شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

معامله‌ خودکشی ترامپ

دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 510676
درست زمانی که این تصور ایجاد می‌شود که سوریه پس از شش سال آرام‌آرام در مسیر صلح پیش می‌رود و می‌توان نسبت به پایان جنگ در این کشور امیدوار بود، بازی جدیدی آغاز می‌شود.
معامله‌ خودکشی ترامپ
به گزارش جهان نيوز به نقل از جوان  ، درست زمانی که این تصور ایجاد می‌شود که سوریه پس از شش سال آرام‌آرام در مسیر صلح پیش می‌رود و می‌توان نسبت به پایان جنگ در این کشور امیدوار بود، بازی جدیدی آغاز می‌شود؛ کمتر از چهار روز پس از اینکه وزیر خارجه امریکا به حرف ایران و روسیه رسید و اعلام کرد که «مردم سوریه درباره سرنوشت اسد تصمیم می‌گیرند» رسانه‌های غربی از حمله شیمیایی در استان شمالی ادلب خبر دادند و دونالد ترامپ با چرخش 180 درجه‌ای در مواضع خود دستور حمله موشکی به یک پایگاه هوایی سوریه را داد.  مواضع قبلی ترامپ درباره سوریه، شعارهای انتخاباتی او درباره عدم دخالت در جنگ‌های منطقه و مهم‌تر از همه واکنش روسیه نشان می‌دهد ترامپ با دشمن شماره یک خود در امریکا، یعنی نهادها (establishment) وارد معامله‌ای بزرگ شده است. سیاستمداران سابق و سرشناس از جان کری گرفته تا کلینتون و مک کین به همراه اندیشکده‌ها و رسانه‌ها تصمیم ترامپ را تحسین می‌کنند؛ کسانی که پیش از این صریحاً با تصمیم‌های قبلی او مخالفت و به سختی برای پایین کشیدن ترامپ از اریکه قدرت تلاش می‌کردند.
 
اما در عرض سه روز ناگهان همه چیز عوض می‌شود؛ ترامپ به بهانه «حملات شیمیایی» سوریه را به صورت محدود هدف قرار می‌دهد، در مقابل او تحسین رسانه‌ها، اندیشکده‌ها و مقامات سابق و کنونی وابسته به دلارهای سعودی و لابی‌های صهیونیستی را به دست می‌آورد. اعتبار و تأیید شدن به نظر می‌رسد مهم‌ترین چیزی است که دونالد ترامپ در این روزهای پر‌آشفته نیاز دارد و چه بهتر که از طریق یک نمایش نظامی به بهانه مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی صورت بگیرد.

ظاهراً ترامپ فراموش کرده که این مواضع و وعده‌های ضد نهادی ترامپ بود که باعث شد خیلی‌ها به او رأی بدهند و با این معامله اعتبار خود را در میان طرفداران اصلی خود از دست می‌دهد. «نایجل فاراژ» رئیس سابق حزب استقلال پادشاهی متحد (یوکیپ) که روابط نزدیکی با ترامپ دارد به رسانه‌ها گفت: «من فکر می‌کنم بسیاری از رأی‌دهندگان ترامپ امروز صبح که از خواب بیدار شوند، متعجب خواهند شد و با خود فکر خواهند کرد که همه این مسائل به کجا ختم می‌شود.» تویت پل جوزف واتسون از روزنامه نگاران تأثیرگذار در صفحه  توئیتر خود نوشت: «من حدس می‌زدم ترامپ عروسک خیمه شب بازی پوتین نیست اما حالا می‌دانم او فقط یک عروسک خیمه شب بازی نومحافظه‌کاران/ دولت سایه است.»
 
حالا که ترامپ تصمیم گرفته با کارت سعودی‌ها و صهیونیست‌ها بازی کند، مهم‌ترین سؤالی که پیش می‌آید این است که او تا کجا می‌خواهد پیش برود، آیا ترامپ سیاست «تغییر رژیم» را در پیش خواهد گرفت یا به همین اقدام نظامی بسنده خواهد کرد یا اینکه او نیز همانند اسلاف خود به حمایت «تروریسم وهابی» ادامه خواهد داد و امریکا را بیش از پیش در باتلاق سوریه غرق خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *