پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آموزش مهارت‌های زندگی در راستای کاهش طلاق

شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 512703
اگرچه دلایل متعددی برای افزایش طلاق ذکر می‌شود اما نکته مهم برای کاهش این پدیده ارایه آموزش‌های مختلف به افراد در سن ازدواج است به طوری که با آموزش مهارت‌های زندگی درصد زیادی از طلاق‌ها کاهش می‌یابد.
آموزش مهارت‌های زندگی در راستای کاهش طلاق
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه حمایت،  افزایش طلاق در سال‌های اخیر زنگ خطر را برای مسئولان به صدا درآورده است اگرچه دلایل متعددی برای افزایش طلاق ذکر می‌شود اما نکته مهم برای کاهش این پدیده ارایه آموزش‌های مختلف به افراد در سن ازدواج است به طوری که با آموزش مهارت‌های زندگی درصد زیادی از طلاق‌ها کاهش می‌یابد.

 نداشتن مهارت‌های زندگی عامل ‌ طلاق‌ها در جامعه‌
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد با اشاره به بروز اختلافات در زندگی زوجین و اقدام برای طلاق می‌گوید: نداشتن مهارت‌های زندگی عامل بسیاری از طلاق‌ها در جامعه است.

سیدعلی‌اصغر رفاهی ‌اظهار می‌کند: ‌ علت اول اختلافات در سال‌های نخست زندگی، نداشتن آگاهی و سواد موثق است که ممکن است زوجین در کوچکترین موارد نیز به توافق نرسند.

وی با تأکید بر اینکه برای پیشگیری از این اختلافات و اقدام به طلاق در بین زوجین ادامه می‌دهد: باید با آموزش مهارت‌های لازم، روش‌های ارتباط و برخورد زوجین با یکدیگر را افزایش داد که در حال حاضر این موضوع از سوی مراکز مشاوره دنبال می‌شود. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد با بیان اینکه بهره‌مندی از این آموزش‌ها در استان به صورت جدی دنبال می‌شود، اضافه می‌کند: برخی اقدامات پیشگرانه برای این منظور در دستور کار است از جمله اینکه مراکز ثبت ازدواج بدون ارایه گواهینامه دوره‌های آموزش زوج‌ها حق ثبت ازدواج را ندارند. وی با بیان اینکه بهره‌مندی از آموزش‌های مهارتی می‌تواند در کنترل اضطراب، افسردگی و خشم و پرخاشگری تا حدودی در جامعه موثر باشد، اظهار می‌کند: داشتن مهارت‌ها می‌تواند از انتخاب نادرست برای تشکیل زندگی پیشگیری کند، ضمن اینکه زوج‌ها می‌توانند با آموزش این مهارت‌ها شناخت کافی از یکدیگر به مسئله ازدواج بپردازند.

رفاهی با تأکید بر داشتن آمادگی کامل برای حل مسایل و مشکلات پیش آمده در خانواده‌ها بیان می‌کند: این موضوع در پیشگیری از طلاق و بروز آسیب‌ها نقش مؤثری دارد که برای دستیابی بهتر و گسترده‌تر به این هدف تفاهم‌نامه‌ای با همکاری و مشارکت دادگستری، ثبت اسناد و املاک، بهزیستی و جامعه سردفتران با هدف ارائه آموزش‌های مناسب برای جوانان و ایجاد میل و رغبت برای فراگیری بیشتر منعقد شده است.

 فراگرفتن آموزش مهارت‌های زندگی باید الزام قانونی شود
 رییس کل دادگستری استان کرمان بیان می‌کند: نخستین نکته در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی قبل از ازدواج این است که باید در این زمینه الزام قانونی ایجاد شود.

 یدالله موحد بیان می‌کند: باید آموزش مهارت‌های زندگی برای جوانان در آستانه ازدواج قانونمند شود. وی ضمن تقدیر از جهاد دانشگاهی استان کرمان به دلیل تلاش در اجرای طرح آموزش جوانان در آستانه ازدواج تصریح می‌کند: بیش از ۱۶ هزار زوج جوان در طول مدت اجرای این طرح در استان کرمان آموزش مهارت‌های زندگی را فرا گرفتند.
وی می‌گوید: ‌در ۶ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش آمار طلاق در استان کرمان مواجه هستیم.

موحد خاطرنشان می‌کند: بحث طلاق مربوط به یک نهاد و دستگاه نیست و نهادها به‌ویژه شورای فرهنگ عمومی استان کرمان باید از این طرح در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی حمایت کنند.

وی مسایل اقتصادی، اعتیاد به مواد‌مخدر، خیانت زوج‌ها، تعارضات فرهنگی و نبود مهارت‌های زندگی را بخشی از عوامل و دلایل طلاق عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در بخش‌های دیگری از جمله نبود مهارت‌های زندگی می‌توان با ارایه آموزش‌های صحیح به زوج‌های جوان از متلاشی شدن کانون خانواده و ایجاد طلاق جلوگیری کرد.

موحد خاطرنشان می‌کند: دادگستری استان کرمان با همکاری جهاد دانشگاهی و با حمایت شورای فرهنگ عمومی این طرح را آغاز کرده و ضرورت دارد تمام نهادهای دولتی و اجتماعی از طرح آموزش مهارت‌های زندگی قبل از ازدواج حمایت کنند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی در ۲ مقطع ثبت ازدواج و ثبت طلاق با زوجین در ارتباط است، توضیح می‌دهد: مراکز مشاوره فعلی باید با توانمندی و اثربخشی بیشتری نسبت به ارایه مشاوره برای برطرف کردن مشکلات زوج‌هایی که قصد جدایی دارند اقدام کنند.

 آموزش مهارت‌های زندگی در کاهش طلاق نقش مؤثری دارد
رییس کل دادگستری استان البرز هم معتقد است: آموزش مهارت‌های زندگی در کاهش طلاق نقش موثری دارد.
احمد فاضلیان اظهار می‌کند: یکی از مهمترین راهکارهای اساسی برای کاهش معضل طلاق در جامعه ارائه آموزش‌های مهارت‌های زندگی است.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه طلاق یکی از آسیب‌های اجتماعی محسوب شده و تأثیرات منفی را در خانواده و جامعه دارد لذا باید تدابیر و برنامه‌ریزی‌های لازم برای کاهش این معضل در جامعه انجام شود.

رییس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه آموزش‌های قبل از ازدواج و مشاوره می‌تواند گامی مهم در جهت کاهش معضل طلاق باشد، اضافه می‌کند: هم‌اکنون با اقدامات و تدابیر انجام شده در استان البرز توانسته‌ایم امر طلاق در این استان را با کاهش مواجه کنیم.

فاضلیان با بیان اینکه نیمی از طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی اتفاق می‌افتد،‌ تأکید می‌کند: هم اکنون آماری که از طلاق در کشور وجود دارد بسیار ناخوشایند است و باید به دنبال راهکاری اساسی برای کاهش این معضل در جامعه باشیم.
وی اجرای طرح‌های مشاوره پیش از طلاق را یکی از اقدامات مناسب برای جلوگیری از این مهم عنوان و بیان می‌کند: هر چند برخی اجرای این طرح‌های مشاوره را سلیقه‌ای عنوان می‌کنند اما انجام مشاوره می‌تواند راهکاری اساسی برای کاهش معضل طلاق محسوب شود.

 اجرای طرح آموزش مهارت‌های زندگی در قزوین
رییس کل دادگستری قزوین از اجرای طرح آموزش مهارت‌های زندگی در کانون‌های اصلاح و تربیت قزوین خبر می‌دهد.‌
 جمال انصاری اظهار می‌کند: آموزش مهارت‌های زندگی در کانون‌های اصلاح و تربیت اجرا می‌شود و همه حمایت‌هایی که در کانون اصلاح و تربیت انجام می‌شود براساس قاعده اصلاح و با دید تربیتی و اجتماعی صورت می‌گیرد.

وی توضیح می‌دهد: تلاش کانون‌های اصلاح و تربیت این است ‌ افرادی که به این کانون‌ها راه می‌یابند با آموزش و راهکارهای مناسب، ادامه زندگی خویش را با دید مثبت و اساسی دنبال کنند و اخلاقیات درست و صحیح در اینگونه افراد نهادینه شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *