جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

ارزیابی کارشناسان از اتحاد نظامی روسیه و چین

چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب: 509879
کارشناسان روسی و چینی دیدگاه متفاوتی در زمینه اتحاد نظامی بین دو کشور و همچنین در زمینه رویارویی با آمریکا داشته، ولی در مورد لزوم تقویت روابط دوجانبه اتفاق نظر دارند.
ارزیابی کارشناسان از اتحاد نظامی روسیه و چین
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو در گزارشی نوشته است: اینکه آیا لازم است بین روسیه و چین اتحاد نظامی برقرار شود، سئوالی است که کارشناسان برجسته دو کشور در کنفرانس دو روزه «روسیه و چین در رویارویی با چالشهای در حال تغییر جهانی» در باشگاه «والدای» در مسکو بررسی شد. در پایان روز نخست این نشست مشخص شد که مواضع دو طرف چندان بایکدیگر مطابقت نداشته و نظریات ضدغربی شرکت کنندگان روسی در این کنفرانس مورد حمایت همه میهمانان چینی نبوده و آنها خواستار روابطی واقع بینانه و منطقی با آمریکا هستند.

طی 15 سال گذشته باشگاه والدای همواره سازمان دهنده چنین کنفرانسی با مضامین مشابه بوده است. این مسئله تاثیر دوجانبه ای بر محتوای مباحثات دارد: از یک سو همه میهمانان به استدلالات طرف مقابل گوش داده و از سوی دیگر، با صراحت بیان یکدیگر نیز آشنا هستند.

کارشناسان روسی شرکت کننده در کنفرانس امسال، فعالانه نظریه «اتحاد روسیه و چین در مقابل جهان تک قطبی» را مطرح کردند. "سرگئی کاراگانوف" مدیر دانشکده اقتصاد و سیاست جهانی در دانشگاه «مدرسه عالی اقتصاد» مسکو، پیشنهاد مقابله با نفوذ روز افزودن غرب را مطرح کرده و گفت: «اگر ما بخواهیم در جهان کنونی در این مسیر حرکت کنیم، باید شکل مباحثات بین المللی را تغییر دهیم و نشستهای بین المللی کنونی پاسخگوی مشکلات جهان امروز نیستند.»

این کارشناس برجسته اقدامات آمریکا را عامل مهمی در «تفرقه جهانی» و «وضعیت مشابه قبل از جنگ» در عرصه جهانی نامیده و سیاست خارجی مسکو که به عقیده وی «احیای یک قدرت پیروز» است را برای مقابله با این شرایط نامتناسب، مورد ستایش قرار داد.

موجودیت امپریالیستی آمریکا تغییر نکرده است

"شن شیلیان" کارشناس ارشد مرکز تحقیقات مسائل جهانی خبرگزاری «شین هوا» از دیدگاه وی حمایت کرده و گفت: «موجودیت امپریالیستی آمریکا هرگز نمی تواند تغییر کند.» وی برای روابط روسیه و چین سه راهکار در نظر گرفت: «پشت در پشت هم علیه همه چالشهای جهانی، شانه به شانه در مقابل امپریالیسم و دست در دست هم در عرصه همکاری اقتصادی».

این کارشناس چینی با اشاره به تلاش "دونالد ترامپ" برای نزدیکی به روسیه و اعمال فشار بر چین که در دوران مبارزات انتخاباتی وی کاملا بارز بوده و هدف از آن دور کردن مسکو و پکن از یکدیگر است، پیشنهاد نمود که برای نزدیک شدن هر چه بیشتر روابط اقتصادی بین روسیه و چین، لازم است تا کانال آبی از دریاچه بایکال به دریای چین کشیده شود تا دو کشور بتوانند سیاست تنوع سازی مناسبات بازرگانی را تحقق بخشند.     

رویارویی واشنگتن، پکن و مسکو به نفع هیچیک نیست

در این بین اکثر میهمانان چینی، مخالف رویارویی جدی با واشنگتن بودند. "فن یوتسی زون" استاد دانشگاه فودان با تاکید بر اینکه چنین رویارویی به نفع هیچیک از طرفین، نه آمریکا، نه روسیه و نه چین خواهد بود، گفت: «این برخورد یک راهکار سیاسی منسوخ شده است. اکنون جهان تغییر یافته و با مشکلات دیگری مواجه است و برای حفظ وحدت جهانی باید جو حاکم بر روابط تغییر کند.»

به عقیده وی، در سال 2017 حتی همکاریهای اقتصادی نمی توانند دوجانبه یا علیه کشور ثالثی باشند. در حال حاضر نکته کلیدی، زنجیره ارزشهای جهانی است. این کارشناس چینی تاکید کرد که اکنون باید کشورهای جهان به دنبال مشکلاتی باشند که در مشارکت با یکدیگر به مقابله با آنها بپردازند که وی از جمله آنها، برنامه هسته ای کره شمالی، مبارزه با تروریسم و مسئله کاهش تسلیحاتی را نام برد.

چین خواستار اتحاد نظامی با روسیه نیست

در رابطه با روابط روسیه و چین، کارشناسان از جمله مهمترین مشکلات را افت 30 درصدی مبادلات بازرگانی بین دو کشور نامیدند و در بررسی دورنمای این روابط، شکل گیری یک اتحاد نظامی بین دو کشور دچار اختلاف نظر شدند.

بسیاری از کارشناسان روس با ایجاد چنین اتحادی موافق بودند. "فن شائولی" مدیر مرکز تحقیقات روسیه در دانشگاه شرق چین با این دیدگاه مخالفت کرده و گفت: «ما تاکنون دارای سه اتحاد بودیم که هر سه بار به جدایی انجامیده است و دیگر نباید این اشتباه را تکرار کنیم. البته این به معنای آن نیست که روابط دوستانه مسکو وپکن دارای دورنمای روشنی نیست.»

دیدگاه کارشناسان در مورد ابتکارعمل چین در زمینه زیرساختاری با عنوان «یک کمربند، یک جاده» که تقویت مشارکت اقتصادی منطقه ای را در نظر دارد، هم یکسان نبود. "دمیتری میزنتسوف" دبیرکل سابق سازمان همکاریهای شانگهای، این نظریه را دعوت به اقدام مشترک همه کشورهای علاقه مند نامیده و آن را طرحی مطابق با منافع ملی چین ارزیابی کرد. ولی "سرگئی لوزیانین" مدیر موسسه شرق دور در آکادمی علوم روسیه معتقد است که این نظریه جایگزین غیررسمی برای ترکیب کشورهای عضو گروه 20 می شود. به گفته وی، برغم اینکه این نظریه در سال 2013 مطرح شده، هنوز بسیاری، حتی در داخل چین هم از محتوای آن اطلاع دقیقی ندارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *