم گردد؛ولی حکمت الهی محمد را در دامان مادری عفیفه و شجاع قرار داده و مادر جای خالی پدر را پر نمود و محمد را که حالا سواد خواندن نوشتن و تلاوت کلام الله مشمول جان نازنینش شده بود جهت  فراگیری علوم دینی راهی حوزه علمیه شهرستان بهشهر نمود.

محمد کتب شمسیه، مطول، معالم و... را نزد آقایان: شیخ محمد صادق شریعتی، حاج آقا بزرگ کردکویی، آیت الله حاج سیدمحسن نبوی اشرفی تلمذ فرمود و با استعداد و اشتیاقی که ایشان به تحصیل نشان داد اساتید حوزه را بر آن داشت تا پس از مشورت با ایشان و مادر نحترمها ش ، معظم له را جهت طی نمودن مدارج بالاتر راهی حوزه های علمیه مرکز استان مازندران (ساری) و بابل نمایند.

حدود یکسال و أندی در حوزه علمیه ساری و کاظم بیگ بابل نزد اساتیدی همچون: شیخ احمد گرجی، آیت الله ملا محمد اشرفی(از شاگردان ارشد سعید العلماء مازندرانی) و... تلمذ فرمود؛ لیکن  جان تشنه و شوق آموختن معارف دینی و تهذیب نفس ، ایشان را به مجاورت حرم علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء در مدرسه میرزا جعفر خان مشهد سوق داد
اهتمام و مجاهدت  ایشان  طی چندین سال حضور در مشهد الرضا و  فراگیری علوم حوزوی  همچون فقه و اصول به انضمام تهجد و تقوای مثال زدنی ؛ شیخ محمد را که در حوزه زبانزد طلاب و اساتیدی همچون : حاج شیخ محمد حسین مازندرانی، حاج شیخ نجفعلی معروف به فاضل استرابادی، آیت الله حاج آقا حسین قمی و آیت الله میرزا محمد کفایی شده بود به سفارش اساتید و موافقت مادر، اینبار شیخ محمد حدود سال١٣٤٠ قمری جهت نیوشیدن زُلال معرفت علوی راهی نجف اشرف و مجاورت تربت انسان کامل علی ابن ابی طالب سلام الله می شوند.

ابتدا در مدرسه  علمیه بکتاشی نجف و در ادامه در حوزه علمیه  نجف اشرف نزد آیات عظامی همچون: میرزا حسین نائینی، سیدابوالحسن اصفهانی، ضیاء الدین عراقی کسب فیض فرمود  و روز به روز بر پیشرفت علمی خود افزود ؛ ضمن اینکه ادب مع الله و تقید به مستحبات و نماز شب حرم امیر المومنین (علیه السلام) و ... از ایشان  و هم مباحثه ای های بزرگ معظم له همچون  حضرات آیات شیخ محمدتقی آملی و سیدمحمود شاهرودی ، أفاضل  نمونه ای در بین بیش از سیصد تن از بزرگان روحانی حوزه های علمیه نجف شناساند و باعث مباهات فضلاء ایرانی مقیم عراق شدند.

مراتب علمی و تقوای ایشان باعث شد تا پس از چند سال حضور در نجف اشرف از سوی آیت الله میرزای نائینی (از شاگردان آخوند خراسانی) و آیت الله آقا ضیاء الدین عراقی به اجازه اجتهاد نائل گردد.

آوازه  علمی و زهد آیت الله شیخ محمد کوهستانی رفته رفته در بلاد اسلامی از مصر و لبنان تا ایران  فراگیر گردید، لذا با توجه به خفقان دینی و دیکتاتوری رضا خان پهلوی  در ایران ، جمعی از مردم و فضلاء و علماء  ایران خاصه مازندران اقدام به ارسال دعوت نامه به محضر ایشان جهت رجعت به وطن نمودند که نهایتا با اصرار و مکاتبه مادر به ایشان (٢) در سنه ١٣٤٨ معظم له به ایران و دیار مازندران  بازگشت نمودند.

تعدی  و ستم رضا شاهی در تعطیلی حوزه های علمیه و جلوگیری از برپایی مراسمات مذهبی باعث شد، آیت الله کوهستانی برای نشر معارف الهی شخصا به روستاها سفر نموده و ضمن ارشاد دینی مردم نسبت به افشاء توطئه های خطرناک رضاخان منحوث پهلوی اقدام عملی نمایند.

در همین اثناء و به منظور تحقق هر چه بیشتر تعالیم قرآنی و با استقبال مردم و علماء مازندران معظم له در زمین شخصی خود اقدام به تاسیس حوزه علمیه کوهستان نمودند و با تلاش زیاد توانستند پنج دستگاه ساختمان گلی ساده را که هر دستگاه مشتمل بر چند حجره بوده برای اسکان طلاب تأسیس نمایند(٣) که ثمره آن تحویل ٢٠٠ عالم دینی همچون:

١-شهید حجت الاسلام سیدعبدالکریم هاشمی نژاد
٢-آیت الله حاج شیخ حسین محمدی لائینی
٣-شیخ علی کاشانی
٤-آیت الله حاج سید تقی حسنی نصیری
٥-آیت الله حاج شیخ  ابوالقاسم رحمانی خلیلی
٦- حاج شیخ إسحاق درزیان
٧-حجت الاسلام سیدحسن ابطحی
٨-حجت الاسلام سیدمحمود حسینی
و.... را می توان نام برد.

صفای باطن و لسان و عمل صادق پیر پارسای کوهستان شاگردان و مردم را مجذوب خود نموده، لیکن این علاقه و ارادت مردم به معظم له ذره ای از تعبد و خشوع ایشان نسبت به رب الأرباب را کم ننمود و در همه احوال مردم را توصیه به تقوای الهی و  بندگی سفارش می فرمود؛

عبد صالح الهی تدریس و مراقبه دینی طلاب را شخصا مدیریت می فرمود  و اهتمام زایدالوصفی در تهذیب نفس و تزکیه آنان و ارشاد و دستگیری مادی و معنوی مردم بعمل می آورد.
 
ویژگی های رفتاری:
مرحوم علامه شیخ محمد کوهستانی با تأسی از سیره ائمه و بزرگان علم و عرفان اسلامی شیعی، ساده زیستی و زهد را سرلوحه دیگر خصائل نیکش قرار داده بود به نحوی که هیچ یک از اهالی و علماء هرگز معظم له را با لباس قیمتی مشاهده ننموده و اکثرا لباس ایشان از جنس پارچه کرباس و فرش منزل محقرش از حصیر بوده است.

به جرات می توان إذعان نمود که پس از بازگشت از نجف اشرف هیچ روزی منزلش بدون مهمان نبوده و هماره سفره گسترده اش با ظروف گلی  و نان  و آش مزین بود و در مهمان نوازی کم نظیرش هماره پذیرای مهمانانی از بلاد دور و نزدیک بود که به شوق دیدار معظم له به کوهستان شرف حضور می یافتند.
قلب نازنینش کانون عاطفه و محبت به مادر محترمه و محرومین و ضعفاء بود، فلذا در خلوت و جلوت همگان را به رعایت حال فقراء و احترام مضاعف به پدر و مادر توصیه  می فرمود.

علامه کوهستانی صاحب اسرار الهی و مکاشفات عظیمی بود که  قلیلی از این فضائل بعد از عمر شریفش و برخی نیز در زمان حیات مبارکش توسط علماء بزرگ بیان گردید که از باب تبرک به چند نمونه از کلام بزرگان در خصوص آیت الله کوهستانی اشاره می شود:

آیت الله مرعشی نجفی(ره) معظم له را لنگر أرض می نامیدند.
آیت الله بجهت(ره): باید قدر چنین شخصیت هایی را دانست، زیرا قبلا اگر امثال ایشان صد نفر بودند، اکنون نادرند و از عدد انگشتان دست تجاوز نمی کنند.

آیت الله گلپایگانی(ره)در ملاقات حضوری با معظم له: زهد و تقوا و بزرگی شما برای من علم الیقین بود، ولی الان به مرحله عین الیقین رسیده است.

علامه طباطبایی(ره): از وقتی آقای کوهستانی را در منزل آیت الله میلانی دیدم، هیچ شبی نشد که ایشان را فراموش کنم.
همچنین زمان شناسی و بیداری سیاسی ایشان  نیز از دیگر نکات برجسته این عارف الی الله بود.

معظم له در زمان نهضت امام خمینی (ره) و حمله عمال پهلوی به حوزه فیضیه قم و یا با دستگیری امام خمینی (ره) حضرت آیت الله کوهستانی با اهتمام جمعی از روحانیون و بازاریان و فرهنگیان شهرستان بهشهر و ساری ، امر به تعطیلی بازارهای استان را صادر فرمودند و نماینده ای نیز نزد آقای خمینی (ره) اعزام داشته و ضمن اهداء سلام ، برای کمک به نهضت ، بخشی از وجوهات را به محضر ایشان ارسال فرمودند که امام خمینی نیز ضمن تشکر و تفقد از عنایت آیت الله کوهستانی عنوان داشتند:

"سلام مرا به آقای کوهستانی برسانید، ما از ایشان التماس دعا داریم، هنوز نیمه راه هستیم و خیلی مانده تا به مقصد برسیم و محتاج دعای ایشان هستیم."

در مقطعی نیز شاه قصد تصویب لوایح ششگانه را در قالب رفراندوم داشتند که آیت الله کوهستانی نیز مانند سایر مراجع این رفراندوم را تحریم نمودند و در مسیر نهضت امام  هماره شاگردان و مردم را برای مبارزه با فساد خاندان پهلوی تشویق می فرمودند.

عروج:
حضرت علامه شیخ محمد کوهستانی أعلی الله در نیمه شب (ساعت یک بامداد) روز جمعه سیزدهم ربیع الاول سال١٣٩٢ ه. ق برابر با هشتم اردیبهشت سال ١٣٥١ ش پس از طی یک دوره نقاهت در شهرستان ساری دار فانی را وداع گفتند و به معبود خویش پیوستند.

به وصیت ایشان و سفارش علماء پیکر مطهر ایشان پس از تشیع جنازه با شکوهی در بهشهر و برخی شهرهای مسیر بهشهر به خراسان ؛ نهایتا پس از تشیع مجدد در مشهد الرضا  در رواق دارالسیاده حرم امام علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء مجاور عبدی مضجع مرادش گردید.

رحم الله و رحم واسعه و حشره مع محمد و آل محمد
رجب المرجب ١٤٣٨
قاسم اکبری ساروی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمدي
Iran, Islamic Republic of
رحمت الله عليهما
Iran, Islamic Republic of
حیف که از این اشخاص گرانقدر الان دیگه بسیار کم شده. آیت الله بهجت ، این آیت الله که ذکرش رفت ، خدا ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه ای رو حفظ بفرماید.
Iran, Islamic Republic of
رحمت خدا بر این بنده خدا