پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

دولت رسماً تولید ایرانی را پَس زد

سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب: 512163
به‌تازگی سامانه ایرانی بازرسی کامیون و کانتینر رونمایی شد که سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا از خرید یک دستگاه ایکس‌ری کامیونی خارجی خبر داد و گفت:‌ این دستگاه در بندر شهید رجایی در حال نصب است.
دولت رسماً تولید ایرانی را پَس زد
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از خرید اولین دستگاه ایکس‌ری کامیونی پرسرعت از خارج خبر داده و گفته است: این دستگاه پرقدرت در حال حاضر در بندر شهید رجایی در حال نصب است و  تا یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به تلاش دستگاه‌های مسئول برای تجهیز مبادی ورودی کالا به دستگاه‌های مدرن و به‌روز جهت کنترل و جلوگیری از ورود کالای قاچاق افزود: به‌دنبال تلاش‌های انجام‌شده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی و بهره‌برداری از نخستین دستگاه ایکس‌ری پرسرعت و پرقدرت کامیونی کشور در گمرک بندر شهید رجایی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: این دستگاه قابلیت آن را دارد تا کامیون‌های در حال حرکت را اسکن کرده و کالای حمل‌شده توسط تریلرها و کامیون‌ها را اسکن کند.

خورشید مدعی شد: این دستگاه قدرتمند و پرسرعت که اخیراً از یکی از کشورهای خارجی خریداری شده این توانایی را دارد که روزانه بیش از 1000 کانتینر و کامیون در حال حرکت را اسکن و مشخصات کالای داخل آن را تعیین کند.

این در حالی است که نمونه ایرانی سامانه بازرسی کانتینرها و کامیون‌ها که به پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز دنیا مجهز است با نام منادی 2 هفته گذشته رسماً رونمایی شد. این سامانه قابلیت تصویربرداری پرسرعت و آنی از کامیون‌ها و کانتینرها و نمایش محتویات بار به اپراتور را داشته و امکان بازرسی و کنترل کالاها را بدون بازکردن کانتینرها و در کمترین زمان ممکن را فراهم می‌کند. خدمات پس از فروش، هزینه تولید پایین‌تر از نمونه خارجی و از همه مهم‌تر اتکا به توان داخلی برای تولید از جمله مزیت‌های بارز منادی2 است.

هزینه خرید هر دستگاه منادی2 که از قابلیت‌ امکان اتصال به سامانه‌های بازرسی گمرکی بهره می‌برد، تنها یک‌سوم نمونه مشابه خارجی است یعنی اگر مثلاً گمرک جمهوری اسلامی ایران این سامانه را خریداری کند، با یک‌دوم پولی که قرار است برای خرید همین سامانه به طرف خارجی بدهد، می‌تواند همان فناوری را در داخل، در اختیار داشته باشد لذا اگر گمرک و دیگر ارگان‌های داخلی که نیاز به این دستگاه‌ها دارند، نمونه ایرانی این سامانه را خریداری کنند، صرفه‌جویی ارزی سالانه حداقل 30 میلیون دلار برای کشور در پی خواهد داشت.

قابلیت آشکارسازی مواد منفجره، سلاح، انسان و کالای قاچاق حجیم جاسازی‌شده در داخل کامیون‌ها و کانتینرها، قابلیت اتصال به سایر سامانه‌های نظارتی همچون ایران تجارت، قابلیت ثبت پلاک و تصویر، کامیون‌های تحت اسکن، استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته پردازش تصویر، نمایش آنلاین تصاویر با تفکیک‌پذیری بالا، سهولت در کاربری و قابلیت شبکه‌شدن سامانه‌ها و تبادل اطلاعات از دیگر ویژگی‌های سامانه ایرانی منادی2 است.

نرم‌افزار منادی2 به‌عنوان مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش این سامانه کاملاً ایرانی بوده و طراحان ایرانی برای اینکه بتوانند در آینده این سامانه‌ها را به کشورهای دیگر هم صادر کنند، نرم‌افزار را به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی طراحی کرده‌اند و هم‌اکنون این آمادگی وجود دارد که همین سامانه به کشورهایی که به چنین سامانه‌هایی نیاز دارند، صادر شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *