سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۵
۱۵

واکاوی «یک خودکشی از پیش اعلام‌شده»

چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب: 512271
واکاوی «یک خودکشی از پیش اعلام‌شده»
گروه سیاسی جهان نيوز: بی هیچ کنایه و مقدمه، پرسش این است: آقای احمدی‌نژاد چرا برای انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی و خودش را نامزد کرد؟ آن هم در شرایطی که به او توصیه خیرخواهانه شده بود، در انتخابات پیش رو (سال 96) نامزد نشود.
 
در تحلیل چرایی نام‌نویسی احمدی‌نژاد، بیشتر دیدگاه‌ها بر غیراخلاقی بودن این کار او متمرکز شده است. اینکه توصیه اخلاقی و بزرگوارانه «ولی جامعه اسلامی» را نپذیرفته و با ادعای گرم کردن تنور انتخابات ثبت‌نام کرده است.
اما احمدی‌نژاد پیش از این هم رفتارهای پیش‌بینی نشده‌ای از خودش خاصه در سال‌های واپسین دوره هشت ساله‌اش نشان داده بود که امید به او را در بحث ولایت‌پذیری، کم‌رنگ می‌کند.

بنابراین نکوهش و شماتت اخلاق و کنش سیاسی احمدی‌نژاد از این منظر در جای خود پابرجاست اما گمانه‌های دیگر را نیز می‌توان درنظر داشت.

یک واکنش دیگر این است که در شبکه‌های خبری، از قول احمدی‌نژاد گفته شده است: اگر بقایی ردصلاحیت شود من وارد می‌شوم.  اگر این پاسخ را راست و درست بدانیم و فرض را بر این بگیریم که ثبت‌نام وی هیچ پشت پرده دیگری ندارد  -که دور از ذهن است- باید بگوییم احمدی‌نژاد مرام و روش گروکشی را در پیش گرفته است؛ اینکه «من» نمی‌آیم، به شرط اینکه «بقایی» تأیید صلاحیت شود.

این درحالی است که منابع آگاه از پرونده تخلف بقایی خبر می‌دهند که احتمال تأیید صلاحیت او را برای مسند ریاست جمهوری کاهش می‌دهد.

اگر چنین باشد، بهانه به‌دست آن «من» می‌دهد تا نامزد انتخابات شود.
اینکه آیا خودِ احمدی‌نژاد هم تأیید صلاحیت می‌شود یا خیر، بحث دیگری است اما آن چه مشخص است، مثلثِ «رحیم مشایی-بقایی-احمدی‌نژاد» به هرشکل ممکن می‌خواهند، از جمع خودشان یک تن را به جمع نامزدها بفرستند و اگر هر سه تن تأیید صلاحیت نشوند، شاید بلوای دیگری را در روزهای نزدیک به روز رأی‌گیری رقم بزنند.

در این میان، یک تحلیل دیگر می‌گوید؛ در شرایطی که اصولگرایان آماده رقابت نامزد نهایی‌شان با حجت‌الاسلام حسن روحانی می‌شدند، ثبت‌نام احمدی‌نژاد برخلاف انتظارها و تلاش او برای جدی کردن نامزدِ نه چندان جدی‌ای با نام بقایی، چندان خبر خوبی برای اردوگاه اصولگرایان نیست و موجب پراکندگی آرای اصولگراها می‌شود.  

این تحلیل، شاید بر آن منطق استوار است که هنوز هم احمدی‌نژاد را دارای آرای بدنه جامعه می‌داند.
هرچند از محبوبیت اجتماعی رییس‌جمهور پیشین، آمار دقیق در دست نیست، اما کیست که نداند از همان اول، احمدی‌نژاد نه با رفتارهای ولایت گریزانه‌اش، بلکه با ادعای پیرو ولایت بودن  در بازه‌ای از زمان رییس‌جمهور مردمی و محبوب با پشتیبانی نیروهای حزب‌الله شد.  شاید تکیه بر همین «باورِ اکنون تاریخ مصرف گذشته» است که موجب شده احمدی‌نژاد با خود بگوید؛ حالا که رأی بخشی از حزب‌اللهی‌ها و متدینان را دارد، پس با شعارهایی که علیه سیستم سرمی‌دهد، آرای اصلاح‌طلبان تندرو و جماعت مخالفان را هم به سبد رأی خود می‌ریزد و رییس‌جمهور می‌شود!

چنین سناریوی ساده‌اندیشانه‌ای، تنها می‌تواند در ذهن بیمار و ناتوان کسانی شکل بگیرد که مدعی ارتباط و رفاقت با اجنه و رمال‌ها و مرتاض‌ها هستند، همان‌ها که احمدی‌نژاد را از یک نیروی سودمند و کارآمد برای کشور و مردم و نظام، به یک «مهره سوخته» تبدیل کردند و اکنون نیز به تماشا ایستاده‌اند تا بر گور سیاسی او آخرین مرثیه‌ها را بسرایند و اشک تمساح بریزند.
 
منبع: صبح نو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید110
Iran, Islamic Republic of
مشکل احمدی نژاد این است که اعتقاد به ولایت فقیه در او سست است. البته زغال خوب، ببخشید! مشایی هم بی تأثیر نیست.
افشین
Iran, Islamic Republic of
8 سال در دوران ریاست ایشان حرص خوردیم ازبی تدبیری در همه امور مملکت داری وبه سخره گرفتن نظرات بزرگان از بیت المال بی حساب کتاب هزینه کردند خود را برتر از دیگران دانستند .خود را عقل کل دانستند. رفتار بدور از شان با رهبر عزیزمان.پاسخگو نبودن به هیچکس .مجلس شورای اسلامی را به سخره گرفتن .سوال را با سوال جواب دادند. انقدر مشکلات بلند مدت و کوتاه مدت برای مملکت ایشان درست کردند که تمام توان کشور باید بسیج شود تا بتواند انها را رفع کند بزرگترین مشکل این دولت و دولت جدید رفع مشکلاتی است ایشان برای کشور درست کرده اند وای یاد اوری ان ایام وحشتناک است پیشاپیش برای اقای رئیسی و تیم ایشان ارزوی موفقت در دولت جدید
Iran, Islamic Republic of
بدون هیچ تعارف رفتارهای ولایت گریزانه و ..... اقای احمدی نژاد اورا از صفوف اصولگرایان خارج کرده است .واین مسئله باید با دلایل و مستندات به بدنه مردمی و متدین اصولگرایان منتقل شود . مثلا اقای مشائی عقل منفصل احمدی نژاد وابستگی این جریان به جریان فکری و سیاسی اصلاح طلبانه محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق را با شفافیت اعلام کرد .کنشها و رفتار فرهنگی و سیاسی واخلاقی مشائی و احمدی نژاد با شعار کورش گرایی و پزها و ادا هنجار شکنانه چه ربطی به جریان " معنویت و عقلانیت و عدالت " خط امام خمینی ره دارد ؟
Iran, Islamic Republic of
پناه بردن به خدا از شرور و وساوس شیطانی امری زبانی نیست، بلکه باید از گفتار و گرداری که انسان را به سمت و سوی اهداف شیطانی سوق می دهد پرهیز کرد، زیرا آن که عقلش اسیر هوی و هوس باشد، در امواج وسوسه های شیطانی گرفتار است و غرق شدن و هلاکت او قطعی است.
حمید
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد با رییس دولت اصلاحات معامله کرده است .....
Iran, Islamic Republic of
ولي گذشته از همه چيز، حيف اين مرد كه خودش را نابود كرد.
Iran, Islamic Republic of
آقايان سينه چاک مدافع احمدي!تحويل بگيريد!ما هميشه حق بوديم و خواهيم ماند!
محمدعلی
Romania
هم شما و هم آقای احمدی نژاد دو دیگ سیاه هستید با قدمت و غلظت سیاهی متفاوت.
مدعی حق تا زمانی بر حق و قابل دفاع است که از مدار حق خارج نشده باشد، هم شما و هم آقای احمدی نژاد و دار و دسته اش مدتهاست از مدار حق و ولایتمداری خارج شده اید و محلی از اعراب ندارید.
انتخابات 96 این موضوع را به شما خواهد فهماند.
Iran, Islamic Republic of
هرکس سنگ خودش و اطرافیانشو به سینه میزنه،حضرت آقا تنهاست فقط و فقط به خاطر دنیاخواهی یه عده خودخواه
حسین
Netherlands
خوبها همیشه کم هستند و شیعه بودن یعنی یک دنیا تنهائی.
خدایا از این تنها بودن ها/تنها ماندن ها نصیب کن. ان شائالله
علی اصغر یوسفی
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد آمده است که از 8 سال عملکرد خویش دفاع کند و بنده حدس می زنم که ایشان بعد از مناظره های تلویزیونی از صحنه انتخابات کنار می رود. این حدس و گمان ها با واقعیت ها فاصله دارد. صبر کنید و حوصله داشته باشید.
Netherlands
در اینکه تاکتیک می فهمد شکی نیست.
افشین
Iran, Islamic Republic of
یعنی میفرمایید ایشان در این 4 سال تریبون نداشتند برای دفاع از عملکرد خود فقط ایام انتخابات یادشان افتاده بیاید توضیح بدهد بعد هم بای بای کند برود این تحلیل خیلی عجیب است مثل رفتار های خود ایشان
Iran, Islamic Republic of
پاراگراف آخر عالی بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
نخير اقاي محترم تريبون نداشت تازه اگر هم داشت ميشود كسي كه دوره اش تمام شده دوباره شروع كنه به سخنراني انوقت همين مردم مي گفتند اينها مانع كار دولت جديد هستند اما اقاي روحاني هرچه نتوانست كار كند به دولت پيشن ربط داد چه اشكالي دارد حالا كه بعداز 4سال شرايط فراهم شد از اتهاماتي كه به او زدند دفاع كند