جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سند نگرانی اطرافیان روحانی درباره مناظره زنده

شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۳
کد مطلب: 512688
دولتی که از انتشار حرف‌های خود هراس دارد و آنها را سانسور می‌کند، چگونه می‌تواند با مناظره موافق باشد؟
سند نگرانی اطرافیان روحانی درباره مناظره زنده
به گزارش جهان نيوز، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
*********

کیهان
سند نگرانی اطرافیان روحانی درباره مناظره زنده
دولتی که از انتشار حرف‌های خود هراس دارد و آنها را سانسور می‌کند، چگونه می‌تواند با مناظره موافق باشد؟
وبسایت مشرق با طرح این پرسش نوشت: حامیان رسانه‌ای دولت یازدهم هراس زیادی از روبرو شدن مستقیم رئیس‌جمهور با مردم دارند و موارد زیادی اتفاق افتاده که وب‌سایت دولت سخنان روحانی را سانسور کرده، همین نکته دلیلی است از ترس حضور در مناظره.

مشاوران حسن روحانی اخیرا راه‌حلی به وی ارائه داده‌اند که براساس آن، رئیس‌جمهور در زمان مناظره‌های انتخاباتی که به صورت مستقیم از رسانه ملی پخش می‌شود، در بین سایر کاندیداها حاضر نشود و یا اگر قرار بر پخش مناظره‌ای باشد، به صورت زنده روی آنتن نرود.

این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود کاندیدای پوششی، جهانگیری، نیز علی‌رغم میل باطنی رئیس‌جمهور به کاندیداهای انتخاباتی اضافه شد تا به کمک رئیس‌جمهور بشتابد.

از سوی دیگر کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری که با ریاست وزیر کشور برگزار می‌شود با پیشنهاد صدا و سیما مبنی بر زنده بودن مناظرات انتخاباتی ریاست‌جمهوری مخالفت کرد.

نکته مهم  این است که حامیان رسانه‌ای دولت یازدهم هراس زیادی از روبرو شدن مستقیم رئیس‌جمهور با مردم دارند و موارد زیادی اتفاق افتاده است که وب‌سایت ریاست‌جمهوری سخنان عجیب رئیس‌جمهور را به تیغ سانسور سپرده است و همین نکته می‌تواند نشانه‌ای برای فرار روحانی از مناظره‌های زنده تلقی شود و این فرضیه را تقویت کند که رئیس‌جمهور با برنامه ضبط شده به دنبال حذف اشتباهاتش از مناظره‌هاست.

در ادامه مواردی را که رئیس‌جمهور سخنانی به زبان آورده‌اند، اما توسط وب‌سایت رسمی ریاست‌جمهوری سانسور شده، مشاهده می‌کنید:

- «امیرالمومنین مشاهده کردند که در فارس شلوغ است و کسی نمی‌تواند اداره کند و سیاستمدار پخته‌ای را و برخی مواقعی تا حدی قابل قبول بود زیاد بن ابیه را استاندار فارس کرد که وی پدر عبیدالله بن زیاد بود، اما الان دولت یک همچنین فردی را قرار دهد، چه می‌شود؟ حالا آن امیرالمومنین با آن عظمت، بضاعت و مقام و سیاست است ما کجا و او کجا؟ ما باید خاک پایش را توتیای چشم کنیم.» (همایش «استانداران، فرمانداران و معاونان و مدیران کل سیاسی و انتخابات»، 94/11/1)

- «ما به عنوان دولت اعتدال که باید قانونا بی‌طرف باشیم، اما دلمان می‌خواهد معتدلین به مجلس بروند و این آرزوی ما است اما قانونا و عرفا حق مداخله نداریم.» (همایش «استانداران، فرمانداران و معاونان و مدیران کل سیاسی و انتخابات»، 94/11/1)

- « روحانی، دروغ را ام‌الفساد و ام‌المصائب خواند و یادآور شد: بیان خدمات دولت و تلاش کارگزاران تنها به دولت برنمی‌گردد و شایسته نیست براساس چیزهای غیرواقعی حرف زد یا دولت را تخریب کرد». (دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان استان کهگیلویه و بویراحمد، 95/5/24)

- «پیروزی ملت اراده حق بوده و همان خدا هم برای ملت سربلندی و رفاه بیشتر خواهد آورد.» برجام را خدا آورد. روحانی در این مراسم مدعی شد: «می‌گویند با برجام دولت برای ملت رفاه بیاورد، مگر ما برجام را آورده‌ایم؟ ما خادم مردم هستیم.» (مراسم تجلیل از خانواده شهدای هسته‌ای، 94/11/19)

- «ما باید همراه شویم؛ نمی‌توانیم در برابر قدرت‌های بزرگ بایستیم؛ با شعارهایی که گاهی هم توخالی است.» (مراسم پنجاهمین سال تأسیس شرکت ملی گاز، 95/5/11)

-  «رئیس‌جمهور در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری با اشاره به اینکه در روایات آمده «اگر معروف را زیر پا گذاشتید و منکر ترویج شد عذاب الهی نازل می‌شود»، تاکید کرد: برخی از عذاب‌ها همین‌هایی است که ما می‌بینیم، معروف و منکر فقط نماز و دروغ نیست، منکر دامنه‌اش خیلی وسیع است هر کار زشت و ناپسند منکر و هر کار شایسته و درست معروف خواهد بود.» (نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگردها و شورای اداری خوزستان، 95/12/5).

سیاست ضدتورمی دولت به رشد اقتصادی لطمه زد
رئیس اصلاح‌طلبان کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت، سیاست ضدتورمی دولت منجر به عدم رشد اقتصادی شده است.

غلامرضا تاج‌گردون در گفت‌وگو با برنامه دستخط سیما، با بیان اینکه دولت در سیاست ضدتورمی موفق بود، گفت: سیاست ضدتورمی خودش یکسری اثرات منفی در جامعه گذاشت، در فاز بعدی و مرحله بعدی رکود را بیشتر می‌کند. سیاست ضدتورمی خوب بود ولی یک حدی هم دارد نه اینکه منجر به عدم رشد اقتصادی شود.
تاج گردون گفت: این رشد زیبنده اقتصاد ما نیست؛ درست است می‌گوییم 6، 7 درصد ولی این ناشی از آن پرشی است که در نفت صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که تیم اقتصادی دولت را منسجم می‌بینید؟ گفت: تیم اقتصادی دولت، یک مقدار فرماندهی‌اش مشخص نیست، منسجم است، الان فرمانده کیست یک مقدار مشخص نیست؛ (آقای نیلی است؟) نه نیست. همه دوستان من هستند ولی همه فکر می‌کنند خودشان فرمانده هستند ]می‌خندد[
این نماینده حامی دولت همچنین گفته است: بانکها وضع خوبی ندارند، البته یک مقدار سال گذشته به واسطه تسعیر نرخ ارز بدهی بانکها به بانک مرکزی تا حدودی حل شد ولی هم بدهی دولت به بانکها زیاد شده، هم بدهی بانکها به بانک مرکزی.

الان نقدینگی ما چقدر است؟ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ این سؤال می‌گوید: نقدینگی که متاسفانه رشد فزاینده‌ای پیدا کرده از عدد هزار هزار بالا رفت، عدد دقیقش را نمی‌دانم چون آخرین گزارش را ندارم ولی بالای هزار میلیارد است و این عدد برای اقتصاد خطرناک است؛ در بلندمدت می‌تواند اثر تورمی خیلی بالایی داشته باشد.

به رئیسی حمله می‌کنند اما صلاح نیست گذشتة روحانی را شخم بزنند!
شبکه دولتی انگلیس می‌گوید مواضع حسن روحانی در گذشته تا همین اواخر مانند مواضع سایر نیروهای انقلاب بوده اما اصلاح‌طلبان از سر مصلحت و به خاطر استفاده از وی، حملاتی را که علیه دیگران مطرح می‌کنند، درباره او مطرح نمی‌کنند.

بی‌بی‌سی در تحلیلی، با اشاره به حملات چندماه اخیر علیه آیت‌الله رئیسی به خاطر اعدام منافقین در سال 67 نوشت: در سابقه روحانی نیز نمونه‌های قابل توجهی وجود دارد. برای نمونه در حالی که دولت روحانی در سال‌های اخیر از تلاش برای لغو مجازات اعدام حمایت کرده، او مردادماه 1359 پیشنهاد کرده بود «توطئه‌گرها را خوب است که در مراسم نمازجمعه بیاورند و به‌دار آویزان کنند تا مردم مشاهده کنند و تاثیرش، تاثیر بیشتری باشد.» او در این دوره به طور فعال درگیر پاکسازی گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی بوده است: «مسئله بعدی،  مسئله تصفیه بوده است. ما بحمدالله موفق شدیم دو گروه مفسد منافقین و پیکاری‌ها را در صدا و سیما متلاشی کنیم. همه آنها را شناسایی کردم.  تمام عوامل  مهم آنها دستگیر شدند.»

بی‌بی‌سی می‌افزاید: چنین اظهارنظرهایی از سوی حسن روحانی، صرفا به دهه نخست انقلاب ایران محدود نمی‌شود. او پس از سرکوب دانشجویان معترض در تیرماه 1378، معترضان را شرور، مزدور، وابسته و فاسد خواند و گفت: «اینها خیلی پست‌تر و حقیرتر از آن هستند که بخواهیم نسبت به آنها تعبیر حرکت براندازی را مطرح کنیم... اگر منع مسئولین نبود مردم ما، جوانان مسلمان، غیور و انقلابی ما با این عناصر اوباش به شدیدترین وجه برخورد می‌کردند.» او در بهمن‌ماه سال 1389 هم با ضدانقلابی خواندن تظاهرات جنبش سبز خواستار اقدام قوه قضائیه شد و در دی ماه 1392 راهپیمایی 9 دی که توسط حامیان حکومت علیه معترضان به نتیجه انتخابات انجام شد را نشانه بصیرت دانست و در سال 1394 نیز آن را «روز دفاع ملت ایران از خاندان رسالت، نظام و ولایت‌فقیه و ولی‌فقیه» توصیف کرد.

به عبارت دقیق‌تر، او حدفاصل سال 59 تاکنون به طور معمول از سرکوب معترضان و مخالفان حکومت حمایت کرده است. او در اقدامی دیگر، مصطفی پورمحمدی را به عنوان وزیر دادگستری کابینه خود انتخاب کرد و گفت که از حضور او در کابینه‌اش خوشحال است.

در یک نمونه دیگر، ستایش حسن روحانی از اقدامات خودش در زمینه «طرح اجباری شدن حجاب در ادارات مربوط به ارتش» است. او در کتاب خاطراتش تاکید می‌کند که پس از اجرای موفق این طرح در ستاد ارتش، به اجرای طرح در نیروهای سه‌گانه تحت نظر ارتش می‌پردازد: «به پادگان دوشان تپه رفتم و همه کارمندان زن را که تعداد آنها هم زیاد بود در سالنی جمع و درباره حجاب صحبت کردم. در آنجا زن‌ها خیلی سر و صدا راه انداختند، اما من قاطعانه گفتم: این دستور است و سرپیچی از آن جایز نیست... به دژبان دستور داده‌ایم از فردا هیچ زن بی‌حجابی را به پایگاه راه ندهند.»
آقای روحانی در خاطره دیگری نوشته است که خودش در دوران دبستان در عالم بیداری در حال وضو گرفتن شیئی نورانی مکعب مستطیلی را دیده که «افرادی هم داخل این هودج نورانی نشسته» بودند و به سمت مشهد حرکت می‌کرده است.

بی‌بی‌سی با اشاره به اینکه در موارد مشابه به افراد دیگر حمله می‌شود، می‌نویسد: اصلاح‌طلبان  تمایلی برای برجسته کردن چنین مواردی ندارند. آنها بین مواضع کنونی حسن روحانی و خواسته‌های خودشان هم‌پوشانی بیشتری می‌بینند و شخم زدن گذشته رئیس‌جمهور و یا تاکید بر جنبه‌های خاصی از کارنامه‌ او را ضروری نمی‌یابند. در واقع اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دهند از این نمونه علیه طیف اصولگرا بهره‌برداری کنند و تمایلی برای اینکه بازخواست از روحانی مطرح شود، نشان نداده‌اند.

آنها می‌دانند که چنین مباحثی می‌تواند دامن برخی چهره‌های مهم اصلاح‌طلبان را به خاطر اقدامات‌شان در دوران آیت‌الله خمینی بگیرد.

شبکه دولتی انگلیس نوشت: نکته مهم دیگر اما به تغییرات رفتاری و گفتاری حسن روحانی برمی‌گردد او نیز مانند اکبر هاشمی رفسنجانی تغییر کرده است. در ادبیات او اکنون مفاهیمی که معطوف به تامین حقوق شهروندان، آزادی سیاسی و آزادی بیان باشند، برجستگی بیشتری پیدا کرده است.

روحانی در دوگانه‌ای تحقیرآمیز گیر افتاده است
نامزدی اسحاق جهانگیری به عنوان نامزد پوششی، تحقیر مضاعف روحانی است.
وطن امروز در یادداشتی نوشت: از نخستین‌ روزهای انتخاب روحانی ضعف رئیس دولت در اداره جامعه خود را در قالب‌های مختلف از جمله عدم استقلال او از شخصیت‌هایی چون هاشمی نشان داد. اینها البته در کنار نداشتن یک گفتمان سیاسی مستقل بیش از پیش هم به چشم می‌آمد و حتی تلاش دولتمردان برای آنکه «اعتدال» را یک گفتمان نشان دهند نیز ناموفق بود تا جایی که محمدرضا تاجیک، تئوریسین اصلاح‌طلب هم گفتمان خواندن اعتدال را نفی کرد. با نخستین بزنگاه مدیریتی  یعنی «توزیع سبد کالا» مشخص شد روحانی نه تنها در حالتی شکننده مدیر اجرایی جمهور شده است بلکه دولتش نیز «ضعیف پایه و شکننده» است و با رفراندوم 97 درصدی مردم در رد ایده دولت درباره یارانه‌ها «دولت تنها» شد.

در انتخابات مجلس خبرگان، هاشمی به جای آنکه او را تقویت کند و در گفتاری در بین اعضای ستاد انتخاباتی، او را کوچک شمرد و گفت: «دکتر روحانی یک هفته قبل از انتخابات 92، 3 درصد رای داشت که با حمایت من به بالای 50 درصد رفت.»  این در حالی بود که نقدهای جدی از ناکارآمدی موجود از سوی همراهان روحانی به وی هم هر روز بیشتر می‌شد. مسعود پزشکیان گفت: «مردم و احزاب می‌توانند مشتری روحانی باشند که از او شاکی هستند. آن کسی که به من رای داده، مشتری من است و از من انتظار دارد، بنابراین اگر بعد از رای دادن به او توجه نکنم و دنبال کار و زندگی‌ام بروم آنها مجدد از من حمایت نخواهند کرد و ابراهیم اصغرزاده نیز عنوان کرده بود: « آقای روحانی باید متوجه باشد درباره دولت ایشان تصویری از یک دولت فشل، ضعیف و امامزاده‌ای که اصلا معجزه نمی‌کند در ذهن مردم دارد شکل می‌گیرد.»
حالا  اما در بزنگاه انتخابات از چند ماه قبل اصلاح‌طلبان به دنبال آن بودند که در کنار روحانی فرد دیگری نیز  برای انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشند. اگر چه برای آن لقب «ضربه‌گیر» یا «پوششی» گذاشته شده است اما نقدهای جدی و البته رجوع آنها به نارضایتی‌های عمومی که خود را در نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد و روحانی در آنها 40  درصد رای منفی دارد باعث شد فشارها بر آوردن کاندیدایی دیگر در کنار روحانی جدی شود.

جهانگیری کاندیداتوری خود را برای دفاع از روحانی عنوان کرده است اما به نظر می‌رسد چه او برای یک رقابت جدی آمده باشد و چه برای کمک به او، از فاجعه‌آمیز بودن این کاندیداتوری برای روحانی چیزی کم نمی‌کند.

اگر با پیش فرض اصلاح‌طلبان در نظر بگیریم که به معنای احتمال عدم رای‌آوری روحانی و داشتن گزینه‌ای جایگزین در هنگام ضرورت است! این یعنی روحانی قابلیت کافی و اطمینان‌بخش برای رای‌آوری ندارد و آنها جهانگیری را برای آن آورده‌اند که در صورت اضطرار از روحانی عبور کنند. چنانکه شهاب‌الدین طباطبایی می‌گوید: «کاندیدای حامی هم می‌تواند تا انتها همانطور پوششی بماند وهم می‌تواند در شرایط خاص به عنوان کاندیدای اصلی وارد عرصه شود.»

اگر هم با پیش فرض دولتی‌ها و کارگزاران در نظر بگیریم که جهانگیری برای کمک به روحانی آمده است باز هم تحقیر روحانی است، چرا که بدین معنا خواهد بود که روحانی ظرفیت و قدرت دفاع از خود را ندارد!
در هر دو صورت روحانی در دوگانه تحقیرآمیز «عبور از روحانی» یا «روحانی ناکارآمد» قرار دارد.

خراسان
خبر خوش برای مدیران دارای گرین کارت!
پس از استعلام های برخی دستگاه های اجرایی در خصوص تکلیف قانونی آنها نسبت به برخی مدیران اجرایی که خود یا خانواده هایشان از گرین کارت یا تسهیلات اقامت دائم سایر کشورها استفاده می کنند، یک نهاد دولتی با ارسال پاسخی به این دستگاه ها اعلام کرده است "صرف داشتن گرین کارت، دلالت بر کسب تابعیت خارجی و در نتیجه اعمال آثار آن نبوده و ضمنا کسب تابعیت خارجی فقط در مورد همان شخص و نه دیگر اعضای خانواده، محرومیت های موضوع ماده ۹۸۹ قانون مدنی را ایجاد می کند".

هشدار به دستگاه های اجرایی درباره ترساندن ارباب رجوع
بر اساس ابلاغیه جدید یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از ادارات و سازمان های دولتی، تاکید شده است دستگاه های اجرایی باید نسبت به راه اندازی و استقرار سیستم های ارتباط دو سویه نظیر صندوق دریافت انتقاد و پیشنهاد و بخش دریافت نظرات مردم در پرتال سازمانی اقدام کنند و از نصب هرگونه آگهی در محیط های اداری که مراجعین را از بیان نظر انتقادی شان بترساند، اجتناب کنند.

ایران
جولیانی به دنبال لابی در پرونده «ضراب»
رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک برای رفع اتهامات از رضا ضراب بازرگان طلای ترکیه‌ای ایرانی تبار استخدام شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، بر اساس اسناد ارائه شده به دادگاه فدرال در منهتن نیویورک، جولیانی گفته است مقام‌های امریکا و ترکیه هر دو به دنبال راه حل دیپلماتیک برای پرونده ضراب هستند تا هم به اهمیت ژئوپلتیک اتحاد ترکیه و امریکا ضربه نخورد و هم منافع امریکا حفظ شود.

رضا ضراب که در تهران متولد شده و گفته می‌شود دارای تابعیت سه‌گانه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان و احتمالاً دارای گذرنامه مقدونیه است، متهم است که از طریق یک شبکه بانکی در ترکیه و امارات متحده عربی، به دور زدن تحریم‌های امریکا علیه ایران کمک کرد و کوشید بانک‌های امریکایی را وارد مبادلاتی کند که ایران در آنها ذی نفع بوده است.
متن استشهاد نامه‌ای که آقای جولیانی به درخواست دادگاه نوشته و به دستور قاضی علنی شده، نشان می‌دهد این حامی پر و پا قرص دونالد ترامپ در این رابطه نه با دفتر دادستانی یا دادگاه نیویورک ،که با مقام‌های عالیرتبه دولت ترامپ مشورت کرده است.


ظریف: امریکا از متن و روح برجام سرپیچی کرده است
محمدجواد ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: «خواهیم دید که آیا امریکا آماده هست به متن برجام پایبند باشد یا نه، چه برسد به روح آن! تاکنون که از هر دو سرپیچی کرده است. آیا باز هم باید از ماژیکم برای مشخص کردن متن استفاده کنم؟»

عمار حکیم: حامل پیامی از ایران به مصر نبودم
رئیس ائتلاف ملی عراق گفت:‌ هیچ پیامی از سوی ایران به مصر نرساندم و در دیدار با عبدالفتاح سیسی پیشنهاد دادم که ایران، عربستان، ترکیه و عراق کنفرانس مشترک برگزار کنند و مصر آن را برعهده بگیرد.
به گزارش ایسنا، عمار الحکیم در یک کنفرانس مطبوعاتی که در سفارت عراق در مصر برگزار شد، در پاسخ به این سؤال که آیا کشور مصر موافقت کرد تا این کنفرانس را برعهده بگیرد، گفت:‌ قبل از این نیز شاهد بودیم که مصر میزبانی این گونه نشست‌ها و کنفرانس‌ها را برعهده می‌گرفت و امیدوارم که پس از بررسی این پیشنهاد توسط مسئولان مصری به نتیجه امیدوار کننده‌ای برسیم.

وی با تکذیب خبر سفرش به تهران قبل از قاهره گفت:‌ مسئولان ایرانی تأکید کردند که آمادگی گفت‌وگوی مستقیم با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس را دارند و کشور ما نیز برای به توافق رسیدن ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج ‌فارس نقش سازنده‌ای ایفا خواهد کرد.

نظر سردار نجات درباره راه‌اندازی صوت تلگرام
سردار نجات جانشین سازمان اطلاعات سپاه ظهر پنجشنبه در همایش سراسری هیأت رزمندگان اسلام که در مجتمع امامت مشهد برگزار شد، با بیان اینکه یکی از مشکلات ما خطر استمرار غربگرایی است، افزود: در چنین شرایطی روی کار آمدن یک دولت انقلابی ضرورت به شمار می‌رود.

به گزارش جماران به نقل از مشهد پیام، وی افزود: مدرنیته وقتی در جامعه پیاده شود، تبدیل به مدرنیزم می‌شود، دولت‌هایی که داخل ایران می‌آیند، می‌گویند باید مدرنیزه شویم، در صحبتی که با حجت‌الاسلام روحانی داشتیم، تأکید کردیم که راه‌اندازی صوت تلگرام سبب می‌شود  ما هیچ موردی را نتوانیم کنترل کنیم، اما رئیس جمهوری در پاسخ گفتند چرا با هر تکنولوژی که از غرب وارد می‌شود، مخالفت می‌کنید؟

بابک زنجانی درخواست اعاده دادرسی کرد
وکیل مدافع بابک زنجانی از تقدیم درخواست اعاده دادرسی موکلش به دیوان عالی کشور خبر داد و گفت  مطابق قانون، به محض وصول درخواست اعاده دادرسی، در صورتی که حکم صادره از نوع مجازات سالب حیات باشد، دستور توقف اجرای حکم داده می‌شود.

رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام این خبر گفت که روز چهارشنبه گذشته درخواست اعاده دادرسی درخصوص حکم قطعی علیه موکل را تقدیم دیوان عالی کشور کردیم که درخواست ما ثبت هم شد و باید روال قانونی تعیین شعبه و رسیدگی انجام شود.

آرمان
امضای زودهنگام قرارداد بازطراحی رآکتور اراک
لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه ضمن اعلام اینکه قرارداد اولیه باز طراحی رآکتور آب سنگین اراک پیش‌تر در پکن به امضا رسیده است، گفت: قرارداد نهایی قرار است روز یکشنبه در وین اتریش میان ایران و چین به امضا برسد. چین و آمریکا بنابر توافق هسته‌ای کشورهایی هستند که در بازطراحی رآکتور اراک با ایران همکاری خواهند کرد. لو کانگ در نشست خبری روز پنجشنبه اعلام کرد که روند انجام این کار با کندی در حال پیشرفت است. پیش‌تر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، از امضای این قرارداد با چین در وین خبر داده بود.
 
دیدار حکیم با سیسی
عمار الحکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق به مصر سفر کرد و با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر دیدار کرد، وی گفت:‌ در دیدار با مسئولان مصری پیشنهاد دادم که ایران، عربستان، ترکیه و عراق کنفرانس مشترک برگزار کنند تا همگی گرد یک میز بنشینند و مشکلات منطقه را بررسی و به درگیری‌ها پایان دهند و مصر میزبانی این کنفرانس را بر عهده بگیرد.
 
دشمن فضای مجازی را کنترل می‎کند
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: نباید در جایی که حاکمیت خداوند است سراغ دشمن برویم، زیرا وابستگی به استکبار عین شرک به خداوند است. آیت‌ا... سیداحمد علم‌الهدی تصریح کرد: تنها فردی که بر تاریکی‌های زندگی می‌افزاید خود انسان‌ها هستند که زمینه‌ساز نزول عذاب الهی می‌شوند. آیت‌ا... علم الهدی خاطرنشان کرد: نکته قابل تامل این است که عذاب ذکر شده تنها مختص امت پیغمبر اسلام است. نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی به ظلمت‌های موجود در زندگی انسان‌ها اشاره و عنوان کرد: تنها کسی که انسان‌ها را از ظلمت نجات می‌دهد خداوند متعال است و قدرت خداوند نیز غیر از عمل خداوند است. آیت‌ا... علم الهدی با بیان اینکه مسائل فضای مجازی از سوی دشمنان در حال کنترل شدن است و از هر روشی برای تاثیرگذاری بر افکار جوانان و تحصیلکردگان ایران استفاده می‌کنند، گفت: منتظر امام زمان(عج) بودن در این دوره بحرانی کسب قدرت و پول سخت است، اما باید بدانیم حفظ خود از این گناه‌ها به دیدار جمال بقیه‌ا... می‌ارزد.
 
توضیح درباره ردصلاحیت ریاست‌جمهوری
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی تاکید کرد: رد صلاحیت برای ریاست‌جمهوری، رد صلاحیت برای دیگر مسئولیت‌ها نیست. محسن رضایی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: 1- امام فرمودند: «میزان وضع حال افراد است» و این سخنی است حکیمانه در تشخیص صلاحیت اشخاص. به همین دلیل اگر کسی برای کاری پذیرفته نمی‌شود، نباید او را به این دلیل تخریب کرد، چون ممکن است فردا حال او بهتر شود و خدای متعال نیز راه بازگشت را به روی همه گشوده است. دیگران نمی‌توانند این راه را ببندند، البته اگر کسی به فتنه‌ای دست زده باشد، بحث دیگری است. ٢- در بین افرادی که صلاحیت آنها برای ریاست جمهوری تایید نشده، افراد شایسته برای مسئولیت‌های دیگر وجود دارند و ممکن است در آینده در مسئولیت‌هایی دیگر از آنها استفاده شود. رد صلاحیت برای ریاست جمهوری، رد صلاحیت برای دیگر مسئولیت‌ها نیست.
 
پروژه‌ای برای عبور از روحانی وجود ندارد
یک عضو هیات رئیسه مجلس، حسن روحانی را گزینه اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دانست و گفت که پروژه‌ای برای عبور از روحانی وجود ندارد و حضور اسحاق جهانگیری در کنار روحانی نیز یک تاکتیک انتخاباتی است. علی‌اصغر یوسف‌نژاد به تحلیل فضای رقابت انتخابات پیش‌رو پرداخت و گفت: در این دوره رقابت بین حزبی و بین گروهی نخواهیم داشت و رقابت بین یک گروه سیاسی با یک گروه سیاسی دیگر خواهد بود و افراد همسو در ادامه از رقابت انصراف می‌دهند. او همچنین استمرار فعالیت دولت حسن روحانی را به نفع مردم و منافع ملی دانست و با اشاره به ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی در دولت گفت که دولت تدبیر و امید در این زمینه مظلوم بوده است.
 
وزیر اطلاعات: سال 95 بیش از 30 برنامه بمبگذاری خنثی شد
وزیر اطلاعات گفت: در سال ۹۵ بیش از ۳۰ برنامه بمبگذاری توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) کشف و خنثی شده است. به گزارش ایسنا، سیدمحمود علوی در پانزدهمین مراسم سالگرد درگذشت عزت‌ا... دامادی - نماینده فقید مردم ساری در مجلس- که در امامزاده یحیی ساری برگزار شد، افزود: هرچند باید حس جاودانگی را یکی از خصوصیات انسان‌ها دانست اما مرگ مرگ آفریده شده است و انسان را از زندگی دنیایی به سرای آخرت جابه‌جا می‌کند. وی تصریح کرد: اگر ملتی از مرگ بهراسد در دام زورگویان و ذلت خواهد افتاد اما ملتی که مرگ را مساوی با تولدی دیگر می‌دانند در برابر تهدیدها آمادگی مرگی بنام شهادت را می‌یابند. وزیر اطلاعات در ادامه با اشاره به ناامنی در کشورهای مختلف، اظهارکرد: امروز امنیت پایدار در کشور وجود دارد. در ایران اسلامی همه توطئه دشمنان در تور اطلاعاتی سربازان گمنان قرار گرفت و در سال ۹۵ بیش از ۳۰ برنامه بمبگذاری توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) کشف و خنثی شده است که فقط درباره پنج مورد به مردم اطلاع‌رسانی کردیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *