کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سیل مخاطره دائمی پایتخت است

30 فروردين 1396 ساعت 15:53

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: سیل، یکی از مخاطرات همیشگی پایتخت است که همیشه باید نسبت به آن هوشیار باشیم.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر ،  احمد صادقی درخصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر احتمال تکرار سیل آذربایجان شرقی در تهران گفت: چنین موضوعی از سوی نهادهای رسمی مطرح نشده است اما یکی از مخاطرات مهمی که همیشه شهر تهران را تهدید می کند سیل است.

وی ادامه داد: ما تجربه سیل در تهران را بارها داشته ایم. مانند سیل تجریش، سیلاب مترو و کن و تهران شهری سیل خیز است.

به گفته صادقی بعد از ایام نوروز به دلیل افزایش تدریجی دما و آب شدن برف های زمستان و بارندگی های فصلی، شاهد سیل هستیم و در این ایام باید شهروندان به توصیه سازمان های مسئول توجه کرده و هشدارها را جدی بگیرند.

وی در خصوص آخرین وضعیت سامانه هشدار سریع سیل تأکید کرد: مطالعات این کار انجام شده و پروژه مشترکی بین سازمان هواشناسی و شهرداری در حال انجام است که فعالیت های عملیاتی آن را در سال ۹۶ خواهید دید.

صادقی با بیان این که کلان شهر تهران با وسعتی در حدود ۷۰۰ کیلومترمربع یکی از کلان‌شهرهای مهم جهان با عوارض و مشخصات خاص است، افزود: سیستم زهکشی آب‌های سطحی در شهر تهران دارای پیچیدگی‌های فراوانی است که بیشتر تحت‌ تاثیر توسعه ناهمگون شهر بدون توجه به معیارهای جامع شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری و همچنین لحاظ محدودیت‌های طبیعی آن در دهه‌های گذشته بوده است.

صادقی افزود: با توجه به اینکه تمامی محدوده کلان شهر تهران توسط کوه‌های بلند احاطه شده است، علاوه بر آب‌های سطحی در گستره شهری، رواناب‌های ناشی از بارش در کوهستان های شمالی و شرقی تهران نیز توسط رودخانه‌ها و مسیل‌هایی وارد محدوده شهری تهران می شود.

وی با اعلام این که وجود شیب محسوس نیز در محدوده شهر که از شمال به جنوب است موجب افزایش خسارت احتمالی در پایین‌دست برخی از مناطق تهران می‌شود، اظهار کرد: همچنین تخریب حوضه آبخیز بالادست نواحی شهری به صورت‌های مختلف از جمله تخریب پوشش گیاهی و جاده‌سازی، گسترش بی‌رویه اراضی شهری و صنعتی، کاهش نفوذ آب و افزایش رواناب را به همراه داشته است، لذا باران‌های شدید و کوتاه مدت فرصت نفوذ به داخل خاک را نداشته و در نتیجه بخش قابل توجهی از بارش به رواناب های سطحی تبدیل می‌شود.

به گفته صادقی، این امر باعث شده است تا رودخانه‌ها و مسیل‌های حوضه‌های آبخیز شهری از درجه ریسک زیادی برای سیل‌خیزی و خسارات ناشی از آن برخوردار شوند.

وی همچنین تاکید کرد: دستیابی به توسعه پایدار شهری نیازمند طراحی مدل های مناسب مدیریت و حفاظت رودخانه‌ها و مسیل‌ها در حوضه‌های آبخیز شهری است.

صادقی با بیان این که سیستم جمع آوری و هدایت آبهای سطحی شهر تهران شامل ۴ قسمت عمده است، افزود: این ٤ قسمت عبارتند از حوزه منتهی به سیل برگردان شرق، حوزه منتهی به سیل برگردان غرب و رودخانه کن، حوزه وردآورد و حوزه مرکزی.


وی با اعلام این که سیستم وضع موجود آبهای سطحی شهر تهران دارای پیچیدگی‌هایی است که بیشتر ناشی از توسعه ناهمگون شهر است، تصریح کرد: توسعه شهری افزایش سطوح نفوذناپذیر را موجب شده که در نتیجه آن رژیم هیدرولیک منطقه را دستخوش تغییر می کند.

این مسئول ادامه داد: عدم ظرفیت هیدرولیکی مقاطع، وجود گلوگاه در مسیر کانال، انباشت زباله و سایر عوامل از جمله مواردی است که باعث آبگرفتگی معابر شهری می شود.

وی افزود:با نگاهی مختصر به نقشه آبگرفتگی معابر مشاهده می شود که اکثر نقاط آبگرفته در شبکه فرعی اتفاق افتاده و نقاط آبگرفته در شبکه اصلی محدود است.

رییس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، با بیان این که کمبود ظرفیت شبکه باعث لبریز شدن آب از شبکه و غرقاب شدن معابر و اراضی مجاور کانالها می شود، گفت: عوامل مختلفی در بروز آبگرفتگی موضعی یا گسترده نقش دارند که از جمله آنها می توان به کمبود ظرفیت کانال، وجود گلوگاه در شبکه، انباشت رسوبات و زباله در سیلابروها و عدم پاکسازی و لایروبی منظم آنها اشاره کرد.

 روز گذشته، مدیرعامل آب منطقه ای تهران اعلام کرد: گرچه جریان یافتن آب ناشی از ذوب شدن برف ها برای افزایش سطح ذخایر آبی پشت سدها و به تبع آن کاهش مشکلات ناشی از کم آبی موثر است، اما حجم آب ناشی از ذوب شدن برف ها ممکن است به سیلابی شدن رودخانه های استان تهران منجر شود

به گفته وی در حوزه های رودخانه های شمال تهران مثل ولنجک، مقصودبیگ، کن، فیروزکوه و رودخانه هایی که عمدتا روی آنها سازه هایی مثل سد وجود ندارد، به همین خاطر با گرم شدن هوا و بارشهای احتمالی پیش بینی سیلاب داریم که باید مردم به این هشدار و احتمال بروز سیلاب دقت کنند.


کد مطلب: 512411

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/512411/سیل-مخاطره-دائمی-پایتخت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com