پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

در دیدار تخت‌روانچی و «والستروم» چه گذشت؟

سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۳
کد مطلب: 513490
وزیر خارجه سوئد در دیدار معاون وزیر خارجه ایران گفت که اروپا برای حفظ و اجرای برجام مصمم و متحد است.
در دیدار تخت‌روانچی و «والستروم» چه گذشت؟
به گزارش جهان نيوز، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان که به دعوت خانم «آنیکا سودر» قائم مقام وزارت امور خارجه سوئد و در چارچوب رایزنی‌های سیاسی به استکهلم سفر کرد، روز دوشنبه 4 اردیبهشت علاوه بر وی، با خانم «مارگوت والستروم» وزیر امور خارجه و «اوسکار استنستروم» قائم مقام وزارت تجارت سوئد دیدار و در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.
خانم والستروم وزیر خارجه سوئد ضمن با اهمیت خواندن همکاری‌ها و تعاملات دو کشور در ابعاد و حوزه‌های مختلف، اعلام کرد که اروپا برای حفظ و اجرای برجام مصمم و متحد است.
خانم سودر قائم مقام وزیر خارجه نیز با تاریخی خواندن دیدار سال گذشته «لوون» نخست‌وزیر سوئد به کشورمان و تاکید بر اراده سیاسی کشور متبوعش برای گسترش روابط همه جانبه با ایران، اظهار داشت: اروپا در دفاع و اجرای برجام متحد است.
همچنین استنستروم قائم مقام وزارت تجارت سفر نخست‌وزیر سوئد به ایران را یک تحول تاریخی خوانده که نشان از علاقمندی و تصمیم دولتمردان و شرکت‌های سوئدی برای تداوم و گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران دارد.
وی تاکید کرد: دولت سوئد در تلاش است راه‌حل‌هایی را برای رفع برخی موانع بانکی و مالی باقیمانده پیدا کند.
تخت‌روانچی نیز در این ملاقات‌ها عنوان کرد: خوشبختانه فضای مغتنمی به ویژه بعد از برجام برای  توسعه و تقویت همکاریها در زمینه های مختلف فراهم آمده و امیدواریم به یمن تلاش و پیگیری مشترک، اسناد امضا شده و تفاهمات بعمل آمده در سفر نخست وزیر سوئد به ایران به مرحله اجرا کامل برسند.
معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی را مهم دانست و بر ضرورت رفع موانع باقیمانده در برقراری همکاری‌های بانکی و مالی تاکید کرد و گفت: از بین همکاری‌ها، مراودات دو کشور در زمینه زیست محیطی، مبارزه با آلودگی هوا، مدیریت آب، انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت پسماند و بازیافت زباله مورد تاکید است.
تخت‌روانچی گفت: اروپا و ایران می‌توانند مکمل هم باشند و بایداین فرصت را غنیمت بشمارند.
طرفین در این ملاقات‌ها، ضمن تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات و بحران‌های منطقه‌ای، بر ضرورت تداوم رایزنی‌ها در حوزه های مختلف برای دستیابی به تفاهم، تعامل و همکاری بیشتر و قوی‌تر ناظر بر راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک تاکید کردند.
معاون وزارت امور خارجه کشورمان در جریان این سفر با حضور در موسسه سیپری و سخنرانی در جمع تعدادی از نخبگان و رجال سیاسی سوئدی از جمله هانس بلیکس مدیرکل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یان الیاسون معاون سابق دبیرکل سازمان ملل متحد تحت عنوان: «ایران و اروپا بعد از برجام، فرصت‌ها و چالش‌ها» به سوالات حضار پیرامون پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی‌ نیز پاسخ داد.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *