پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

رئیس‌جمهور در دموکراسی‌بزرگ‌هند

دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 511248
رئیس جمهوری در هند به عنوان بزرگترین دموکراسی جهان با بیش از 500 میلیون رای دهنده به صورت غیر مستقیم و با آرای نمایندگان مجالس علیا ،سفلی و ایالتی انتخاب می شود.
رئیس‌جمهور در دموکراسی‌بزرگ‌هند
به گزارش جهان نيوز به نقل از صراط، هرچند رئیس جمهوری در هند جنبه تشریفاتی دارد، اما این سمت بالاترین مقام اجرایی و دارای اختیارات قانونی گسترده است به گونه ای که رئیس جمهوری رئیس رسمی قوای مقننه ،مجریه ،قضائیه و فرمانده کل نیروهای مسلح کشور را به عهده دارد.
 
به گزارش ایرنا،براساس ماده 53 قانون اساسی هند ،رئیس جمهوری می تواند از اختیارات قانونی خود به طور مستقیم و به استنثنای موارد محدود استفاده کند.اختیارات رئیس جمهوری در بخش اجرایی بر عهده نخست وزیر گذاشته شده است.
 
انتخاب رئیس جمهوری از سوی پارلمان های علیا،سفلی و ایالتی به روش تناسبی است و هر یک رای دارای وزن خاصی است و هر فردی که بیشترین رای را کسب کند به عنوان رئیس جمهوری معرفی می شود.
 
رئیس جمهوری از میان نامزدهای معرفی شده احزاب با آرای نمایندگان مجالس علیا ،سفلی ،پارلمان قانون گذاری ایالتی و دو فرمانداری دهلی و 'پاندیچری ' برای مدت پنج سال انتخاب می شود.
 
در هند برای نامزد رئیس جمهوری دستکم 35 سال در نظر گرفته شده ولی محدودیتی از نظر حداکثر سن وجود ندارد.
 
رئیس جمهوری با درخواست خود و براساس اصل 61 قانون اساسی درصورت انجام اقدامی خلاف قانون اساسی توسط پارلمان برکنار می شود.

برکناری وی مشروط به رای یک چهارم نمایندگان پارلمان خواهد بود .
 
'پرناب موکرجی' رئیس جمهوری فعلی هند که از ژوئیه سال 2012 تاکنون این سمت را در اختیار دارد پیش از این سمت وزارت دفاع،کشور و خارجه را درسالهای 2002 تا 2012 میلادی به عهده داشته است.
 
مراسم تحلیف موکرجی با حضور 'مانموهان سینگ ' نخست وزیر وقت و 'سونیا گاندی'رئیس حزب حاکم هند در کنگره ملی در سالن مرکزی ساختمان تاریخی مجلس هند برگزار شد.
 
بسیاری از مردم هند 'موکرجی' که فقط 152 سانتیمتر قد دارد را آچار فرانسه هند می دانند.پدر وی 'کاماداکمارموکرجی' در جنبش استقلال هند عصو حزب کنگره بود بیش از 10 سال را در زندان دولت انگلیس در هند سپری کرد.
 
رئیس جمهوری هند از دانشگاه کلکته لیسانس و فوق لیسانس حقوق و علوم سیاسی را دریافت کرد و دانشگاه انگلیسی 'ولوهمپون' نیز دکترای افتخاری به وی اعطا کرد.
 
در انتخابات ریاست جمهوری هند در سال 2012 میلادی، موکرجی که نامزد ائتلاف مترقی متحد این کشور بود،توانست بر 'پورنوسانگها' از نامزد ائتلاف ملی و رئیس سابق لوک سابها پیروز شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *