کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عزل مدیرآموزگار در ماجرای تنبیه‌بدنی

31 فروردين 1396 ساعت 7:42

تنبیه بدنی دانش‌آموزی در جنوب کرمان با خط کش آهنی و حمله به یک مدرسه و ضرب و شتم معلم در نقطه‌ای دیگر، هشدارهایی است که جای خالی آموزش مهارت کنترل خشم در مدارس را متذکر می‌شود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم در روزهای اخیر فیلمی از تنبیه بدنی «ابوطالب» دانش‌آموز دبستانی در یکی از روستاهای رودبار جنوب استان کرمان منتشر شد. در این فیلم، کودک قسمت‌هایی از بدنش را که بر اثر تنبیه با خط کش دچار جراحت شده است نشان می‌دهد و دلیل آن را بلد نبودن درس ریاضی عنوان می‌کند.
در همین رابطه سیدرحیم میرشاهولد مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش‌وپرورش به تسنیم گفت: پرونده‌هایی از این قبیل که مربوط به تنبیه بدنی دانش‌آموزان است خارج از نوبت مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این ماجرا نیز موضوع خارج از نوبت رسیدگی شد.
وی افزود: مدیر آموزگار این مدرسه از سمت خود عزل و به منطقه‌ای دیگری فرستاده شد و پرونده وی نیز به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع شده است.
صرف نظر از ضرورت برخورد آموزش‌وپرورش با این افراد یا اندک بودن تعداد معلمانی که مرتکب تخلف تنبیه بدنی می‌شوند، باید به این مسئله نیز توجه داشت که تنبیه‌بدنی تاثیری مخرب بر سلامت روح و روان دانش‌آموزان دارد و مهمترین عامل دلزدگی از درس و مدرسه خواهد بود.در حقیقت تنبیه بدنی به شخصیت دانش‌آموز خدشه وارد کرده و آثار مخرب فراوانی دارد،‌ در شرایطی که شاهد افزایش خشونت در جامعه و بالطبع نفوذ خشونت به مدارس هستیم این ضرورت احساس می‌شود که روش‌های کنترل خشم باید به معلمان و دانش‌آموزان آموزش داده شود.
شرایط امروز جامعه می‌طلبد که آموزش و پرورش قبل از بکارگیری مربیان و در حین خدمت آنها، آموزه‌های رفتاری مخصوصاً در مورد مدیریت کنترل خشم و هیجان‌های رفتاری را در اولویت برنامه‌های آموزشی قرار دهد. در همین رابطه مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌ و پرورش سال گذشته اعلام کرده بود: آموزش‌ و پرورش موارد حاد را به ما ارجاع می‌دهد که این افراد در مراکز مشاوره مورد بررسی قرار می‌‌گیرند و برای معلمانی که از طریق آزمون استخدامی و دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش‌ و پرورش می‌شوند نیز تست‌های روانشناسی و روان‌سنجی و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد. از امسال نیز برنامه‌ای را برای انجام خدمات مشاوره‌ای به معلمان طراحی کرده‌ایم که بر مشاوره سازشی برای کنترل خشم متمرکز است.
به گزارش تسنیم، به جرأت می توان مدعی شد که هیچ دانش‌آموزی با کتک خوردن متوجه اشتباهش نمی‌شود بنابراین ابتدا باید آموزش‌و پرورش باز تعریفی از این واژه داشته باشد پس از آن به نیروهای خود آموزش دهد و حتی از نیروهای خود تست‌های لازم و دوره‌ای برای سنجش وضعیت روان بگیرد.
در همین رابطه عباس فرجی کارشناس مشاوره در آموزش‌وپرورش این سوال را مطرح می‌کند که در سیستم‌های استخدامی کشور ابعاد روان‌شناسی فردی که قرار است استخدام شود کجای داستان قرار دارد؟  در آموزش وپرورش نیز گزینش فرد به بررسی‌‌های عقیدتی و پزشکی متمرکز است و موضوع مهم سلامت روان با چند سؤال ساده به پایان می‌رسد و پس از آن کودک بی گناه ررا به دست چنین فردی می‌سپاریم.
اگر از زاویه نگاه معلمان نیز بخواهیم به موضوع بنگریم، آنها بر این باورند که اداره کردن تعداد زیادی  از دانش آموزان در کلاس درس و از سوی دیگر مشکلات مادی معلمان ممکن است باعث شود هر فرد دیگری به جز معلم نیز کنترل خود را از دست داده، عصبانی شده و اقدام به تنبیه‌بدنی کند صرف نظر از این استدلال آنچه در شرایط فعلی از سوی مسئولان آموزش‌وپرورش باید به صورت جدی پیگیری و وارد فاز عملیاتی شود برگزاری مهارت‌های مربوط به کنترل خشم، رفتار با دانش‌آموزان ناسازگار و روش‌های جایگزین به جای تنبیه بدنی است.
حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: در دو روز گذشته شاهد حمله 12  مرد به یکی از مدارس در شهرستان لالی و ضرب و شتم معلم بودیم، چرا چنین مسائلی به لحاظ رسانه‌ای پیگیری نمی‌شود، می‌پذیریم که در مدارس تنبیه بدنی وجود دارد اما تعداد آن بسیار اندک است و آموزش‌وپرورش با افرادی که اقدام به تنبیه بدنی دانش‌آموزان می‌کنند، برخورد لازم را دارد.
وی افزود: متاسفانه شاهد خشونت در سطح جامعه هستیم و بدین منظور باید تلاش کنیم تا به دانش‌آموزان و خانواده‌ها و معلمان آموزش‌های لازم را برای کنترل خشم ارائه کنیم.
از سوی دیگر محمد محسن بیگی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان کرمان با عذرخواهی از حادثه تلخ تنبیه بدنی دانش‌آموز در رودبار جنوب اظهار کرد: همه افرادی که در مدرسه حضور دارند، دستورالعمل ممنوعیت تنبیه بدنی را امضا کرده اند اما متاسفانه در برخی موارد شاهد موارد ناگواری هستیم که این موضوع برای همه به ویژه فرهنگیان دردناک است اینگونه مسائل اعتبار معلمان را به چالش می‌کشد و به شدت بر این موضوع حساس هستیم و چارچوب های قانونی را اجرایی می‌کنیم.
وی افزود: ترویج خشونت و رفتارهای خشن به ویژه در حوزه تربیتی باید به سمتی هدایت شود که مهارت های مبتنی بر اخلاق را بین معلمان و دانش آموزان شاهد باشیم.  گاهی اوقات همکاران ما نیز مورد آسیب‌ها و لطماتی قرار می‌گیرند که این موارد به دلیل مسائل قانونی، رسانه‌ای نمی‌شود.
به گزارش تسنیم، در شرایطی که وزیر آموزش وپرورش بر ضرورت غلبه نگاه‌های تربیتی بر مسائل آموزشی در مدارس تاکید دارد برای تحقق به اهداف تربیتی تعیین شده در سند تحول بنیادین باید در بحث آموزش‌ معلمان، اولیا و دانش‌آموزان به ویژه در مهارت‌هایی همچون کنترل خشم جدی‌تر وارد شد.


کد مطلب: 512445

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/512445/عزل-مدیرآموزگار-ماجرای-تنبیه-بدنی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com