شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

آمریکا امیدبه حل‌سیاسی مناقشه‌سوریه را از بین‌برد

دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب: 511958
مقامات سیاسی سوریه اعلام کرده‌اند که دمشق به دلیل ادامه تهدیدات آمریکا برای حمله نظامی مجدد به این کشور، دیگر تمایلی برای ادامه مذاکرات در ژنو ندارد.
آمریکا امیدبه حل‌سیاسی مناقشه‌سوریه را از بین‌برد
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم؛ در هیئت نمایندگی سوریه در مذاکرات ژنو به روزنامه «ایزوستیا» روسیه گفته شده است که آمریکا با حمله موشکی خود به پایگاه هوایی سوریه، روند حل و فصل سیاسی مناقشه در این کشور را به ۵ سال قبل بازگرداند. گذشته از این، مقامات رسمی دمشق در صورت ادامه تهدیدات واشنگتن، دیگر تمایلی برای شرکت در دور بعدی مذاکرات بین سوریها در ژنو نخواهند داشت.

کارشناسان روسی نیز یادآور شده اند که اقدامات اخیر ایالات متحده این نگرانی را افزایش داده که مناقشه در سوریه از راه حل نظامی حل و فصل شود که این مسئله بهانه‌ای بدست گروه‌های مسلح مخالف داده تا دیگر تمایلی برای مذاکره با دمشق نداشته باشند.

مقامات دمشق تردید دارند که دور جدید مذاکرات بین سوریها در ژنو که برای ماه می برنامه ریزی شده، در این زمان انجام شود. "محمد خیرالاحکام" عضو هیئت نمایندگی سوریه در مذاکرات ژنو در گفتگو با این روزنامه، این مسئله را عنوان کرده و دیگر همتایان وی در این هیئت نیز این مسئله را مورد تایید قرار داده اند.

این سیاستمدار سوری گفته است: «تجاوز نظامی اخیر آمریکا به خاک سوریه شرایطی را بوجود آورده که به توسعه مذاکرات بین سوریها کمکی نکرده است. ما حتی نمی توانیم با ادامه این مذاکرات موافقت کنیم، در شرایطی که مقامات واشنگتن دائما تهدید می کنند که به حملات خود ادامه خواهند داد. آمریکایی ها یک هدف را دنبال می کنند و آن بازگشت روند حل و فصل مناقشه به ۵ سال قبل است، زمانی که تازه جنگ علیه سوریه آغاز شده بود و هیچ تمایلی برای مذاکره بین طرفین وجود نداشت. در واقع اقدامات آمریکا بطور کامل پاسخگوی منافع گروههای مسلح مخالف است که تنها تمایل دارند تا از طریق مبارزه مسلحانه، قدرت در سوریه را در دست بگیرند، هرچند آنها هرگز به این خواسته خود نخواهند رسید. »  
 
"سجی تعام" نماینده حزب بعث و عضو کمیته امور بین الملل و بین العربی پارلمان سوریه نیز معتقد است که مسئله شرکت دمشق در مذاکرات آتی ژنو فعلا بین هوا و زمین قرار دارد. وی به این روزنامه توضیح داد: «ما بطور  کامل از نظریه گفتگو و راه حل سیاسی مناقشه در کشور حمایت می کنیم، ولی ما قصد نداریم در حالی که هر روز تهدید تازه ای از سوی واشنگتن (در مورد امکان حمله نظامی جدید به سوریه) شنیده می شود، بر سر میز مذاکره بنشینیم. »

در مسکو نیز این مسئله مورد توجه قرار گرفته است که اقدام آمریکا در حمله نظامی به سوریه، به حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در این کشور آسیب رسانده است. "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در تاریخ ۱۴ آوریل و در جریان مذاکرات سه جانبه با "محمد جواد ظریف" و "ولید المعلم"، همتایان خود از ایران و سوریه در مسکو به این مسئله اشاره کرده و گفت: «اقدام آمریکا در تجاوز نظامی به سوریه بطور واضح در این جهت گیری صورت گرفته است تا روند حل و فصل صلح آمیز این مناقشه به شکست انجامیده و باردیگر بهانه ای برای بازگشت به مسئله سرنگونی رژیم قانونی فراهم شود. »

امید به حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه بسیار دشوار است
به عقیده "دمیتری ژوراولییف" مدیرکل موسسه مسائل منطقه‌ای روسیه، امید داشتن به موفقیت روند حل و فصل مسالمات آمیز مناقشه در سوریه، در شرایط کنونی بسیار دشوار است.

این کارشناس برجسته روس یادآور شده است: «مذاکره بین طرفین مناقشات نظامی، بویژه در خاورمیانه می تواند مفید باشد، اگر دو طرف به این نتیجه برسند که گزینه دیگری بجز رسیدن به توافق پیش روی ندارند. ولی اکنون آمریکایی ها با حمله نظامی خود به سوریه به مخالفان سوری این امید را داده اند که راه حل نظامی این مناقشه نیز وجود دارد و بدین ترتیب آنها دیگر علاقه‌ای به گفتگو با دولت سوریه نخواهد داشت. بخصوص آنکه آمریکا نه تنها به سوریه حمله کرده، بلکه بار دیگر از ضرورت کنار رفتن بشار اسد از سمت ریاست جمهوری سوریه سخن می گوید. »

بدین ترتیب اگر دور جدید مذاکرات در ژنو در ماه می برگزار شود، خود موفقیت بزرگی محسوب خواهد شد. ولی به احتمال بسیار زیاد، اکنون مخالفان مسلح سوری فعالانه به اقدامات نظامی خود علیه نیروهای دولتی ادامه داده و امکان سازمان دهی اقدامات تحریک آمیز جدید از سوی آنها نیز بسیار زیاد است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *