پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۹

تاکتیک تحقیرآمیز انتخاباتی اصلاح طلبان

دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۲۳
کد مطلب: 511837
کاندیداتوری جهانگیری در انتخابات عیار اصلاح‌طلبان را اینگونه عیان کرد که نهایت سیاست ورزی آنها در عرصه انتخابات، از معرفی نامزد بالقوه ریاست‌جمهوری به معرفی کاندیدا برای ضربه‌گیری تنزل کرده است.
تاکتیک تحقیرآمیز انتخاباتی اصلاح طلبان
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه کیهان؛ بالاخره پس از ماهها کش و قوس و نشست و برخاست اصلاح‌طلبان برای چگونگی ورود به انتخابات با توجه به کارنامه خالی و عملکرد ناموفق رئیس‌جمهور مورد حمایتشان ، با واژه‌سازی‌هایی نظیر «نامزد ضربه گیر»،«نامزد پوششی»،«نامزد در سایه» و «نامزد مکمل»، نهایتا اسحاق جهانگیری معاون اول اصلاح‌طلب رئیس‌جمهور حاضر شد نقش نامزد ضربه گیرِ درسایه و مکملِ پوششی حسن روحانی در انتخابات اردیبهشت را بازی کند.
 
نقشی که حتی برخی چهره‌های دست چندم و نه چندان مطرح جریان اصلاحات هم حاضر به ایفای آن نشدند. از طرفی معرفی کاندیدای مستقل از طرف خاندان مرحوم هاشمی آن هم به صورت مستقل نیز نکات جالب توجه بود .

اواخر بهمن ماه بود که یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای  در گزارش تیتر یک خود با عنوان «فدائیان روحیان؛اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی کاندیدای ضربه‌گیر معرفی می‌کنند» بر روی عکس تمام‌قد و دونفره علی مطهری و مسعود پزشکیان، در اقدامی ناشیانه تاکتیک انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را لو داد . موضوعی که تا پیش از آن در محافل خصوصی و جلسات سری اصلاح‌طلبان مطرح می‌شد و به نوعی اذعان به ناکارآمدی دولت بود .

برآیند این گزارش این بود که اصلاح‌طلبان در تناقض بین حمایت یا عدم حمایت از روحانی از یک سو و فقدان کاندیدای رای آور برای جایگزینی وی در انتخابات آتی از سوی دیگر، ناچارا به حمایت از وی آنهم در قالب یک «ضربه‌گیر» شده‌اند که به زعم آنها بتواند بخشی از ضربه نقدها و مطالبات افکار عمومی و بدنه اجتماعی بر عملکرد رئیس‌جمهور و وعده‌های محقق نشده آن را دریافت کند .

این گاف ژورنالیستی روزنامه نزدیک به محمدرضا عارف و افشای تاکتیک اصلاح‌طلبان پر مدعا برای ورود تحقیرآمیز به انتخابات ریاست جمهوری با موجی از تمسخر و استهزای کاربران شبکه‌های مجازی همراه شد . بازخورد چنین تصمیمی به حدی در شبکه‌های مجازی منفی بود و موجب سرخوردگی طیف حامی این جریان شد که برخی چهره‌ها و شخصیتهای اصلاح‌طلب به ناچارا مجبور شدند به صورت علنی با آن مخالفت کنند.

 کواکبیان: چرا از روحانی اجازه بگیریم؟
مخالف نامزد پوششی‌ام

 مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب اصلاح‌طلب مردم سالاری در پاسخ به سؤالی درباره معرفی نامزد «ضربه گیر» از سوی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو گفته بود که اساسا با تعبیر نامزد پوششی یا ضربه‌گیر به شدت مخالف است و چنین اقدامی معنا ندارد. وی همچنین تصریح کرده بود : در مورد حمایت از آقای روحانی یک نظر وجود دارد که بدون هیچ قید و شرطی ما باید حمایت کنیم. در بین اصلاح‌طلبان هم طرفدارانی دارد و معتقدند که بی‌قید و شرط باشد.

نظری که بنده مطرح کردم، این بود که ما از آقای روحانی حمایت می‌کنیم اما چک سفیدامضاء هم نخواهیم داد!

فعال اصلاح‌طلب : رئیس‌جمهور مستقر باید بتواند از کارنامه‌اش دفاع کند
آذر منصوری عضو حزب اتحاد ملت در اظهاراتی ضمن مخالفت با نامزد ضربه گیر گفت : زمانی که کاندیدای اصلی یک جریان رئیس‌جمهور دولت مستقر است، علی‌القاعده طرح گزینه پوششی و آلترناتیو هیچ معنایی نمی‌تواند داشته باشد.

 وی افزود: رئیس‌جمهور مستقر باید بتواند مدافعان و حامیان خود را به این نتیجه برساند که با توجه به عملکردش می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

 منصوری با بیان اینکه طرح گزینه پوششی می‌تواند آثار منفی روی پایگاه اجتماعی کاندیدای اصلی بگذارد، خاطرنشان کرد: معتقدم طرح چنین مباحثی و دامن زدن به آن می‌تواند در بدنه اجتماعی دولت ایجاد تردید کند. طرح چنین مسائلی و دامن زدن به آن از سمت گروهی عنوان می‌شود که به دنبال شکاف و چنددستگی میان حامیان روحانی هستند.

طرح «نامزد پوششی» به سخره گرفتن افکار عمومی است
منصوری همچنین در گفت‌وگوی دیگری به صراحت معرفی نامزد پوششی در انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان را توهین به افکار عمومی عنوان کرده و تصریح کرد : وقتی که ما صحبت از نامزد پوششی می‌کنیم باید تعریف مشخصی از این مفهوم برای مخاطبان ارایه دهیم.

آنچه که تاکنون مطرح شده است، این است که نامزد پوششی فردی است که قرار است نامزد اصلی یک جریان سیاسی را در انتخابات حمایت کند. وقتی این مفهوم را مطرح می‌کنیم به این معناست که نامزد اصلی ما به تنهایی توان رقابت در عرصه انتخابات را ندارد و در برخی موارد دچار ضعف است و ما افرادی را مطرح می‌کنیم که بتوانند این نامزد را در این موارد یاری کنند.

چنین اقدامی در وهله اول به معنی تضعیف نامزد اصلی است. یعنی این که ما به افکار عمومی و مردم می‌گوییم که نامزد اصلی ما ضعیف است و مثلا در مناظره‌های تلویزیونی توان رقابت و دفاع از برنامه‌های خود را در برابر رقبا ندارد و ما برای جبران این ضعف فردی را به عنوان نامزد پوششی مطرح می‌کنیم. وی در ادامه تاکید کرد: در مجموع با توجه به شرایط فعلی به نظر من در شرایط فعلی طرح مسئله نامزد پوششی به سخره گرفتن افکار عمومی و حتی نوعی توهین به افکار عمومی است.

نامزد پوششی نه تنها هیچ فرصتی را در اختیار جریان اصلاح‌طلب قرار نمی‌دهد که یک پیروزی بسیار راحت و در دسترس را در معرض چالش ‌قرار می‌دهد و بیشتر نوعی تهدید است.

کاندیدای پوششی و ضربه‌گیر نهایتا یک اصلاح‌طلب دولتی شد
در نهایت و برغم مخالفت برخی چهره‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب، مبنی بر معرفی کاندیدای ضربه گیر از سوی این جریان در کنار روحانی ، اسحاق جهانگیری معاون اول اصلاح‌طلب وی در ساعات پایانی ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور رفت و به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت نام کرد .

وی پس از ثبت‌نام در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: کاندیداتوری برایم بسیار مشکل بود، در مقاطع گذشته تا جلوی وزارت کشور هم آمدم، اما منصرف شدم.
جهانگیری همچنین گفت که این بار دوستان و شخصیت‌های اصلاح‌طلب عامل مهم ثبت‌نام من در انتخابات ریاست‌جمهوری بودند.

آرمان : اسحاق جهانگیری با اجازه روحانی آمد
روزنامه زنجیره‌ای آرمان کاندیداتوری معاون اول اصلاح‌طلب رئیس‌جمهور در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان ضربه گیر روحانی را اینگونه توجیه کرد : چندی پیش بود که اسحاق جهانگیری به رغم آنکه احتمال می‌داد مورد هجمه دلواپسان قرار می‌گیرد بیان کرد:‌«حسن روحانی مظلوم‌ترین رئیس جمهور تاریخ ایران است، متاسفانه به‌گونه‌ای رئیس جمهور را مورد تهاجم قرار داده‌اند که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه است.» این روزنامه همچنین نوشت که جهانگیری با مشورت و صلاحدید رئیس‌جمهور اقدام به ثبت نام در انتخابات کرده است.

شرق‌: کاندیداتوری جهانگیری دست‌پخت مرعشی و لاری است
روزنامه زنجیره‌ای شرق هم ثبت نام جهانگیری در انتخابات به عنوان ضربه گیر روحانی را رونمایی از مهم‌ترین تاکتیک انتخاباتی اصلاح‌طلبان عنوان کرد و نوشت : وقتی چینش «همه» در برابر «یک» روشن شد، حسین مرعشی و عبدالواحد موسوی‌لاری راهی پاستور شدند تا درباره تاکتیک انتخاباتی اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهوری مستقر رایزنی کنند. نتیجه رایزنی‌ها هم به‌میدان‌آمدن اسحاق جهانگیری بود.

جهانگیری پیش‌تر، آمدن و حضور خود را منوط به کسب رضایت از روحانی دانسته بود.

نتیجه‌ای که از جلسه مرعشی و موسوی‌لاری با روحانی به دست آمد. بعد از اعلام رضایت روحانی برای این تاکتیک، مرعشی و موسوی‌لاری از دفتر ریاست‌جمهوری در پاستور راهی دفتر معاون‌اول در همان ساختمان شدند تا نتیجه را به سمع جهانگیری برسانند. اسحاق جهانگیری، ساعت چهار عصر روز گذشته برای نهایی‌کردن این برنامه به دفتر روحانی رفت و وقتی از رضایت روحانی مطمئن شد، از همان‌جا راهی خیابان فاطمی شد.

به هر ترتیب اذعان به کاندیداتوری معاون اول اصلاح‌طلب رئیس‌جمهور به عنوان نامزد «ضربه گیر» و «پوششی» روحانی از سوی روزنامه‌های زنجیره‌ای درشرایطی که پیشتر نیز برخی چهره‌های اصلاح‌طلبی این اقدام را به نوعی توهین به جریان اصلاح‌طلبی و به سخره گرفتن افکار عمومی عنوان کرده بودند در کنار همه تحلیل‌های مطرح شده از یک سوی عیار اصلاح‌طلبان پر مدعا را اینگونه عیان کرد که نهایت سیاست‌ورزی آنها در عرصه انتخابات ریاست جمهوری معرفی کاندیدا برای ضربه‌گیری است و از سوی دیگر نشان داد که روحانی مستعدترین رئیس‌جمهور در بین روسای‌جمهور گذشته برای شکست در دور دوم است‌.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کاظم
Iran, Islamic Republic of
یعنی الان جهانگیری نقش سپر ماشین یا ایر بگ را برای روحانی دارد.
Iran, Islamic Republic of
این طرز صحبت صحیح نیست!
جهانگیری همان نقشی را برای روحانی دارد که قالیباف و زاکانی برای رییسی
Iran, Islamic Republic of
نه عزيز جان
قضيه ريئسي و قاليباف و زاكاني فرق داره ... اينا ضربه گير و پوششي نيستند اينا تا روزهاي آخر به عنوان كانديد رياست جمهوري برنامه هاشون رو واسه مردم تبيين مي كنن ، بعد هر كس كه اقبال بيشتري داشته باشه مي مونه و بقيه انصراف مي دهند ...
سرور
Iran, Islamic Republic of
کاش جهانگیری یا هرکس دیگری می آمد و روحانی اصلا نمی آمد چون باید برود.
افشین
Iran, Islamic Republic of
اقای روحانی و جهانگیری هیچکدام اصلاح طلب نیستند انها اصول گرای معتدل هستند به گفته خودشان چون اصلاح طلب ها گزینه ای ندارند که بتوانی از تیغ شورای نگهبان عبور کند به احبار از اقای روحانی دفاع میکنند چون میگویند کمی معتدل است ولی اقای روحانی پرونده قابل دفاعی در این 4 سال از خود بجا نگذاشته است پس انتخاب ما اقای رئیسی میباشد که اصلح ترین کتندیدا هستند در انتخابات
Iran, Islamic Republic of
مردم كه قسم نخورده اند هميشه به يه حزب يا جناح راي بدهند . مردم دنبال كسي هستند كه توانايي و قابليت اداره درست كشور رو داشته باشه .الان هم به حمدلله افراد توانمند كانديد شده اند ، مثل آقاي رئيسي كه همه ي افراد متخصص حاضرند تو دولت ايشون يه گوشه كار رو بگيرند و مملكت رو از اين وضعيت بيكاري و ركود و ... نجات بدهند .
Iran, Islamic Republic of
روحاني و دوستان مي دونن كه راي نميارن ولي اگه اصلا ثبت نام نمي كرد ديگه خيلي ضايع بود ، و معنيش اين بود كه رسما قبول دارم كه ....... زدم
همونطور كه اكثر وزرا رسما اعلام كرده اند كه دور بعد اصلا حاضر نيستند وزير بشن !!!
سیدعباس
Iran, Islamic Republic of
جهانگیری و روحانی - جهادگران ایرانی
Iran, Islamic Republic of
هه هه جالب بود ...
ولي خواهشن به حرمت جهادگران ايران از اين شعار استفاده نكنيد ... اون بنده خدا ها چه گناهي كرده اند كه اينا رو به اونا ربط مي دين ؟!!