جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

چگونه پیشرفت تحصیلی محاسبه می‌شود؟

چهارشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 509067
پیشرفت تحصیلی به معنای فرآیند افزایش میزان یادگیری و رسیدن به هدف‌های آموزشی از پیش تعیین شده است
چگونه پیشرفت تحصیلی محاسبه می‌شود؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس،  در واژه‌نامه تخصصی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در خصوص واژه پایش/ Monitoring آمده است: فرآیند سنجش مستمر و ارزیابی نظام‌مند برای آگاهی از روند امور، اصلاح عملکرد و هدایت صحیح اعمال مجریان در حین انجام وظیفه، میزان انطباق فعالیت‌های در حال انجام و تحقق اهداف پیش‌بینی شده، با استفاده از سنجه‌ها، فنون، استانداردها، معیارها و ابزارهای مختلفی چون گزارش‌ها، ثبت پدیده‌ها، چک لیست‌ها، نشست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در قبل، حین و ضمن انجام آن، از طریق مشاهدات و مراقبت‌های منظم، مستمر و توأم با دانش، آگاهی و تدابیر لازم برای جلوگیری از اشتباهات و انحرافات احتمالی عملیات از اهداف پیش‌بینی شده و تصحیح آن.
به عبارت دیگر، پایش بخشی از ارزیابی تکوینی و تلاش منظمی است برای طراحی نظام بازخور اطلاعات، مقایسه اجزای واقعی با استانداردهای از پیش تعیین شده، سنجش و ارزیابی آنها و سر انجام به‌دست آوردن اطمینان و آگاهی از اینکه هدف‌های سازمان و طرح‌های اجرایی آن با کامیابی و حداکثر کارایی به انجام رسیده است یا نه؛ البته بدون قضاوت و ارزش‌گذاری درباره آن.
در فرآیند پایش برنامه عملیاتی که معمولاً در سه بخش درونداد، فرآیند و برونداد انجام می‎شود، باید به زمان اجرا، شکسته شدن برنامه به مراحل مختلف، تعیین مسئول برنامه، وجود منابع مورد نیاز، تجزیه برنامه اجرایی به میزان کافی، تناسب برنامه با اهداف و تسهیل دستیابی به مقصد توجه نمود.
پایش معمولاً با استفاده از فهرست بازبینی (چک‌لیست) و توسط کارکنانی انجام می‎شود که وظیفه‎ آنها نظارت است؛ بنابراین پایش می‌بایست جامع، مستمر، گویا و مؤثر باشد و نتایج حاصل از آن به اعضای گروه بازخور شود.
آگاه بودن از وضعیت سیستم از طریق بررسی مداوم، نظارت و رفتارسنجی.
پایشگر/Monitor؛ Observer: دستگاه یا سیستمی‌ برای نظارت، پاییدن و مشاهده مستمر فعالیت‌ها در سامانه پردازشی، به‌منظور انطباق فعالیت‎های انجام گرفته با اهداف قصده شده و تحلیل‌های بعدی.  
شخص یا سامانه ناظر بر محیط، صحنه یا دستگاه و سنجش مستمر و نظام‎مند فعالیت‎ها و اصلاح روند آن.
ناظر
پایگاه داده‌ها/ Database: بانک اطلاعاتی
پایگاه‌های سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی/Eduzational Readiness and Physical Health Databases: مکانی که در برنامه سنجش، جهت ارزیابی‌ها و غربالگری تخصصی بینایی، شنوایی، گفتاری، آمادگی تحصیلی، مشکلات جسمی - حرکتی، اندازه‌گیری توده بدنی، قد، سن و معاینات اختلالات دهان و دندان، اختلال رفتاری و معاینات عمومی پزشکی از آن استفاده می‎شود.
پایه تحصیلی/Grade: بخشی از برنامه آموزشی یک دوره تحصیلی که معمولاً در طول یک سال‌تحصیلی آموزش داده می‎شود.
رتبه تحصیلی
پذیرش [ارتباط] /Acceptance: نوع ارتباطی که فرد در آن مورد پذیرش دیگران قرار می‌گیرد و احساس ارزش و شخصیّت می‌کند.
قبول، تعهّد، فرمانبرداری، به رسمیت شناخته شدن نماینده یک دولت نزد دولتی دیگر.
پذیرش [ورود] /Admission: پذیرفتن درخواست نام‌نویسی داوطلب در یک مدرسه یا مؤسّسه تربیتی، بعد از تکمیل مدارک و احراز شرایط لازم برای ورود به آن.  
ثبت مشخصات شخصی که برای نخستین بار به یک شرکت، سازمان یا مؤسّسه وارد می‎شود.
قبول، اجازه ورود، تصدیق، نام‌نویسی، ثبت‌نام
پذیرش استاندارد/ ‏‏Standard Acceptance: فرآیندی که یک نهاد استانداردگذار، سندی را به‌عنوان استاندارد پذیرفته و منتشر و بر اساس آن عمل می‌کند.
قبول و انتشار استاندارد
پذیرش ظاهری [پایه اوّل] /Observed Acceptance Rate: این شاخص از تقسیم مجموع دانش‌آموزان پایه اوّل ابتدایی، منهای مردودین مشغول به تحصیل آن پایه، برجمعیت شش ساله‌های همان سال، ضربدر صد حاصل می‎شود‏ که به دلیل تکرار پایه یا وقفه پایه تحصیلی ممکن است از عدد صد نیز تجاوز کند.
پوشش تحصیلی ظاهری [پایه‌ اوّل]
پذیرش واقعی [پایه اوّل] /True Acceptance Rate: این شاخص از تقسیم تعداد دانش‌آموزان پایه اوّل شش ساله، بر جمعیت شش ساله همان سال، ضربدر صد به‌دست می‎آید که این درصد همواره عددی کمتر یا مساوی صد خواهد بود.
پوشش تحصیلی واقعی
پرونده تحصیلی/School Records: مجموعه اطّلاعات، اسناد، مدارک و گزارش‌های مربوط به امور تحصیلی دانش‌آموزان که در طول سال یا دوره‌های آموزشی یا طول زمان مراقبت، ثبت‌ و ضبط شده است.
اسناد و نوشته‌های مربوط به یک موضوع
پیشرفت تحصیلی/Academic؛ Scholastic Achievement: فرآیند افزایش میزان یادگیری و رسیدن به هدف‌های آموزشی از پیش تعیین شده که با تعیین میزان فراگیری مطالب درسی دانش‌آموزان، افزایش سطح نمرات و قبولی در دروس و پایه‌های تحصیلی و ارتقای آنان به کلاس‌های بالاتر، از طریق آزمون‌های پیشرفت تحصیلی ارزیابی می‎شود.
پیش رونده و سیر کننده به طرف بالا و جلو در جهت مثبت، پیش رفتن، جلوتر رفتن، ترقی، رشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *