پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱
رئیس اورژانس کشور:

104 شهید «حادثه منا» را به تنهایی شستشو دادم!

يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب: 511735
رئیس اورژانس کشور ضمن بازدید از جام جم آنلاین در رابطه با موضوعات مختلف، مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های اورژانس کشور در سال جاری سخن گفت.
104 شهید «حادثه منا» را به تنهایی شستشو دادم!
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جم آنلاین؛ دکتر پیرحسین کولیوند، در رابطه با عملکرد طرح سلامت نوروزی به گفت: در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری طرحی در قالب «طرح نوروزی» راه اندازی کردیم، این طرح از چهارشنبه‌ آخر سال و تا پایان 14 فروردین ادامه داشت. در طول این طرح، اورژانس کشور به تمامی بیمارستان‌ها ابلاغ نمود در ایام نوروز فعال بودن اورژانس الزامیست. همچنین نامه‌هایی به ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت کار و نظام پزشکی ارسال کردیم تا در این ایام بیمارستان‌های نیروهای مسلح، تامین اجتماعی و بیمارستان‌های خصوصی مشغول به کار باشند.

وی با تاکید بر فعال بودن اورژانس در ایام تعطیل متذکر شد: همچنین بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها نظیر آی سی یو، سی سی یو و... به هیچ عنوان ظرفیت های خود را کم نکردند و مانند روزهای عادی به فعالیت خود ادامه دادند.

کولیوند در رابطه با اورژانس‌های بیمارستانی گفت: به تاکید وزیر بهداشت برای سهولت و دسترسی آسان مردم اعلام کردیم تا هر دانشگاهی موظف است یک مرکزی را برای دندان‌پزشکی دایر کنند و به عبارتی برای اولین بار در نوروز اورژانس‌های دندان پزشکی را داشتیم، علاوه بر آن کلینیک‌های ویژه در روزهای غیر تعطیل نیز دایر بودند.

به گفته وی، طی جلساتی که با معاونت درمان و روسای فوریت‌های پزشکی کشور داشتیم هیچ بیمارستانی نباید در بخش اورژانس بدون پزشک و متخصص رها می‌شد، خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته هم خدمات بهتری و هم رضایتمندی بیشتری در این ایام از طرف مردم حاصل شد. ناگفته نماند نیروهای وزارت بهداشت در قالب 12 تیم به تمامی مراکز در این ایام نظارت داشتند بنابراین کادر خالی بیمارستانی را هرگز تایید نمی‌کنم و بازرسان در صورت وجود دیگر مشکلات آن را بلافاصله حل نمودند.


پیرحسین کولیوند یکی از سیاست‌های اصلی اورژانس را فرهنگ‌سازی و آموزش نحوه کمک‌گیری مردم از فوریت‌های پزشکی دانست و متذکر شد: طی جلساتی که با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری داشتم تصمیم بر آن شد تا در تمامی مقاطع حداقل 2 کلاس برای یادگیری کمک‌های اولیه به افراد برنامه ریزی شود همچنین در رابطه با فرهنگ سازی برنامه‌هایی در محلات، مساجد و حوزه‌های علمیه در نظر گرفتیم تا از آن طریق نیز فعالیت‌هایی را به مردم آموزش دهیم.

رئیس اورژانس کشور سامانه 190 را پلی برای ارتباط مردم با اورژانس اعلام کرد و گفت: سامانه 190 برای دریافت هرگونه انتقاد، پیشنهاد و مشکلی راه اندازی شده است و مردم کشور در صورت مشاهده هر گونه اشکال در سیستم اورژانس می‌توانند آن را با ما در میان بگذارند تا همکاران ما بلافاصله آن را بررسی و حل نمایند.

وی مهم‌ترین اقدامات خود را افزایش پایگاه‌‎های هوایی، سازمانی شدن اورژانس و وارد کردن موتورسیکلت‌ها به بخش امداد رسانی دانست و افزود: یکی از برنامه‌های مهم و جدی که در صدد هستیم آن را اجرا کنیم راه اندازی دانشگاهی مجزا برای فوریت‌های پزشکی است که جز مهم‌ترین اهداف این سازمان طبفه بندی شده است.همچنین یکی دیگر از اقدامات مهم امسال رسیدگی در ساعات اولیه به بیماران دچار سکته حاد بوده زیرا در سکته‌های مغزی نیز با امداد رسانی کمتر از 3 ساعت و نیم می‌توان از عوارض بعدی جلوگیری کرد و در چنین شرایطی بیمار به مراکز درمانی منتقل شده و با تزریق کوچکی از عوارض بعدی نجات می‌یابد.

کولیوند در رابطه با معضل ترافیک و با تاخیر رسیدن اورژانس به سوی بیمار گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در کلان شهرها مسئله ترافیک است. یکی از راه حل‌ها برای این معضل راه اندازی پایگاه‌های بیشتر در تمامی نقاط شهر است که ما از شهرداری درخواست کردیم تا با اورژانس بیشتر همکاری داشته باشند. اما اقدامی که تا به امروز برای حل معضل ترافیک انجام دادیم خریداری 200 دستگاه موتورسیکلت اورژانس(موتورلانس) است که برای خدمات رسانی به شهروندان تهرانی شروع به فعالیت می‌کنند. به یقین این موتورسیکلت‌ها زمان رسیدن به مصدوم را بسیار کاهش می‌دهد.


همچنین راه‌حل بعدی که بسیار مفید واقع شده اورژانس‌های هوایی است که در حال حاضر از بالگرد‌های هواناجا استفاده می‌شود تا بالگردهای مخصوص اورژانس که خریداری شده است به زودی وارد کشور شوند و شروع به فعالیت کنند.

وی در رابطه با عملکرد پایگاه‌های هوایی، اظهار داشت: اورژانس‌های هوایی را از 19 پایگاه به 31 پایگاه افزایش دادیم که خوشبختانه خدمات بسیار خوبی را به شهروند ارائه کردند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که ما نیازمند 50 پایگاه اورژانس‌هوایی در کشور هستیم. 9 بالگرد خریداری شده است و بزودی وارد کشور می‌شوند. قیمت هر بالکرد حدود 24میلیاردتومان است این بالگردها مخصوص اورژانس هستند و بیمار را کاملا استاندارد و تمامی تجهیزات فنی پزشکی منتقل می‌کنند.

رئیس اورژانس کشور در خصوص انتقاداتی که مردم در رابطه با برخی رفتارهای تند و غیراخلاقی کارکنان اورژانس دارند، بیان کرد: رضایت از اورژانس زیاد است و اعتمادی که مردم به ما دارند قابل قدردانی است. در رابطه با این موضوع ما به ندرت گزارش رفتار نامناسب از سوی کارکنان اورژانس داشتیم زیرا افرادی که در اورژانس‌های کشور فعالیت دارند انسان‌هایی ایثارگر، صبور و عاشق کار هستند اما نکته که وجود دارد این است که ما نباید این نیروهای مورد اعتماد مردم را بدون آموزش‌های تکنیکی، رفتاری و اخلاقی رها کنیم لذا برنامه‌های آموزشی-اخلاقی را برای همکاران اورژانس در نظر گرفته‌ایم.‌

به گفته وی، بیشترین علت مراجعه کننده به اورژانس مربوط به بیماری‌های قلبی، تنفسی و تصادفی است و پس از آن بیماری‌های گوارشی، زنان ، مغز و اعصاب در اولویت های بعدی قرار دارند.

از وی در رابطه با برنامه اورژانس برای حج امسال و پیشگیری از اتفاقاتی نظیر «حادثه منا» پرسیدیم و او پاسخ داد: حادثه منا، حادثه تلخ و دردناکی بود که مقصر اصلی این فاجعه به وضوح آشکار است. اما امسال برای حجاج کشور از نظر خود امدادی و دیگر امدادی و مباحث سلامت آموزش‌های بیشتری ارائه می‌شود و به طور کلی برنامه‌های خاصی برای امداد و نجات در بحران در نظر داریم.


در پایان، از رئیس اورژانس کشور که خود در این حادثه حضور داشت درخواست کردیم تا کمی در رابطه با «حادثه منا» برایمان بگوید، وی اشک در چشمانش حلقه زد و با صدای بغض آلود گفت: فقط می‌توانم بگویم خیلی دردناک‌تر از آنی بود که تصور می‌کنید. دشوار‌تر از امدادرسانی، تشخیص شهدا بود. 104 نفر از شهدای حادثه منا را به تنهایی در پزشکی قانونی جده شستشو دادم، واقعا روزهای دردناکی بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امین زینعلی
Iran, Islamic Republic of
ایشان مدیری انقلابی شریف متواضع و جهادگر می باشند که همواره در مناطق گوناگون کشور به ویژه مناطق محروم شخصا" اقدام به سرکشی و خدمت می نمایند