جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

مقصد اصلی صدور گیاهان دارویی ایران کجاست؟

چهارشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب: 509130
مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اروپا بویژه آلمان و همچنین امارات در خاورمیانه مقصد اصلی صادرات گیاهان دارویی ایران به شمار می رود.
مقصد اصلی صدور گیاهان دارویی ایران کجاست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، «پیمان یوسفی آذر» فرآوری نشدن گیاهان دارویی را از مشکلات صادرات عنوان کرد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی باید بازارمحور شویم و در بازارهای جهانی حضور پررنگی داشته باشیم. 
وی گفت: نزدیک 20 سال است که گیاهان دارویی به یک اقتصاد بزرگ و صنعت مجزا و مشخص در جهان تبدیل شده است. 
مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: با تشکیل دفتر گیاهان دارویی در آینده نزدیک در کشور تولید، فرآوری و صادرات این محصولات ساماندهی می شود. 
یوسفی آذر گفت: برای ساماندهی و توسعه صادرات گیاهان دارویی راهبرد و نقشه راه مشخص داریم.
وی از ساخت نخستین پایانه صادراتی گیاهان دارویی در استان فارس خبر داد و گفت: این پایانه صادراتی توسط بخش خصوصی کلید خورده و تاکنون 20 درصد پیشرفت داشته است.
وی نقش پایانه های صادراتی گیاهان دارویی را در توسعه بازار این محصولات مهم ارزیابی و پیش بینی کرد کار ساخت پایانه صادراتی استان فارس تا 2سال آینده به پایان برسد.
به گزارش ایرنا، از هشت هزار گونه گیاه موجود در کشور بیش از 2هزار نوع آن خواص دارویی دارد و بسیاری از آنها بومی کشور ما به شمار می روند. 
از 140 هزار هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی، 13 هزار و 500 هکتار به گل محمدی و 83 هزار و 500 هکتار به زعفران اختصاص دارد. بیشترین مساحت نیز به کشت زیره سبز با 18 هزار هکتار مربوط می شود. 
براساس برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی تا افق 1404 باید سطح زیرکشت دیم گیاهان دارویی به سه برابر کنونی افزایش یابد. 
بر پایه برنامه اقتصاد مقاومتی در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی قرار است در یک برنامه 10 ساله، 20 گونه گیاه دارویی در 500 هزار هکتار از اراضی و مراتع تولید شود. 
در سال 1394، 91 میلیون دلار گیاه دارویی شامل چهار میلیون و 700 هزار دلار زیره، 13 میلیون و 200 دلار گشنیز و تخم گشنیز، 6 میلیون و 600 هزار دلار حنا و 13 میلیون و 400 هزار دلار گل محمدی صادر شد.


منبع:ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *