پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۲
رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به زوج‌های جوان

مختصات خانوادۀ خوب از نظر رهبر معظم انقلاب

يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 511661
رهبر معظم انقلاب می‌فرماید: خانواده خوب یعنی، زن و شوهری که با هم مهربان، باوفا و صمیمی باشند و به یکدیگر محبت و عشق بورزند، رعایت همدیگر را کنند و مصالح همدیگر را گرامی و مهم بدارند.
مختصات خانوادۀ خوب از نظر رهبر معظم انقلاب
 
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، کتاب «مطلع عشق» گزیده‌ای از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به زوج‌های جوان و خانواده‌ها از سوی انتشارات انقلاب اسلامی است.

این کتاب که به همت حجت‌الاسلام «محمدجواد حاج‌علی‌اکبری» گردآوری و تدوین شده است، پیش از این از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شد و با تغییر ناشر از سوی انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به مؤسسه انقلاب اسلامی راهی کتابفروشی‌ها شد. این کتاب که تاکنون بیست و سه بار تجدید چاپ شده، از یازده فصل تشکیل شده است. چهار فصل با عنوان «کلام» و هفت فصل با عنوان «رهنمود». چهار فصل اول این کتاب عبارتند از: کلام اول؛ ازدواج؛ ناموس طبیعت، دستور شریعت، کلام دوم؛ کانون گرم خانواده، کلام سوم؛ غروب عشق و قحطی عاطفه در غرب و کلام چهارم؛ حقوق متقابل زن و شوهر. این چهار فصل بیشتر به مباحث معرفتی می‌پردازند و فلسفه ازدواج و رفتارهای زوجین را تبیین می‌کند.

هفت فصل بعدی کتاب هم توصیه‌ها و رهنمودهای رهبر انقلاب است به زوج‌های جوان و خانواده‌های آن‌ها در باب چگونگی مراسم ازدواج، تقسیم کار در خانواده، حذف تشریفات زائد و همین‌طور آغاز زندگی مشترک و تداوم آن. عناوین این هفت فصل که بیشتر شامل توصیه‌های عملی رهبر انقلاب است عبارتند از: رهنمود اول؛ همسفر تا بهشت، رهنمود دوم؛ بالاتر از واقعیت، رهنمود سوم؛ هنر تقسیم کار، رهنمود چهارم؛ سازش و سازگاری، رهنمود پنجم؛ زندگی شیرین، رهنمود ششم؛ هشدارها و یادآوری‌ها و رهنمود هفتم؛ آسان‌گیری.

در ابتدای این کتاب دستخط رهبر انقلاب در تبریک و توصیه‌هایی به عروس‌ها و دامادها آمده است.
در ادامه بخش‎هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب دربارۀ ... در کتاب «مطلع عشق» منتشر می‌شود:

خانواده محیط امنی است که در آن چه فرزندان و چه خود پدر و مادر می‌توانند روح، فکر و ذهن خود را در این میحط امن و قابل اعتماد، سالم نگهدارند و رشد بدهند. وقتی خانواده سست شد، نسل‌هایی که همین طور پشت سر هم می‌آیند، بی‌حفاظ‌ هستند.(39)

انسان برای تربیت، هدایت، تعالی و کمال است. این نمی‌شود مگر در یک محیط امن، محیطی که در آن عقده به وجود نیاید، انسان اشباع بشود، در آن تعلیمات هر نسلی به نسل بعد منعکس بشود و از کودکی یک انسان تحت تعلیم صحیح، روان، طبیعی و فطری دو معلم که نسبت به او از همه انسان‌های عالم مهربان‌ترند؛ یعنی پدر و مادر قرار بگیرد.(40)

اگر خانواده‌ای در جامعه نباشد، همه تربیت‌های بشری و هماه نیازهای روحی انسان‌ها ناکام خواهد ماند، زیرا طبیعت و ساخت بشری این‌گونه است که جز در آغوش خانواده و در محیط خانواده و در آغوش پدر و مادر آن تربیت سالم و کامل و بی‌عیب و بی‌عقده و آن بالندگی لازم روحی پیدا نخواهد شد. انسان زمانی از لحاظ روحی و عاطفی، صحیح و سالم و کامل بار خواهد آمد که در خانواده بار بیاید و در خانواده تربیت شود. اگر محیط زندگی آرام و مناسبی در خانواده حکم‌فرما باشد، می‌توان خاطر جمع شد که فرزندان از لحاظ ساختار عاطفی و روانی سالم هستند.(41)

در خانواده، سه دسته انسان اصلاح می‌شوند، یکی مردها که پدران این خانواده هستند، یکی زن‌ها که مادران این خانواده‌اند و دیگر کودکان که نسل بعدی این جامعه هستند.(42)

مختصات خانواده خوب
خانواده خوب یعنی، زن و شوهری که با هم مهربان، باوفا و صمیمی باشند و به یکدیگر محبت و عشق بورزند، رعایت همدیگر را بکنند، مصالح همدیگر را گرامی و مهم بدارند، این در درجه اول.

بعد، اولادی که در آن خانواده به وجود می‌آید، نسبت به او احساس مسئولیت کنند، بخواهند او را از لحاظ مادی و معنوی سالم بزرگ کنند. بخواهند از لحاظ مادی و معنوی او را به سلامت برسانند. از چیزهایی به او یاد بدهند؛‌ به چیزهایی او را وادار کنند، از چیزهایی او را بازدارند و صفات خوبی را در او تزریق کنند. چنین خانواده‌ای اساس همه اصلاحات واقعی در یک کشور است. چون انسان‌ها در چنین خاناده‌ای خوب تربیت می‌شوند، با صفات خوب بزرگ می‌شوند، با شجاعت، با استقلال عقل، با فکر، با احساس مسئولیت، با احساس محبت، با جرئت، جرئت تصمیم‌گیری، با خیرخواهی ـ نه بدخواهی ـ با نجابت، خب وقتی مردم جامعه‌ای این خصوصیات را داشته باشند، یعنی خیرخواه و نجیب و شجاع و عاقل و متفکر باشند و قدرت اقدام داشته باشند، این جامعه دیگر روح بدبختی را نخواهد دید.(43)
39- خطبه عقد 76/5/20
40- خطبه عقد 76/5/20
41- خطبه عقد 74/5/11
42- خطبه عقد 74/2/19
43- خطبه عقد 77/9/12
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با گرانی و هزینه های سنگین زندگی و کرایه خانه و قسط و قرض و هزینه فرزند داری چه کنیم؟ در این زمینه ها توصیه هایی بفرمایید.
محمود
Iran, Islamic Republic of
این کتاب واقعا عالی و خیلی برای زوج های جوان مفید است