پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

دلیل نگرانی آلمان از همه پرسی ترکیه

يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب: 511733
یک نشریه آلمانی از نگرانی احزاب بزرگ آلمانی درباره پیروزی احتمالی اردوغان در همه پرسی اصلاح قانون اساسی و روی کار آمدن سیستم ریاست جمهوری مد نظر وی در این کشور خبر داد.
دلیل نگرانی آلمان از همه پرسی ترکیه
به گزارش جهان نيوز به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، سیاستمداران همه احزاب بزرگ در آلمان درباره اجرای احتمالی یک سیستم ریاست جمهوری مد نظر اردوغان بعد از اصلاح قانون اساسی در این کشور ابراز نگرانی کرده اند.
 
"یورگن تریتن"، از سیاستمداران بلند پایه حزب سبز آلمان در این باره اظهار داشته است که در اینجا مسئله دموکراسی یا دیکتاتوری مطرح است. موفقیت اردوغان در این راستا می تواند به معنای پایان موقت دموکراسی و حاکمیت قانون باشد.

"راینر آرنولد"، سخنگوی سیاست دفاعی فراکسیون حزب سوسیال دموکرات پارلمان آلمان نیز درباره عواقب نتیجه مثبت همه پرسی در ترکیه برای ائتلاف نظامی ناتو هشدار داده و گفت:" به این ترتیب یک شریک ژئو استراتژیک مهم مانند ترکیه برای همیشه از ارزش های غربی دور می شود. "

"وولفگانگ بوزباخ"، از سیاستمداران بلند پایه حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز درباره شکست حامیان طرح اصلاح قانون اساسی ترکیه ابراز امیدواری کرده و در عین حال گفت: اما حتی در این مورد هم من می ترسم که تنش ها در ترکیه همچنان آرام نگرفته و شهروندان ترک تبار در آلمان نیز همچنان جدا از هم باقی بمانند. به این ترتیب درگیری های سیاسی که متاسفانه اغلب با خشونت همراه است به کشور ما وارد می شود.

"سویم داگدلان"، از نمایندگان حزب چپ پارلمان آلمان نیز همه پرسی در ترکیه را یک انتخابات آزاد و منصفانه ندانست.

"مایکل هوتر"، رئیس انستیتو اقتصاد آلمان در کلن نیز درباره شرایط ترکیه ابراز نگرانی کرده و گفت: خلع ید حدود ۸۰۰ شرکت بعد از کودتای نظامی نافرجام در ترکیه یک سیگنال فاجعه بار برای جو سرمایه گذاری در این کشور است. در کنار مسائل اقتصادی در ترکیه یک ناامنی از طریق اظهارات سیاستمداران بلند پایه این کشور در دو سال گذشته ایجاد شده است و بعید است بعد از شمار آؤاء این جواز بین برود.

سیستم ریاست جمهوری جدید در ترکیه به اردوغان قدرت بیشتری می دهد. امروز (یکشنبه) حدود ۵۵.۳ میلیون واجد شرایط ترک در همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه شرکت خواهند کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *