پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پارالمپیکی‌ها در مسیر باکو

چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 513570
ورزشکاران معلول و نابینای کشورمان در اولین حضور خود در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی امیدوارند افتخارات خود در این رویداد را نیز تکرار کنند.
پارالمپیکی‌ها در مسیر باکو
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، 16 نفر از کاروان اعزامی ایران به چهارمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی را ورزشکاران معلول و نابینا تشکیل می‌دهند؛ ورزشکارانی که نخستین حضور خود در این رویداد ورزشی را تجربه می کنند و بسیار امیدوارند که بتوانند افتخارات خود در رقابت‌های قبلی اعزام شده را تکرار کنند.

* حضور 13 دوومیدانی‌کار و 3 جودوکار در کاروان
از بین 16 ورزشکار اعزامی که همگی مرد هستند، 13 نفر در دوومیدانی و 3 ورزشکار نیز در جودو حضور خواهند داشت. همه جودوکاران اعزامی از فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان هستند. از جمع دوومیدانی‌کاران نیز 8 نفر از این فدراسیون و مابقی از فدراسیون جانبازان و معلولین اعزام می‌شوند.
اسامی نفرات اعزامی به شرح زیر است:

- دوومیدانی: سامان پاکباز، وحید علی نجمی، سجاد نیک‌پرست، سیدعرفان حسینی، حسین سعیدی، آرش خسروی، امیر خسروانی، مسعود حیدری، جواد دلاکه، جاوید احسانی شکیب، علی محمدیاری، مهدی مرادی و علی قلعه‌ناصری
- جودو: مهدی برجلو (73- کیلوگرم)، محمد علی شنانی (90- کیلوگرم) و احسان موسی‌نژاد (100+ کیلوگرم)
باید به اینکه نکته اشاره کرد که بیشتر دوومیدانی‌کاران در چند ماده شرکت خواهند کرد. برای مثال محمدیاری، احسانی و قلعه‌ناصری در هر 2 ماده پرتاب دیسک و پرتاب وزنه به میدان خواهند رفت.

* در انتظار درخشش مدال‌آوران پارالمپیکی‌ در باکو
در بین دوومیدانی‌کاران اعزامی به باکو، نفراتی هستند که سابقه کسب مدال در رقابت‌های آسیایی، جهانی و حتی پارالمپیک را دارند.

در پارالمپیک 2016 ریو، سامان پاکباز در پرتاب وزنه نقره گرفت، علی قلعه‌ناصری به مدال نقره در پرتاب دیسک بسنده کرد، سجاد نیک‌پرست در پرتاب نیزه بر سکوی نایب قهرمانی تکیه زد و جاوید احسانی نیز در پرتاب وزنه مدال برنز بر گردن آویخت. نکته جالب توجه اینکه نیک‌پرست در پارالمپیک 2012 لندن مدال نقره و علی محمدیاری مدال برنز کسب کرده بودند.

همچنین باید به مدال‌آوری تعدای از این ورزشکاران در بازی‌های پاراآسیایی 2014 اینچئون اشاره کرد. احسانی مدال برنز، جواد دلاکه عنوان چهارمی، عرفان حسینی مدال طلا، نیک‌پرست مدال نقره و محمدعلی شنانی مدال نقره به‌دست آورده بودند.

به نظر می‌رسد در صورتی که ورزشکاران با آمادگی لازم در باکو حضور پیدا کنند، تعداد قبل توجهی از مدال‌های کاروان کشورمان از طرف ورزشکاران معلول و نابینا به‌دست خواهد آمد.

* نگاه هادی‌زاده به کسب مدال
علی اصغر هادی‌زاده نایب رئیس فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان و رئیس پیشین انجمن دوومیدانی جانبازان و معلولین درباره شرایط نفرات اعزامی به بازی‌های کشورهای اسلامی گفت: با توجه به نفراتی که قرار است اعزام شوند، شانس خوبی برای کسب مدال‌های رنگارنگ داریم و امیدوار به کسب نتیجه هستیم، به‌ویژه در دوومیدانی که در سال‌های گذشته مدال‌های خوبی کسب کرده‌اند.

وی درباره شرایط جودوکاران نیز عنوان کرد: ایران بین 5، 6 تیم برتر جودو در دنیا است، اما نباید از ازبکستان و آذربایجان که میزبان است، غافل شد. به هر حال این دو کشور و البته سایر تیم‌ها وضعیت خوبی دارند و قطعاً به دنبال کسب مدال خواهند بود. البته نمایندگان ایران نیز شانس مدال هستند.

* احسانی: برای افتخاری‌آفرینی ساخته شده‌ام
جاوید احسانی شکیب، یکی از دوومیدانی‌کاران اعزامی به باکو درباره این رویداد اظهار داشت: تقریباً به آمادگی خوبی رسیده‌ام و شرایط خوب است. چند روز قبل از حضور در باکو، رکوردگیری تیم ملی برای مسابقات جهانی لندن انجام خواهد گرفت، بنابراین می‌توانم پس از این رکوردگیری شرایط خوبی را ایجاد کنم.
وی در خصوص شانس مدال‌آوری‌اش گفت: به دنبال مدال طلا خواهم بود. در واقع من برای این کار و آفتخارآفرینی برای کشورم ساخته شده‌ام. من قرار است در دو ماده پرتاب دیسک و پرتاب وزنه شرکت کنم که در پرتاب وزنه شرایطم بهتر است و امید بیشتری به حضور روی سکو دارم.

* حاج‌یوسف‌زاده: ناامید نیستیم
محمدرضا حاج‌یوسف‌زاده عضو تیم ملی جودوی نابینایان و کم‌بینایان اظهار داشت: می‌خواستیم ابتدا 8 جودوکار را اعزام کنیم، اما میزبان اعلام کرد که 3 نفر در ترکیب داشته باشیم. شرایط فیزیکی جودوکاران بد نیست. ما چهار دوره اردوی تدارکاتی در مجموعه ورزشی آزادی برگزار کردیم. کشورهای خوبی در آسیا حضور دارند که هر کدام از آنها مثل ازبکستان از کمپ‌های بین‌المللی بهره می‌برند. البته ما هم برای کسب مدال ناامید نیستیم و اگر جودوکاران در روز خوب خودشان باشند، می‌توانند روی سکو بروند.

وی افزود: این بازی‌ها زنگ تفریح نیست و اعتبار کمی ندارد. مصر، تونس، الجزایر و مراکش به همراه آذربایجان و ازبکستان، جودوی خوبی دارند که ما باید بتوانیم رقابت خوبی با آنها داشته باشیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *