پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

برای تولید یک خودرو چقدر آب مصرف می‌شود؟

پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 512519
آب مصرفی برای تولید محصولات مختلف شاید در ابتدا مهم تلقی نشود ولی با تشدید بحران کم آبی در کشور تولید برخی محصولات تحت الشعاع قرار می گیرد.
برای تولید یک خودرو چقدر آب مصرف می‌شود؟
 
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، آب مجازی یکی از مقوله های تاثیر گذار بر مصرف آب در کشور به حساب می آید که در صورت عدم توجه در چگونگی مصرف آن می تواند پیامدهای ناخوشایندی برای منابع آبی کشور به دنبال داشته باشد. 
 
با تشدید بحران آب در کشور اهمیت توجه به این موضوع افزایش یافت و صحبت از آن را بر سر زبان ها انداخت. توجهی که سبب زیر ذره بین رفتن اصلی ترین نمونه آب مجازی یعنی محصولات کشاورزی شده و در نهایت مخالفت ها برای کشت برخی محصولات در استان های خشک و یا در کل کشور آغاز شده است. 
 
میزان مصرف آبی که در ابتدا به چشم نمی آید ولی با دقت بیشتر متوجه سهم کلان این بخش می شویم به گونه که بنا بر بررسی های صورت گرفته برای به بار نشستن یک عدد سیب زمینی 100 گرمی در حدود 25 لیتر و برای برداشت یک عدد سیب 100 گرمی 70 لیتر، یک کیلوگرم خیار 200 لیتر، هندوانه یک کیلوگرمی 500 لیتر، یک کیلوگرم ذرت 760 لیتر، یک کیلوگرم گندم 1300 لیتر و یک کیلوگرم برنج 4000 لیتر آب نیاز دارد. 
 
میزان مصرف آب به دست آوردن محصولات گوشتی همچون یک کیلوگرم گوشت مرغ 4000 لیتر و برای به دست آوردن یک کیلوگرم گوشت گاو 15000 لیتر آب است. 
 
سایر محصولات نیز میزان مصرف قابل توجه دارد به گونه ای که برای یک جفت کفش چرم 8000 لیتر، یک پرس چلوکباب 4800 لیتر و یک ساندویچ همبرگر 250 گرمی 2400 لیتر آب مصرف می کند. 
 
این نکته قابل توجه است که در بخش صنعت، برای تولید یک دستگاه خودرو 800000 لیتر آب مورد استفاده قرار می گیرد. 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *