کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۳ وظیفه مهم مومن در برابر قرآن

31 فروردين 1396 ساعت 20:38

شیخ حسین انصاریان خطیب و مفسر قرآن کریم اظهار کرد: یقیناً حیات امّت به کتاب خدا (قرآن مجید) و مرگ امّت هم به سبب جدایی از کتاب خدا حاصل می‌شود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان خطیب و مفسر قرآن در حاشیه سی‌ و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طی سخنانی قرآن کریم را حیات امّت بر شمرد و گفت: یقیناً حیات امّت به کتاب خداوند و مرگ امّت نیز به سبب جدایی از قرآن کریم حاصل می‌شود.

وی با اشاره به آیاتی از سوره مبارک انصار تاکید کرد: بر تک تک مردم واجب است که از فرامین خداوند و پیامبر اکرم(ص) اجابت کنند، چرا که کتاب خدا حیات امّت است و اگر امّتی بخواهد زنده بماند لازم است به 3 حقیقت توجه داشته باشد. یکی از این موارد قرائت قرآن است که در معارف اهل بیت آمده در شبانه‌روز حداقل 20 آیه از قرآن را قرائت کنید و اگر حوصله بیشتری داشتید 50 آیه از کتاب خدا را قرائت کنید. پس بر این اساس بر هر امّتی لازم است قرآن را بداند و تعلیم بگیرد چرا که خداوند متعال از قرآن مجید تعبیر به نور کرده است. 

این خطیب و مفسر قرآن با بیان این که انسان وقتی آیاتی از قرآن را می‌خواند حس می‌کند به دریای بیکران معارف الهی منتقل شده است، افزود: مسئله دوم در این باره تلاوت قرآن است؛ تلاوت بنا بر گفته دانشمند لغت شناس قرآن (راغب اصفهانی) در کتاب المفردات بدین مناست که بعد از قرائت زحمت کشیدن برای فهم قرآن و پس از فهم عمل کردن به قرآن است و این است که تا پایان عمرمان قرآن پیوسته در قلب‌مان حقیقت را طلوع دهد و از افق وجودمان عملاً آیات قرآن بدرخشد. 

حجت‌الاسلام انصاریان در ادامه افزود: ملتی که اهل تلاوت قرآن هستند مومنان واقعی قرآن به شمار می‌آیند. اما ملتی که به این کتاب آسمانی ایمان ندارند یعنی به دنبال فهم قرآن نیستند و ایمان قرآن هنوز درونشان نمایان نشده است. 
وی با اشاره به کلام امیرالمومنین درباره انس با قرآن کریم اظهار کرد: این کتاب زیباترین کلام در عالم هستی است و رساترین موعظه در بین مواعظ به شمار می‌رود در آیات قرآن اندیشه کنید و آیات قرآن را بفهمید چرا که قرآن بهار دل‌هاست و همانطور که بهار به درختان و گیاهان زیبایی می‌بخشد، قرآن هم در دل مردم آثار و برکاتی را به دنبال دارد. 

این خطیب و مفسر قرآن با بیان این که شما بیماری‌هایتان را مثل حسد، بغض، نفاق و گینه می‌توانید با قرآن معالجه کنید، تصریح کرد: زیباترین، راست‌ترین و درست‌ترین داستان‌های عبرت آموز در قرآن مجید آمده است، پیش از بعثت رسول اکرم(ص) تمام امت‌ها از جمله ایران و یونان جزو امت‌های جاهلی بودند، اما با نزول قرآن به تمام امت‌ها زمینه زنده شدن عطا شد. 

حجت‌الاسلام انصاریان در پایان سخنانش تاکید کرد: در این روزگار که روزگار هجوم به اسلام و هجوم به ارزش‌ها است و روزگاری که فحشا و فساد در آن پدیدار شده است بیش از پیش باید در پرتوی قرآن قرار بگیریم و خصوصاً پدران و مادران و معلمان مدارس باید به این نکته اهتمام و توجه ویژه داشته باشند. من طبق آیات قرآن کریم به این نتیجه رسیده‌ام که هر کسی که خیر دنیا و آخرت را می‌خواهد خودش و زندگی‌اش را با قرآن هماهنگ کند. امام صادق(ع) در مورد معارفه الهیه تعبیر جالبی دارند که آن را همانند شاقول بنا تعبیر می‌کنند.  
 


کد مطلب: 512576

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/512576/۳-وظیفه-مهم-مومن-برابر-قرآن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com