سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

کرکوک در آستانه فروپاشی؟!

پنجشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب: 508613
نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بر اساس قانون اساسی این کشور، کرکوک تحت حاکمیت دولت عراق است و بدون رضایت بغداد نباید هیچ پرچمی غیر از پرچم عراق در این شهر برافراشته شود.
کرکوک در آستانه فروپاشی؟!
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم شهر کرکوک طی روزهای اخیر فصل جدیدی از اختلافات قومیت‌های مختلف این شهر را با یکدیگر شاهد بوده است.
کرکوک، شهری حساس و بهره‌مند از منابع زیرزمینی که برخی طیف‌ها از جمله کردها مدام بر ادعای کردستانی بودن آن تاکید دارند و در مقابل، قومیتهای دیگر از قبیل اعراب و ترکمان‌ها، عراقی بودن آن را مورد تاکید قرار می‌دهند، شهری مورد مناقشه میان اربیل و بغداد که کردها اصرار دارند که هنوز آنچه مدنظرشان است درباره آن محقق نشده است، با ظهور گروه تروریستی داعش در عراق، نیروهای پیشمرگه به بهانه دفع تهدیدها از کرکوک بر این شهر مسلط شده‌اند.
ماجرا از کجا شروع شد؟
«نجم الدین کریم» استاندار کرکوک چهاردهم ماه جاری میلادی(24 اسفند 95) در یک موضع تامل‌برانگیز و البته جنجالی که عراقی‌ها آن را به زیان وحدت ملی در عراق و در راستای خواست دشمنان تفرقه‌‌افکن می‌‌دانند، از شورای استانی کرکوک درخواست کرد موضوع برافراشته شدن پرچم کردستان را در کنار پرچم عراق در سردر ادارات و نهادهای دولتی به رای بگذارد. روز 20 مارس(30 اسفند 95) با حضور استاندار، سرپرست شورای استانی، شماری از مسئولین دولتی، حزبی و ساکنین کرکوک، پرچم اقلیم کردستان در قلعه تاریخی این شهر برافراشته شد که اعتراضات قومیت‌های دیگر ساکن کرکوک را به دنبال داشته است.
نجم الدین کریم در توجیه این اقدام جنجال برانگیز ادعا کرد که در قانون اساسی عراق نیامده است که برافراشته کردن پرچم کردستان در مناطق مورد مناقشه یک سرپیچی قلمداد می‌شود.
واکنش ترکیه: رد هرگونه اقدام یکجانبه گرایانه در کرکوک
ترکیه از همان ابتدا به این موضوع واکنش نشان داد و هرگونه اقدام یکجانبه گرایانه را خطری جدی برای همزیستی مسالمت آمیز قومیت‌های کرکوک دانست.
حسین مفتی اوغلو، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، اقدام استاندار کرکوک و درخواست از شورای استانی را مبنی بر برافراشته کردن پرچم کردستان در سردر ادارات و نهادهای دولتی مایه تعجب دانست و تاکید کرد که موضوع مناطق مورد مناقشه باید در چارچوب قانون اساسی عراق حل و فصل شود.
سازمان ملل متحد: کرکوک تحت حاکمیت دولت عراق است
نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که حکومت عراق بر اساس قانون اساسی این کشور، حاکم شهر کرکوک است و بدون رضایت بغداد نباید هیچ پرچمی غیر از پرچم عراق در این شهر برافراشته و نصب شود.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که کرکوک شهری است با قومیت‌های مختلف و نباید زندگی مسالمت آمیز آنان با خطری روبرو شود.
سخنگوی نخست وزیر عراق: اقدام استاندار کرکوک غیرقانونی است
همزمان با این تحولات، سخنگوی حیدرالعبادی نخست وزیر عراق اعلام کرد که لازم است در شهر کرکوک تنها پرچم عراق برافراشته شود.
سعد حدیثی با رد هرگونه اقدام یکجانبه گرایانه، برافراشته شدن پرچم کردستان در شهر کرکوک را اقدامی غیرقانونی قلمداد کرد.
وی در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که قانون اساسی عراق به وضوح از شرح وظایف ادارات محلی و حکومت مرکزی سخن گفته است و کرکوک در زمره استان‌هایی است که تحت حکمرانی حکومت مرکزی است.
در خصوص اینکه کرکوک یکی از مناطق مورد منازعه میان اربیل و بغداد است و مشکلی از لحاظ برافراشته شدن پرچم کردستان در کنار پرچم عراق وجود ندارد، سخنگوی العبادی گفت: تا کنون این مناطق تحت حاکمیت حکومت مرکزی هستند و لازم است در آنها تنها پرچم عراق وجود داشته باشد.
ترکمان‌ها نیز پرچم خود را برافراشتند
ترکمان‌های کرکوک نیز در شماری از مناطق این شهر، پرچم خود را برافراشتند. به گفته ناظران سیاسی عراق، این اقدام ترکمان‌ها واکنشی آشکار به اقدام استاندار کرکوک است و اختلافات فی‌مابین جریان‌های سیاسی و قومیت‌های این شهر را افزایش خواهد داد.
سامی بیاتی جانشین رئیس جبهه ترکمانی در مصاحبه با شبکه nrt عربی اعلام کرد که اقدام این جبهه در برافراشتن پرچم اختصاصی خود، پیامی آشکار به استاندار و شورای استانی کرکوک است.
کرکوک در واقع عراقی کوچک است که در دل خود قومیت‌ها و گروه‌های جمعیتی مختلف کرد، عرب شیعه و سنی، ترکمان و .... را جای داده است. از سوی دیگر برخورداری از ذخایر قابل توجه نفتی و موقعیت ژئوپلتیکی در عمق خاک عراق دال بر اهمیت حیاتی آن است، باید از هر اقدامی که ممکن است وضعیت کرکوک را متشنج کند جلوگیری به عمل آید تا زمینه بهره‌برداری دشمنان عراق و گروه‌های تروریستی مزدورشان به ویژه داعش از چنین اختلافاتی فراهم نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *