سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۲
۱۲

احتمال دارد میرحسین موسوی رفع حصر گردد!

يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب: 512979
نماینده مستعفی مجلس ششم اظهاراتی درباره انتخابات داشته است که شاید محل تأمل بیشتر برای بررسی از سوی نهادهای ناظر باشد
احتمال دارد میرحسین موسوی رفع حصر گردد!
به گزارش جهان نيوز، «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.
***
اطلاعات جریان خاص از ذهن قالیباف...
روزنامه اعتماد در شماره شنبه گذشته خود و در انتهای مطلبی به قلم «جواد دلیری» سردبیر این نشریه که با عنوان «رقیب اصلی روحانی کیست: رئیسی یا قالیباف؟» منتشر شد، نوشت:

«قالیباف این بار با سه هدف وارد صحنه انتخابات شده است: اول آنکه مناظره های سال ۹۲ را جبران مافات کند و با روحانی تسویه حساب کند، حتی اگر پیروز میدان نباشد. دوم آنکه حمله کند تا مسایل شهرداری تهران مطرح نشود و سوم اینکه حامیان اصولگرایش را متقاعد کند که فقط اوست که می تواند در برابر رقیب تاب بیاورد و از شکست نهراسد. زیرا او می داند نجابت رییسی نمی تواند مناظره های ۸۸ را برای احمدی نژاد و مناظره ۹۲ را برای شهردار بازتولید کند. به این ترتیب قالیباف جنگی داخلی را در میان اصولگرایان راه انداخته تا نظر آنها را برای کنارگذاشتن رییسی و جا انداختن خود جلب کند و در این کارزار رقیب اصلی حسن روحانی شود. او این را می خواهد چه پیروز انتخابات باشد چه بازنده. اما برنده این رقابت درون جناحی هر که باشد، حسن روحانی کار سختی برای رقابت با او پیش رو نخواهد داشت!»[۱]

*از ۳ ادعای مطرح شده درباره قالیباف مورد اول (جبران مافات مناظره ۹۲ با روحانی) امریست که هیچ دلیلی بر اثبات آن وجود ندارد و سردبیر اصلاح‌طلب روزنامه اعتماد در واقع اقدام به ذهن‌خوانی کرده است.

کاری که اصلاح‌طلبان همواره خود را منتقد شماره یک آن قلمداد کرده و در اظهارات خود تأکید می‌کنند که بایستی با «فَکت» و دلیل سخن گفت.

مورد دوم (حمله برای عدم طرح مسائل شهرداری تهران) نیز با اشکالات فلسفی مواجه است.
به این معنی که طرح یا عدم طرح مسائلی که اصلاح‌طلبان در اشاره به مسئله «فساد» می‌گویند در شهرداری تهران وجود دارد؛ ربطی به انتخابات ندارد و نهادهای ذیربط، دستگاه‌های نظارتی و حتی فعالان اجتماعی و رسانه‌ای در هر برهه‌ای قادر به طرح این مقولات هستند.

(کما اینکه اصلاح‌طلبان چند ماه قبل به زعم خود مسئله‌ای به نام املاک نجومی را در شهرداری تهران مطرح کردند اما بعداً مشخص شد که پای یک «دروغ نجومی» در کار است و هیچ فساد سازمان‌یافته‌ای هم اثبات نشد)

از طرفی اگر واقعاً سازمان تحت امیر قالیباف و ذیل نظر شورای شهر تهران مشحون از فساد باشد، مناظره و حتی حمله هیچ کمکی به قالیباف نخواهد کرد و اصطلاحاً مشت طرف مقابل قالیباف پُر خواهد بود و لذا نباید ترسی از رفتارهای انتخاباتی قالیباف داشت!

درباره مورد سوم هم می‌توان به تحلیلگر حق داد که چنین نظری داشته باشد. اگرچه هیچ فکت یا اظهار نظری از جانب قالیباف و حتی نزدیکان مبرّز وی در این زمینه وجود ندارد و نویسنده روزنامه اعتماد هم ترجیح داده دلیلی بر صحبت‌های خود ارائه نکند...

نگاهی به این اظهارات همچنین اثبات‌گر این معناست که جریان سیاسی خاص پس از مطرح شدن پخش مناظرات غیرزنده نامزدهای انتخاباتی، طبیعتا به رفتارهایی مثل ذهن‌خوانی از نامزدهای رقیب و اظهار ادعاهای اثبات نشده روی خواهد آورد.
***
مطالبه عمومی بر نقشه اتاق فکر دولت پیروز شد
چراغانی اصلاح‌طلبان و دولت برای «مرگ مناظره‌ها»

اگرچه در نهایت کمیسیون تبلیغات زنده برگزار شدن مناظرات را تصویب کرد اما بررسی چند روز مباحثات و واکنش ها به این موضوع سر نخ های قابل اعتنایی از مشی فکری و دموکراسی خواهی جریان خاصی سیاسی به دست می دهد.

جریانات دولتی و اصلاح‌طلب علیرغم اینکه اظهار می کردند مخالف لغو مناظرات زنده انتخاباتی هستند اما در رفتارهای سیاسی آنها اثر جدی در زمینه این مخالفت دیده نشد.

قضاوت در این زمینه هنگامی سهل‌تر می‌شود که به یاد بیاوریم اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها در اثنای حادثه پلاسکو و در نخستین شنبه پس از حادثه چه مواضعی گرفتند و چه تیترهای اول و عکس‌های درشتی را منتشر کردند تا به زعم خود شهردار تهران را مقصر حادثه جلوه دهند...

اما گویا لغو مناظرات زنده انتخاباتی بعنوان اصلی‌ترین جذابیت انتخابات در ایران و سمبل شفافیت و پاسخگویی در انتخابات هرگز جذابیتی برای ستاد مشترک اصلاحات و دولت نداشته است!

در همین رابطه «نجفقلی حبیبی» از فعالان اصلاح‌طلب در گفتاری که می‌توان آنرا یک لاپوشانی برای مرگ مناظرات زنده ارزیابی کرد به سایت جماران گفته است:

«انتخابات فرصت خوبی برای گفت و گو است. خوشبختانه چند دوره است که صدا و سیما شروع کرده و باب گفت و گو را باز می کند. اصل این کار خیلی خوب است که رقبای انتخاباتی حرف های خود را بزنند اما باید دقت کنند که هر دوره بهتر شود. هر اندازه بتوانیم این امر را تصحیح کنیم که باب گفت و گو باز شود خیلی برکت دارد...فرصت خیلی خوبی است که اگر کاندیداهای محترم از این فرصت درست استفاده کنند و فقط برای کوبیدن رقیب استفاده نکنند، بلکه برای تبیین مسأله استفاده کنند تا مردم بتوانند بهتر به مسائل آگاه شوند»[2]

در همین زمینه دو پست توییتری از جانب دو چهره نزدیک به رئیس‌جمهور و در دفاع تلویحی از مرگ مناظره‌ها نیز منتشر شده است.

نفر اول، حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور است که درباره لغو مناظرات نوشته است: مناظره زنده احتمال مشکلات امنیتی انتخابات را چند برابر می‌کند تصمیم هیئت نظارت بر انتخابات بسیار خردمندانه است.(گفته می‌شود این پست چند ساعت بعد حذف شده است)[3]

نفر بعدی نیز «حسام‌الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور بود که در همین باره طی پستی کوتاه نوشت: اگر همه داوطبان خواستار پخش زنده مناظره‌ها هستند تکلیف اعتماد به بی‌طرفی معاونت سیاسی صدا و سیما چه می شود![4]

آشنا اگرچه مصاحبه‌ای هم در زمینه مخالفت رئیس جمهور با لغو مناظرات زنده انجام داد اما در این پست، به زعم خود اینطور وانمود کرده بود که اگر هم مناظره‌ها زنده پخش شود هیچ اعتمادی به عدم بی‌طرفی معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما نیست.

در همین رابطه روزنامه‌های شرق، اعتماد و آرمان‌امروز بعنوان پرمخاطب‌ترین رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز در روز شنبه گذشته هیچ عکس یا تیتر اولی را درباره لغو مناظرات زنده انتخاباتی در دولت آقای روحانی منتشر نکردند و فقط در لابه‌لای مطالب خود به این مسئله نیز اشاراتی داشتند.

*بدیهیست که لغو مناظرات زنده یک امتیاز بزرگ برای دولتی بود که برای وعده‌های خود نظیر دستاوردهای برجام، رفع مشکلات اقتصادی و توجه به مردم در مظانّ سؤالات فراوانی قرار دارد. اما در عین حال نه تنها اینطور وانمود می‌کند که هیچ سؤال خاصی وجود ندارد بلکه از چند ماه قبل نیز خبرهایی شنیده می‌شد مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور روحانی قصد دارد در مناظره‌ها حضور پیدا نکند.

به این معنی که ستاد دولت به زعم خود تمام مقدمات یک برد بی سر و صدای انتخاباتی را فراهم آورده بود.
نکته قابل تأمل آنکه برخی حامیان دولتی لغو مناظرات زنده از این گفتند که قرار است در مناظره‌ها تخریب‌ها و تهمت‌ها حذف شود و برای همین با مناظره‌های زنده مخالفت کردیم!

جای سؤال اینجاست که مردم قرار است حتی در مناظره‌های ضبط شده چه چیزی را بشنوند هنگامیکه دولت و اصلاح‌طلبان هرگونه نقدی از بی‌دستاوردی برجام، از رفتارهای دولت و از اوضاع پر انتقاد اقتصادی را توهین و تخریب رئیس‌جمهور می‌پندارند!

جالب آنکه همین چهره‌ها اقدام به تقلا برای تصویب «قانون زندان» برای منتقدان کرده و حتی صراحتاً به منتقدان گفته‌اند: بروید به جهنم...

به نظر می‌رسد شوک بزرگ آقای روحانی به انتخابات 96 و لغو مناظرات زنده انتخاباتی، نتایج تلخی را می توانست به دنبال داشته باشد که با هوشیاری رسانه ها و مطالبه عمومی و حرکت نخبگان سیاسی، این پروژه گروه های مشورتی امنیتی-رسانه ای ناکام ماند.
***

شاید در انتخابات، اتفاقاتی بیافتد و موسوی فکّ حصر شود!
محمد نعیمی‌پور از فعالان اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت ایران اخیراً در اظهاراتی گفته است:
«مواضع ما در قبال رفع حصر و زندان مشخص است و یقینا این را به نفع کشور نمی‌دانیم یک عده از عزیزان ما که با تمام وجود در خدمت نظام و انقلاب بودند حالا در حصر باشند. ما تمام تلاش خودمان را برای رفع حصر خواهیم کرد، شاید اتفاقاتی در جریان برگزاری انتخابات بیافتد و این فضا را ایجاد  کند، اما همواره باید بر فرمایشات رهبری اصرار و پافشاری کرد»!

به گزارش ایلنا، او همچنین در کنایه به شهردار تهران نیز بیان می‌کند: از شهرداری گله‌مند هستیم. فرصت تبلیغات آغاز شده اما هنوز در سطح شهر نمی‌بینیم که نزدیک به انتخابات می‌شویم. ظاهرا به دنبال این هستند که بر خلاف فرمایشات رهبری حضور حداکثری مردم صورت نگیرد. ما به شهرداری اعلام کردیم که قصد ایجاد فضای انتخاباتی را داریم که گفتند فعلا لازم نیست خودمان اقدام می‌کنیم![۵]

*نعیمی‌پور از نمایندگان مستعفی مجلس ششم است و چندی قبل نیز طی یادداشتی در اشاره تلویحی به اجبار اصلاح‌طلبان برای حمایت از روحانی نوشته بود: «حتی اگر حسن روحانی اعلام می‌کرد که من نمی‌خواهم اصلاح طلبان از من حمایت کنند ولی اصلاح طلبان راه خود را می‌رفتند و از او حمایت می‌کردند.»[۶]

منظور او از «شاید اتفاقاتی در جریان برگزاری انتخابات بیافتد و فضای رفع حصر را ایجاد کند» نیز بر ما مکشوف نیست.
البته تحلیلگران معتقدند در انتخابات اردیبهشت ماه، به فضل الهی و با کنشگری مطلوب نیروهای سیاسی و امنیتی کشور، هیچ فتنه‌ای وقوع نخواهد یافت اما با این وجود به نظر می‌رسد اظهارات این چهره جنجالی اصلاح‌طلب بایستی مورد مداقّه بیشتر نهادهای ناظر قرار بگیرد.

کنایه‌های نعیمی‌پور به شهردار تهران نیز بخشی از پروژه یکساله اصلاح‌طلبان برای تخریب «محمدباقر قالیباف» ارزیابی می‌شود.
***
۱_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=۳۵۴۵۷۷۳
۲_ http://rooydad۲۴.com/۱۳۰۱۴۵۵۲
۳_ http://www.dana.ir/news/۱۰۸۸۵۰۷.html
۴_ http://namehnews.ir/fa/news/۴۰۱۱۶۳
۵_ http://www.sobhmellat.com/?p=۶۲۳۵
۶_ http://www.mashreghnews.ir/news/۷۰۶۲۰۹
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خيلي خوبه اگه رفع حسربشن!يعني اعدام...
مامنتظر اعدام اين وطن فروشان هستيم
تحليل هايي كه جريان ها و رسانه هاي منتصب به دولت فعلي انتشار ميدهند، آنچه را كه خود دوست دارند اتفاق بيافتد را بيان ميكنند و نشانه ترس و نااميدي و منحرف كردن افكار عمومي از عملكرد چهارساله دولت فعلي است كه تنها حاصل آن برجام بوده است كه ان هم فقط روي كاغذ بوده و به بهانه هاي واهي طرف هاي غربي به فرجام نرسيده و مطمئناً نخواهد رسيد ،‌ همانگونه كه رهبر فرزانه و دورانديش و شجاع ايران اسلامي حضرت آيت ا... خامنه اي از قبل پيش بيني فرموده بودند.
بنابراين ملت ايران رئيس جمهوري ميخواهد كه در كنار رهبر شاجاع و ملت دلير، در برابر سلطه گران غربي ، با سياست شجاعت رفتار كند و در برابر ملت ايران، با سياست رأفت و مهرباني رفتار كند.
سراج
Iran, Islamic Republic of
سلام - آقاي موسوي و بقيه كه در حصر بوده اند براي كشور چه اتفاقي افتاده كه از اين به بعد مي خواهد بيفتد. اين آقا و دو نفر ديگه بايد براي فتنه 88 محاكمه شوند. بعد رفع حصر از آنها شود. اين آقايون توبه نكردند و مي توانند دوباره مرتكب همان كار سال 88 شوند.
(اگر چاپ نمي كنيد خودتان بخوانيد)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
اگر موسوی رفع حصر بشه . قانون یعنی کشک . کشک هم غذای فقیر وفقرا ست .!!
محسن تهران
Iran, Islamic Republic of
قوه قضائیه منتظر رفع حصر هست تا زودتر محاکمه این خائنین به ملت را انجام دهد .
مهدیباقری
این دو فتنه گر تا از کار های جنایت گونه خود و قانون شکنی های وقیحانه شان توبه نکنند جایی در میان ملت شهید پرور ندارند.
خیانتی که آنها کردند تنها از بنی صدر و دار ودسته اش سر زده بود که برای کسب قدرت امنیت و آبروی کشورش را به حراج گذاشت و برای صهیونیست ها پیام فرستادند. به امید الحاق هرچه زودترشان به اربابانشان.
Iran, Islamic Republic of
اينها با همراهی عده ای دیگرفتنه ای بزرگتر از 88را برنامه ریزی کردند تا در صورت شکست حملات همه جانبه علیه نظام را شروع کردند
Iran, Islamic Republic of
احتمال دارد ولی درصد آن صفر است.
شاهين
United Kingdom
با سلام،
اولأ فتنه گران به خاطر ظلم ها و جنایت هایی که در حق مردم مرتکب شدند باید اعدام شوند نه رفع حصر!
دومأ، داداشی اگر با مناظره زنده مخالفت کردن و فرمودند مشکل امنیتی بوجود خواهد آورد راست گفتند سرزنشش نکنید؛ منتها این مشکل امنیتی را برای خودشان گفته اند نه برای نظام مقدسی چون نظام جمهوری اسلامی که محکم و با صلابت پابرجاست و با اعمال و گفته های عنتران تجاوزگر به بیت المال به لرزه در نخواهد آمد. انشاالله روزی خواهد آمد که پرده ها بطور کامل به کناری روند و چهره‌های کریه خیانت گران به ملت و مملکت و خون شهیدان آشکار می شوند. یوم تبلی السرایر....
Iran, Islamic Republic of
واضح است که نظام تابه حال به نوعی باحصر از سران محافظت کرده خطر کف خیابان دعوت کردن سرخودی پدرخوانده ها خیلی بیشتر از بگم بگم بود اما اینها در فرار به جلو مظلوم نمایی می کنند.
Iran, Islamic Republic of
مگر قطع حصر شود تا دست مردم بههش برسه اونوقت تیکه بزرگه گوششه
Iran, Islamic Republic of
بايدزودترازاينها رفع حصرشوند ومثل قاضي مرتضوي محاكمه شوند