جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آیا ابوبکر البغدادی به هلاکت رسیده؟

چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 512410
مدتهاست اخبار ضد و نقیضی درباره «أبوبکر البغدادی» توسط شخصیتهای رسمی و غیررسمی اعلام می‌شود و سرنوشت سرکرده ارشد داعش همچنان در هاله‌ای از ابهام است.
آیا ابوبکر البغدادی به هلاکت رسیده؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر ، مدتهاست که خبرهای ضد و نقیضی در خصوص «أبوبکر البغدادی» سرکرده ارشد تروریست های تکفیری داعش در رسانه ها و شبکه های ارتباط جمعی منتشر می شود. برخی از این اخبار که البته توسط مقامات رسمی نیز اعلام می شوند، به کشته شدن البغدادی، برخی دیگر به زخمی شدن وی، برخی به فرار او از عراق اشاره دارند. این در حالی است که اخیرا نیز اخباری مبنی بر بازداشت این سرکرده ارشد گروه تروریستی ـ تکفیری داعش به گوش می رسد. با این حال، هیچیک از اخبار منتشر شده در خصوص البغدادی تاکنون توسط مراجع رسمی تأیید نشده است و طرفهایی که تاکنون خبری را از وی در رسانه ها اعلام کردند، اساسا هیچ سندی مبنی بر صحت گفته خود را به رسانه ارائه نکرده اند.

حدود یک ماه و نیم پیش بود که «فاضل برواری» از فرماندهان ارتش عراق گفت: «طبق اطلاعات نهادهای امنیتی، ابوبکر البغدادی و ۵۵ نفر از سرکرده های اصلی داعش در منطقه ای میان عراق و سوریه مخفی شده اند». وی افزود: «البغدادی شهر موصل را بعد از شروع عملیات آزادسازی این شهر در تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۱۶ ترک کرده است». در همین بازه زمانی روزنامه الحیات در گزارشی اعلام کرد: «مسئولان عراقی و آمریکایی بر این باورند که ابوبکر البغدادی  سرکرده داعش موصل را ترک کرده است. وی احتمالا جنگ در موصل را به سرکرده های و طرفداران خود واگذار کرده است و هم اکنون در صحرا پنهان شده و تمام اهتمام وی در حال حاضر حفظ جانش است».

افزون بر این، برخی منابع نظامی آمریکایی از فرار سرکرده های داعش از شهر الرقه سوریه به  دیگر مناطق خبر دادند. این منابع نظامی آمریکایی اعلام کردند که سرکرده های داعشی که از الرقه فرار می کنند قصد رفتن به شهرهای دیگر سوریه و عراق که امنیت بیشتری برای آنها دارد را دارند. مدتی پس از مطرح شدن این مسأله توسط منابع نظامی آمریکایی،  یک منبع محلی در استان نینوای عراق از رؤیت «ابوبکر البغدادی» سرکرده  گروه تروریستی داعش در مرزهای عراق و سوریه خبر داد. این منبع محلی که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: «البغدادی لاغر شده بود و قادر به تکلم عادی نبود. وی از جراحت های پیشین خود رنج می دید و از عناصر خود به دلیل کم کاری انتقاد می کرد».

با این حال، چند روز پیش «فواد حسین» رئیس دیوان ریاست اقلیم کردستان عراق از فرار سرکرده  تروریست های داعش از موصل خبر داد. وی در همین راستا تصریح کرد: «ابوبکر البغدادی دو ماه قبل زمانی که داعش موفق شد حمله ای معکوس را انجام دهد و روزنه ای به سمت غرب موصل باز کند، از شهر موصل فرار کرده است». اخیرا نیز منابع اطلاعاتی وابسته به وزارت کشور عراق اعلام کردند که ابوبکر  البغدادی همچنان در سوریه به سر می برد و در داخل نوار مرزی با عراق در تحرک است.

با تمام این‌ها روز گذشته دفتر رسانه ای دبیرکل سازمان امنیت و اطلاعات اروپا اعلام کرد: «دستگیری احتمالی بغدادی در نتیجه عملیات رصد توسط دستگاه اطلاعات نظامی سوریه و روسیه و پس از آن انجام گرفته است که وی در دوم آوریل جاری (۱۳۳ فروردین) به دنبال پیشروی و تعقیب و گریز نیروهای حشد شعبی، مجبور به فرار از موصل و ورود به خاک سوریه شد». با این وجود تاکنون هیچ گونه دلیل یا جزئیاتی به دست نیامده است که این موضوع را تأیید نماید. اعلام خبر مذکور از سوی دفتر رسانه ای این نهاد اروپایی پس از آن انجام گرفت که اظهاراتی درباره فرار سرکرده داعش به شمال سوریه بر اثر افزایش شدت عملیات نظامی نیروهای عراقی در موصل به عنوان پایتخت این گروهک تروریستی منتشر شد. این در حالی است که «حسن حسن» کارشناس نظامی و امور استراتژیک سوریه در واکنش به این خبر اعلام کرد: «من اطلاعات واقعی در این باره ندارم و هیچ طرفی در حال حاضر نمی تواند شایعه بازداشت البغدادی را تایید کند».

بیانیه دفتر رسانه ای دبیرکل سازمان امنیت و اطلاعات اروپا در خصوص ابوبکر البغدادی، وزارت امور خارجه آمریکا را نیز به واکنش واداشت. این وزارتخانه در واکنش به اخباری که درباره دستگیری البغدادی در سوریه و نزدیکی مرزهای عراق منتشر شده بود اعلام کرد که ادله ای برای تایید این خبر وجود ندارد. وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در بیانیه خود همچنین آورده است: «اطلاعاتی در خصوص محل اختفای  ابوبکر البغدادی،  سرکرده گروه تروریستی داعش در اختیار نداریم». بیانیه وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا نیز موجب شد تا خبر بازداشت البغدادی نیز همچون دیگر اخبار منتشر شده درباره او زیر سؤال برود.

آنچه که تاکنون مشخص شده این است که سرنوشت «أبوبکر البغدادی» سرکرده ارشد گروه تروریستی ـ تکفیری داعش همچنان در هاله ای از ابهام است و هیچکس از وضعیت دقیق وی اطلاعی در دست ندارد. با این حال، در میان خبرهای ضد و نقیض منتشر شده در خصوص سرنوشت البغدادی، دو خبرِ فرار وی از عراق و همچنین آسیب دیدگی او در جریان حملات هوایی به مواضع داعش، نسبت به خبر کشته شدن و یا بازداشت وی، محتمل تر به نظر می رسد.  در صورت کشته شدن البغدادی و یا بازداشت وی، این مسأله خیلی زود در صفوف تروریست های داعش تأثیر منفی خود را خواهد گذاشت و نشانه های این تأثیر نیز آشکار خواهد شد. بر همین اساس، می توان خبرهای فرار البغدادی از عراق به مرزهای سوریه و یا زخمی شدن وی را محتمل تر دانست؛ اما این بدان معنا نیست که خبر کشته شدن البغدادی کاملا مردود باشد.

درهر صورت، اختفای احتمالی ابوبکر البغدادی و عدم ظاهر شدن آن در انظار عمومی تنها می تواند یک معنا و مفهوم داشته باشد و آن، چیزی نیست جز ترس و واهمه‌ای که بر او حاکم شده است. البغدادی ـ در صورتی که زنده باشد ـ معاونان ارشد خود را می بیند که یکی پس از دیگری توسط نیروهای عراقی در شهر موصل هدف قرار گرفته و به هلاکت می رسند. وی همچون دیگر سرکردگان داعش به این نتیجه رسیده است که این گروه تروریستی آخرین نفسهای خود را در موصل می کشد. از همین روی، فرار را بر قرار ترجیح داده و در مکانی در مرزهای سوریه خود را پنهان کرده است تا دست نیروهای عراقی به وی نرسد.

علاوه بر این، به دنبال سلسله پیشروی های نیروهای عراقی در نبرد با تروریست های داعش، صفوف این گروه تروریستی به ویژه در شهر موصل درهم پاشیده است. فرارهای دسته جمعی اعضای این گروه تروریستی از محور غربی شهر موصل، خود به تنهایی گواه بر این مدعاست. بر همین اساس، البغدادی به خوبی می داند که حتی در صورت حضور فیزیکی در جمع مریدان خود نیز نمی‌تواند از فروپاشی کامل صفوف آنها در نبرد با نیروهای عراقی جلوگیری کند. وقوع درگیری های داخلی در میان اعضای داعش نیز از جمله دیگر نشانه‌های ازهم‌پاشیدگی صفوف این گروه تروریستی است. به همین دلیل، حفظ جان خود را بر نجات هم‌پیاله‌هایش مقدم داشته و پا به فرار گذاشته است.

همانگونه که پیشتر نیز ذکر شد، هرچند هیچ سند و مدرکی دال بر کشته شدن البغدادی وجود ندارد، اما با این حال،  نمی توان این خبر را کاملا مردود دانست. حداقل می توان آن را به عنوان یک فرضیه مورد توجه قرار داد. بدون شک اگر اختفای طولانی مدت سرکرده ارشد داعش از انظار عمومی ممکن است به علت کشته شدن وی باشد، سرکردگان ارشد داعش برای جلوگیری از ایجاد شکافهای بیشتر در صفوف این گروه و همچنین عدم تضعیف بیش از پیش روحیه اعضای آن، این خبر را مسکوت نگاه می دارند. در هر صورت، سرنوشت «أبوبکر البغدادی» سرکرده ارشد داعش امروز به معمای بزرگی تبدیل شده است که شاید طی روزها و یا ماه های آینده از آن رمزگشایی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *