جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دروغی که جهانگیری برملا کرد +سند

چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب: 513726
رئیس‌جمهور محترم آذر ۹۲ در گزارش ۱۰۰روزه گفته بود، وقتی دولت را تحویل گرفتم، برای ۳ روز ذخیره گندم داشتیم و بعداً هم توئیت کرده بود که ذخیره گندم در روز تشکیل دولت فقط ۱۸ روز بود.
دروغی که جهانگیری برملا کرد +سند
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم؛ در دنیای سیاست و تبلیغات یکی از تکنیک‌های قدیمی که از زمان جنگ جهانی استفاده می‌شده دروغ بزرگ و به آلمانی: (Große Lüge)، است که یک رهبر آلمانی خطاب به سیاستمداران انگلیسی‌ گفته است: «دروغ هرقدر بزرگتر باشد، باور آن برای توده‌های مردم راحت‌تر است».

 
این تکنیک پروپاگاندایی، هنوز هم استفاده فراوانی دارد.  در این گزارش بدون وارد آوردن اتهام به کسی، صرفاً قصد تشریح اظهارات صورت‌گرفته درباره یک "موضوع واحد" توسط "رئیس جمهور دولت یازدهم" و "معاون اول" او را داریم.

بنابراین گزارش با روی کار آمدن "دولت یازدهم" یکی از اظهاراتی که برای زیر سؤال بردن گذشتگان و تبرئه خود تحت عناوینی مانند اینکه "دولت را به‌مثابه یک خرابه و آوارشده تحویل گرفته‌ایم"، مطرح می‌شد، موضوع «کاهش ذخایر استراتژیک گندم کشور به ۳ روز یا ۱۸ روز» بود که بارها توسط دولت مطرح و تیتر رسانه‌های داخلی و معاند شد.

از عجیب‌ترین اظهارنظری که در این ارتباط صورت گرفت، توییت رئیس‌جمهور حسن روحانی در تاریخ ۲۵ مرداد سال گذشته بود به‌طوری‌که وی اعلام کرد: «امروز بهمیزان ۷۰۰ روز مصرف کشور ذخیره گندم داریم،  درحالی که در روزهای اولیه تشکیل این دولت، ذخیره ما فقط برای ۱۸ روز بود».



بنابراین گزارش برای مشخص شدن حقیقت، اظهارات روحانی و در مرحله بعد معاون اول وی در دولت یازدهم را درباره ذخایر اساسی گندم در زمان تحویل گرفتن دولت مرور می‌کنیم.

دروغ بزرگ در برنامه زنده تلویزیونی 
روحانی آذرماه ۹۲ برای ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰ روز خود در یک برنامه زنده تلویزیونی از شبکه اول سیما درباره ذخایر ۱۰۰روزه گندم نیز سخن گفت که در ذیل مطلب آورده شده است و لینک آن در پایگاه اطلاع رسانی حسن روحانی از اینجا قابل دسترس است: «در گزارش امشب ضمن اینکه گزارش عملکرد ۱۰۰روزه داده خواهد شد، به همان صورت به مردم خواهم گفت که در چه شرایطی ما کار را شروع کردیم، در واقع از دولت گذشته چه ارثی به ما رسید و ما با آن ارث کار را آغاز کردیم، اولین روزهای بعد از انتخابات، من با اولین مشکلی که مواجه شدم، شرایط کالاهای اساسی در کشور بود، در همان روزهای اولیه، اولین گزارشی که من از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفتم این بود که وضع کالاهای اساسی در کشور چگونه است و گزارشی که به من داده شد، من را بسیار نگران کرد، یعنی ما در کالاهای اساسی برخلاف آنچه در ذهنم بود، دچار مشکل بودیم.

من فکر می‌کردم، دولتی که بر سر کار می‌آید، به‌طور طبیعی تا سه یا ۴ ماه انبارها پر است و کالاهای اساسی وجود دارد، ولی یک گزارشی در همان روز سوم یا چهارم همان هفته اول به دستم رسید که البته هنوز تحلیف و تنفیذ انجام نگرفته بود، یعنی اواخر خرداد و اوایل تیر، گزارشی که به دستم رسید این بود که کشور از لحاظ کالاهای اساسی و از جمله گندم دچار مشکل است، گزارشی رسید که در یکی از استان‌ها گندم تنها برای سه روز در سیلو وجود دارد، بلافاصله برخی از مسئولین اجرایی در همان دولت را خواستم و با آنها نشستم و صحبت کردم، مشکلاتی که برای تأمین ارز بود، مشکلاتی که برای خرید بود، مشکلاتی که برای برخی از کالاهای وارداتی در راه بود، برخی از این کالاها رسیده بودند و در بندر بودند و ما داشتیم دموراژ می‌دادیم، به‌خاطر مشکلاتی که بین بانک مرکزی و بخش تجارت وجود داشت، این اولین مشکلی بود که من با آن روبه‌رو شدم».



برپایه اظهارات حسن روحانی، سالهای بعد معاونین وی در ریاست جمهوری و حتی حجتی وزیر پرتلاش و صادق  جهاد کشاورزی نیز که زمزمه‌های عدمحضور وی در دولت دوازدهم در صورت پیروزی روحانی در انتخابات به گوش می‌رسد با اظهاراتی مشابه اظهار داشتند: در سال ۹۲ هنگامی که دولت یازدهم سر کار آمد ذخایر استراتژیک گندم از چند صد هزار تن تجاوز نمی‌کرد در حالی که هم‌اکنون ذخایر استراتژیک ما از ۱۸ روز به بیش از ۶ ماه افزایش پیدا کرده است.

معاون اول دولت یازدهم "دروغ بزرگ" را برملا کرد
جناب آقای حسن روحانی رئیس جمهور محترم در حالی در آذر ۹۲ در گزارش ۱۰۰روزه مدعی شده کهوضع ذخایر استراتژیک گندم کشور بحرانی است که اسحاق جهانگیری معاون اولش در شهریور ماه همان سال (۳ ماه قبل از اظهارات رئیس جمهور) وضعیت ذخایر کالاهای اساسی را خوب اعلام کرده بود.

بر این اساس بود که معاون اول رئیس جمهور عصر روز چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۲ در «جلسه مربوط به تأمین کالاهای اساسی و نحوه تأمین یارانه مورد نیاز» با اشاره به گزارشات دستگاه‌های اقتصادی، وضعیت کالاهای اساسی را رضایت‌بخش ارزیابی کرد و بر لزوم پیگیری برای تأمین آن تا پایان سال اظهار داشت: «دکتر روحانی نسبت به تأمین کالاهای اساسی اهمیت فراوانی قائل هستند و تأکید جدی دارند که مشکل و دغدغه‌ای تا پایان سال برای تأمین این کالاها وجود نداشته باشد».



وزیر سابق: سیلوهای گندم در ابتدای دولت روحانی خالی نبود!
بنابراین گزارش مهدی غضنفری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت نیز در گفتگویی در خصوص ادعای خالی بودن انبارها در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم اظهار کرد: همان زمان که آقای روحانی به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند و قبل از اینکه دولتشان را برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی کنند، از ما خواستند و ما هم خدمتشان رسیدیم و گزارش کامل و مکتوبی خدمتشان تقدیم شد.

وی افزود: در آن زمان به ایشان گفته شد که انبارها هیچ مشکلی ندارند، برخی از کشتی‌های کالاهای اساسی تخلیه شدند و کالایشان در انبار است. برخی از کشتی‌ها منتظر تخلیه شدن هستند و برخی از کشتی‌ها هم در راهند و به‌زودی می‌رسند. همچنین منابع تأمین مالی آنها را هم برشمردیم و برنامه‌های بعدی را هم خدمتشان گفتیم.



وزیر سابق صنعت خاطرنشان کرده بود: در آن زمان کاملاً کشور نسبت به موجودی کالاهای اساسی در وضعیت خوبی قرار داشت و در هیچ کدام از کالاهای اساسی از جمله گندم مشکلی نداشتیم. البته در سه قسمت باید این کالاها را با هم جمع کنیم. کالاهایی که تخلیه شده بود و در انبار بود، کالاهایی که در کشتی بود و در بنادر منتظر تخلیه بودند و سفارش‌های زیادی که در راه بودند و به‌ترتیب به‌فاصله ۱۵ روز یا یک ماه می‌رسیدند و تخلیه می‌شدند.

غضنفری تصریح کرده بود: حتی زمانی هم که آقای روحانی دولت را تحویل گرفتند تعدادی از کشتی‌هایی که در دوره قبل شرکت بازرگانی دولتی سفارش داده بود، به بنادر کشورمان رسیدند و به‌تدریج تخلیه شدند و از این بابت مشکلی نداشتیم.

با هشت‌میلیون تن ذخیره گندم دچار بحران نان نمی‌شدیم
وی در پاسخ به ادعای یک خبرگزاری دولتی که اعلام کرده بود در صورت دیرتر رئیس جمهور شدن روحانی کشور با "بحران نان" روبه‌رو می‌شد اظهار داشت: با هشت‌میلیون تن ذخیره گندم هم که آنها گفته‌اند دچار بحران نان نمی‌شدیم، زیرا موجودی بیشتری در راه بود و گندم کشاورزان هم معمولاً آماده می‌شود و دولت خریداری می‌کند.

وزیر سابق صنعت افزود: اما اگر هشت‌میلیون تن هم درست باشد عدد کمی نیست و کشور با آن دچار بحران نمی‌شود. این بحثهایی که امروز مطرح می‌شود اهداف دیگری دارد، ولی آمار موجودی انبارها همان زمان هم در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت موجود بود، و همه در جریان آن قرار داشتند.

وی گفت: به نظر می‌رسد دولت روحانی که در مدیریت و تنظیم بازار کالاهای اساسی مردم و افزایش واردات کالاهای مصرفی عملکرد خوبی را از خود به جا نگذاشته و مورد انتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی قرار دارد با بیان این ادعاها از سوی رسانه‌های وابسته و حامی به خود قصد دارد که افکار عمومی را منحرف کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *