جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

دولت بعد از 4سال یاد فقرا افتاد!

شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۲
کد مطلب: 511334
دولت یازدهم در یک اقدام تبلیغاتی و تابلو و در ایام ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات حداقل مستمری خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) را افزایش داد.
دولت بعد از 4سال یاد فقرا افتاد!
 
به گزارش جهان نيوز به نقل از وطن امروز، در حالی که کمتر از ۴۰ روز به انتخابات مانده مسؤولان دولت یازدهم تازه به فکر مستمری‌بگیران افتاده‌اند. بعد از افتتاح سامانه سهام‌عدالت این دومین اقدام بسیار آشکار تبلیغاتی دولت در حوزه اقتصاد محسوب می‌شود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی چند روز پیش گفته بود ما در آستانه انتخابات پول و سهام‌عدالت به مردم نمی‌دهیم و دیگران این کارها را می‌کردند و ما احتیاجی به آن نداریم.

دولت یازدهم در ادامه فعالیت‌های اخیر خود در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حداقل مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را افزایش داده تا احتمالا روحانی در مناظرات اقتصادی چیزی برای عرضه داشته باشد و مثلا وی در پاسخ به انتقادات بگوید یارانه نقدی فقرا را افزایش دادیم و به وعده‌های خود عمل کردیم اما آیا ۲ برابر کردن مستمری کمیته امداد آن هم چند هفته مانده به انتخابات عمل به وعده محسوب می‌شود؟ بر این اساس، ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای در راستای اجرای قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجوی تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی را اعلام کرد.

اطلاعیه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها به این شرح است:
احتراما، پیرو اطلاعیه قبلی به اطلاع مردم شریف ایران می‌رساند در راستای اجرای قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور و به‌منظور افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجوی تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور مستمری مددجویان مذکور به‌صورت علی‌الحساب به شرح ذیل افزایش ‌یافته و علاوه بر یارانه پرداختی فروردین‌ماه در ساعت ۲۴ مورخ ۲۶/۱/۱۳۹۶ به‌حساب سرپرستان خانوارها واریز و قابل‌برداشت خواهد گردید.

مبلغ افزایش‌یافته برای افراد تحت پوشش:
۹۵۰ هزار ریال برای خانوار یک نفره، یک میلیون و ۸۹۰ هزار ریال برای خانوار ۲ نفره، ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار ریال برای خانوار ۳ نفره، ۳ میلیون و ۳۷۰ هزار ریال برای خانوار ۴ نفره و ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال برای خانوار ۵ نفره و بیشتر. در این‌باره گفتنی است، براساس برنامه ششم توسعه، باید میزان مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی از سال ۹۶ حدود ۵/۲ برابر افزایش یابد. پیش از اجرای برنامه ششم، میانگین دریافتی خانواده‌های مستمری‌بگیر این دو نهاد ماهانه حدود80 هزار تومان و بسته به تعداد اعضای خانوار متفاوت بود.

حالا با اقدام دولت در اجرای بلافاصله این قانون، رقم میانگین دریافتی خانوارهای تحت پوشش به ۱۸۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت. به گزارش تسنیم، هم‌اکنون ۵/۲ میلیون خانوار تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند. این افزایش پرداختی در شرایطی عملیاتی شده که هنوز اخباری از اجرای سایر مواد برنامه ششم توسعه منتشر نشده است.

 چرا طرح انصراف از یارانه نقدی شکست خورد؟
مسؤولان اقتصادی دولت یازدهم بعد از روی کار آمدن قصد داشتند پرداخت یارانه نقدی را محدود کنند و حتی کمپین انصراف از یارانه نقدی را کلید زدند و حسن روحانی را برای تهییج مردم به انصراف از دریافت یارانه نقدی جلو انداختند اما ثبت‌نام ۹۷ درصدی مردم برای دریافت یارانه موجب شگفتی دولتی‌ها شد و نشان داد آنها درک درستی از شرایط جامعه ندارند. 

آنها نمی‌دانند که کمتر از ۲ هفته مانده به آغاز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲ برابر کردن یارانه و مستمری فقرا و دادن برگه سهام‌عدالت که سرنوشت نامعلومی دارد نه‌تنها نمی‌تواند به آنها کمک کند بلکه نتیجه عکس دارد. مردم می‌دانند مسؤولان یارانه نقدی را مصیبت عظمی خوانده‌اند و علیه آن کلی اظهارنظر کرده‌اند و یک ماه مانده به انتخابات این طرح‌های نیم‌بند با سرنوشت مبهم نمی‌تواند بار بزرگی را از دوش مردم بردارد.

پوراندخت نیرومند، کارشناس مسائل اقتصادی در این‌باره به مهر گفت: با تمام انتقادات و پیش‌بینی خطرات احتمالی افزایش نرخ تورم و رکود، تاکنون ۳ مرحله از طرح اجرا شده و به‌رغم تلاش دولت در سال۱۳۹۳، دعوت به انصراف از یارانه‌ها با شکست مواجه شد و در نهایت در سال ۱۳۹۳ تنها ۹ درصد معادل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در مقابل ۷۳ میلیون نفر، به تقاضای دولت تن دادند. به گفته نیرومند ترس از آینده، نارضایتی از وضعیت معیشت، بدبینی و عدم اطمینان مردم به وضعیت اقتصادی و درآمد در آینده، عدم اعتماد به دولت، اعتقاد به رانت‌خواری و فساد اقتصادی، اضافه رفاه به دست آمده ناشی از پرداخت نقدی یارانه‌ها مربوط به نخستین گروه (دهک اول)، افزایش رو به رشد اختلاس‌های چند هزار میلیاردی، آشکار شدن حساب‌های بانکی شخصی غیرقانونی، فیش‌های حقوقی نامتعارف مدیران، شفاف نشدن صرفه‌جویی‌های حاصل از حذف چندمیلیونی مشمولان این طرح و عدم لمس بهبود شاخص‌های اقتصادی ارائه شده در بهبود کیفیت زندگی مردم نیز به این نگرش عمومی کمک شایانی کرد.

وی ادامه داد: بویژه که مردم احساس می‌کنند اگر این پول به آنها نرسد، در قالب اختلاس‌های چند هزار میلیاردی از کشور خارج خواهد شد، احساسی که تا حد زیادی رنگ واقعیت به خود گرفته، از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در عدم انصراف مردم و تداوم استفاده از آن است.

نیرومند گفت: تنگنای معیشت قریب به اتفاق مردم، نرخ فزاینده بیکاری و بویژه بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی، اثرات بیکاری طولانی‌مدت بویژه اثر مایوس‌کنندگی، اهمیت موضوع نزد مردم و تاثیر روی انتخابات، ناتوانی ایجاد اصلاحات ساختاری و نهادی توسط ۳ قوه، عدم درک زیرساخت‌های مورد نیاز تحقق اقتصاد تاب‌آور و حاکم بودن رویکرد پوپولیستی بر گفتمان مدیریت ارشد کشور، آگاهی مسؤولان از کاهش سرمایه اجتماعی عمومی بویژه اعتماد حاصل از اختلاس‌های زنجیره‌ای در موسسات مالی، به‌رغم اینکه طی این چند سال دولت به سختی توانسته منابع مورد نیاز برای تداوم طرح را  از ردیف‌های مشخص شده محقق کند، تداوم طرح را نزد سیاستمداران مقننه و مجریه به یک ضرورت تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه در بودجه ۱۳۹۲ منابع در نظر گرفته شده ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود که سهم تامین ۸/۱۰۸ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و ۲/۱۱ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات یارانه‌ای پیش‌بینی شد، تا ۹۰ هزار میلیارد برای پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانواده‌ها و ۳۰ هزار میلیارد تومان جهت حمایت از تولید و جبران اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دولت مصرف شود.

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی بر این باور است که بین مصارف مندرج در قانون بودجه، تنها گزینه‌ای که امکان اجرا را پیدا کرده، همان پرداخت یارانه نقدی بوده که البته سقف آن نیز روندی کاهشی پیدا کرده است و با محاسبه نرخ تورم و مقایسه قیمت کالاهای اساسی نسبت به سال ۱۳۸۹و کاهش ارزش آن به یک‌چهارم، ارزش واقعی این حمایت نیز رو به زوال نهاده و در حال حاضر بهترین کارکرد آن، جلب آرای عمومی است.
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دولت بی تدبیر ازمظلومان وپا برهنگان با این طرفند رای گدائی میکند .به خدا پناه میبریم ازلذت این دنیای فانی.