پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

احتمال بازگشت جنگنده‌های روس به نوژه

چهارشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 509071
ماجرای استفاده روس‌ها از پایگاه نظامی نوژه برای نبرد با تروریست‌های تکفیری مستقر در سوریه، به اواخر مرداد ماه سال گذشته بازمی‌گردد.
احتمال بازگشت جنگنده‌های روس به نوژه
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان دیروز رویترز خبری به نقل از ظریف وزیر امور خارجه کشورمان منتشر کرد مبنی بر اینکه«مسکو می‌تواند از تاسیسات دفاعی ایران به صورت موردی برای مبارزه علیه تروریست‌ها در سوریه استفاده کند».

 اواخر مرداد؛ پرواز دوبمب افکن روس از نوژه به مقصد سوریه

ماجرای استفاده روس‌ها از پایگاه نظامی ایران برای نبرد با تروریست‌ها، به اواخر مرداد ماه سال گذشته بازمی‌گردد؛ ۲۶ مرداد ماه بود که خبری در فضای رسانه‌ای داخلی و خارجی با وسعت زیاد منتشر شد؛ خبری که طبق آن دو بمب افکن پیشرفته متعلق به روسیه به نام‌های توپولوف ام-۲۲ و سوخو۳۴، از پایگاه هوایی متعلق به ایران در همدان، مواضع تروریست‌های تکفیری در سوریه را بمباران کردند.

 صدور مجوز به روسیه، نقض اصل ۱۴۶ قانون اساسی نبود

در همان ابتدای درز خبر بهره‌گیری روس‌ها از پایگاه نوژه ایران جهت بمباران تروریست‌های مستقر در سوریه، این بحث پیش آمد که آیا صدور مجوز برای این اقدام  با اصل ۱۴۶ قانون اساسی مغایر است یا خیر؟ اصل ۱۴۶ تصریح دارد که «استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی در کشور هر چند به عنوان استفاده‏های صلح‌‏آمیز باشد ممنوع است». در جلسه روز چهارشنبه ۲۷ مرداد ۹۵ مجلس، حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان با طرح این سوال که آیا صدور مجوز برای روس‌ها جهت استفاده از پایگاه نوژه، اصل ۱۴۶ را نقض کرده است یا خیر؟ از علی لاریجانی رئیس مجلس چنین پاسخ شنید که:«در ایران پایگاه نظامی به روسیه و هیچ کشور دیگری داده نشده و اگر رسانه‌ای به این شکل عنوان کرده، تکذیب می‌شود».

 واکنش مقامات بلندپایه ایرانی به پرواز جنگنده‌های روس از نوژه

اما به جز علی لاریجانی سایر شخصیت های برجسته نظام نیز به اتفاق فوق‌الذکر واکنش نشان دادند؛ علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در این رابطه گفت: «همکاری‌های تهران - مسکو برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات داریم». علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با تاکید بر اینکه همکاری‌های دفاعی صورت گرفته بین ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم امر غیرمنتظره‌ای نیست، گفت:« نگاه ایران به رابطه با روسیه یک نگاه راهبردی است».

 شیطنت بی بی سی فارسی و چند رسانه مغرض و صهیونیستی دیگر

اما با انتشار خبر استفاده روس‌ها از پایگاه نوژه همدان برای بمباران مواضع تروریست‌های خون آشام مستقر در سوریه، برخی رسانه‌های معاند و مغرض نظیر بی‌بی‌سی فارسی و چند رسانه صهیونیستی دیگر، خط خبری مخدوش شدن امنیت ملی بی‌نظیر ایران را در پیش گرفتند! این رسانه‌های معاند حتی برای اثبات گزاره سراسر کذب خود به تشریح اصل ۱۴۶ قانون اساسی ایران نیز متوسل شدند! اما آنها سهوا یا تعمدا فراموش کردند که در تحلیل‌ها و تفسیرهایشان پیرامون خبر استفاده روس‌ها از پایگاه نوژه به اصل ۱۷۶ قانون اساسی نیز بپردازند؛ اصلی که به موجب آن «بهره‌گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی از وظایف شورای عالی امنیت ملی است» و مقامات و نخبگان نظام پیرامون موضوعات این‌چنینی با بررسی همه امور و جوانب به تصمیم سازی می پردازند و نظر و رای‌شان برای عینیت یافتن حتما باید به تایید شخص اول نظام یعنی مقام عظمای ولایت برسد.

 در همان اوخر مردادماه سال گذشته که خبر بهره‌گیری جنگنده‌های روس از پایگاه نوژه به صدر اخبار رسانه‌های جهان تبدیل شده بود، پایگاه صهیونیستی دبکا فایل، خبری منتشر کرد مبنی بر آنکه سامانه اس-۴۰۰ در پایگاه هوایی همدان توسط روس‌ها نصب شده است؛ این خبر بلافاصله توسط مقامات مسئول کشورمان تکذیب شد.

 ارتباط میان حضور جنگنده های روس در همدان و سفر خردادماه «شویگو» به تهران

در همان مقطع، برخی رسانه‌ها استقرار جنگنده‌های روس در پایگاه نوژه را با سفری که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در خرداد ماه ۹۵ به ایران انجام داد، بی ارتباط ندانستند؛ سفری که منجر به برگزاری نشست سه جانبه تهران با حضور "حسین دهقان" وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، "سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه و "فهد جاسم الفریج" وزیر دفاع سوریه شد و پس از آن اقدامات قاطع، عاجل و همه جانبه برای مقابله با تروریست‌های مستقر در سوریه در دستور کار قرار گرفت.

 با پرواز جنگنده‌های روس از نوژه بیش از ۳۰ موضع داعش در سوریه بمباران شد

روز چهارشنبه ۲۷ مرداد ۹۵ اسپوتنیک به نقل از وزارت دفاع روسیه خبر داد که هواپیماهای سوخو-۳۴ این کشور پس از پرواز از پایگاه هوایی نوژه در استان همدان ایران بیش از ۳۰ موضع گروه تروریستی داعش در استان دیرالزور سوریه را بمبارن کردند.
«حضور هواپیماهای روسیه در پایگاه هوایی همدان تا هر زمانی که لازم باشد ادامه خواهد داشت»؛ این بخشی از اظهارات سردار دهقان وزیر دفاع کشورمان در کنفرانس خبری روز ۳۰ مرداد ۹۵ بود؛ سردار دهقان در نشست خبری مزبور نگرانی غربی‌ها از همکاری ایران و روسیه جهت مبارزه با تروریست‌ها را بی اساس و کذب دانست و تصریح کرد: «نگرانی اصلی غربی‌ها شکست سیاست‌های آنان در منطقه است؛ همه کشورهای دنیا باید حامی همکاری ایران و روسیه باشند تا مردم منطقه بتوانند در یک زیست جمعی به آسایش و امنیت دست پیدا کنند».  

 اول شهریور ۹۵؛ عملیات بمب‌افکن‌های روس در نوژه علیه تروریست‌های مستقر در سوریه عجالتا پایان یافت

اما درست ۴۸ ساعت پس از اظهارات سردار دهقان، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، در نخستین کنفرانس خبری‌اش، پیرامون پرواز جنگنده‌های روس از نوژه به مقصد سوریه گفت: «روسیه نه در ایران پایگاه دارد و نه مستقر شده است؛ موضوعی بود که انجام شد و عجالتا پایان گرفت».
در روز دوم شهریور نیز وزارت دفاع روسیه و سفارت این کشور در ایران در بیانیه‌هایی جداگانه توقف استفاده از پایگاه هوایی همدان از سوی جنگنده های روسی را تایید کردند.

 دروغ بزرگ رسانه‌های صهیونیستی؛ جنگنده‌ها و جنگ افزارهای روس در ایران تسلیح شدند!

پس از توقف عملیات روس‌ها از پایگاه نوژه علیه تروریست‌های تکفیری مستقر در سوریه، باز هم پروپاگاندای رسانه‌های معاند و مغرض نظیر بی بی سی فارسی با این رویکرد که جنگنده‌های روس در ایران تسلیح شده و جنگ افزارهایشان در تهران و همدان جولان می دهند، آغاز شد؛ در همین رابطه مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته ای مجلس به خبرنگار میزان گفت که «جمهوری اسلامی ایران تا کنون اجازه ورود مسلحانه هیچ هواپیمایی را به خاک کشور نداده است؛ روس ها با نظر ما وارد شدند و با نظر ما صرفا سوخت گیری کردند؛ آنها در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان آن هم تحت کنترل کامل سیستم ناوبری جمهوری اسلامی ایران، اقدام به سوخت گیری کردند».

 شاید روس‌ها دوباره بازگشتند

ماجرای استفاده روس‌ها از پایگاه نوژه برای چندماه مسکوت مانده بود، تا اینکه در اواسط زمستان با شدت گرفتن اقدامات جهت نابودی کامل تروریست‌ها در سوریه، باز هم عمدتا از سوی منابع روس مطرح شد، که به طور صددرصدی از سوی طرف ایرانی تایید نشد؛ اما به نظر می‌رسد با چراغ سبزی که ظریف وزیر امور خارجه ایران دیروز در مصاحبه با رویترز نشان داد و همچنین سفر اخیر روحانی رئیس جمهور کشورمان به روسیه و تعاملات و توافقات صورت گرفته، در آینده‌ای نزدیک مجددا شاهد حضور جنگنده های روس در پایگاه های نظامی ایران برای انجام عملیات علیه تروریست های مستقر در سوریه باشیم. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *