پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

آمریکا «رقه» را به منطقه نفوذ خود تبدیل می‌کند

پنجشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 508572
آمریکا با عملیات فرود نیروهای دموکراتیک سوریه در اطراف شهر الطبقه، زشت ترین گام را در راستای تبدیل استان الرقه از پایتخت خودخوانده داعش به مرکز اصلی نفوذ خود در شرق سوریه، اتخاذ کرد.
آمریکا «رقه» را به منطقه نفوذ خود تبدیل می‌کند
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم آمریکا با عملیات فرود نیروهای  دموکراتیک سوریه در اطراف شهر الطبقه تحت پشتیبانی توپخانه ای و سربازان پیاده نظام، زشت ترین گام را در راستای تبدیل الرقه به عنوان پایتخت خودخوانده داعش به مرکز اصلی نفوذ خود در شرق سوریه اتخاذ کرد.
در این عملیات نیروهای آمریکایی و نیروهای دموکراتیک سوریه با فرود آمدن در ساحل جنوبی دریاچه الاسد، راه ارتباطی حلب- الرقه را سد کرده و امنیت راه عبور قایق های حامل تجهیزات به سمت ساحل شمالی نهر فرات را تامین کردند.
گسترده ترین تحرک آمریکا در میدان سوریه
این گسترده ترین تحرک آمریکا در میدان سوریه است که واشنگتن از طریق آن نیروهای خود را به طور مستقیم وارد عملیات کرده است، هرچند هدف از این عملیات پیشروی به سمت شهر الطبقه و سد فرات اعلام شده است، اما این تحرک راه را به روی پیشروی نیروهای ارتش سوریه و متحدانش به سمت الرقه سد کرد.
به هر حال بی تردید این گسترده ترین حضور آمریکا در سوریه از زمان آغاز عملیات ائتلاف در سوریه است.
نکته قابل توجه اینکه در چارچوب عملیات نیروی هوایی آمریکا، 300 نیروی آمریکایی و نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در سه روستا در محور جنوبی نهر فرات فرود آمدند تا شهر الطبقه را تحت کنترل خود در  آورند.
عملیات فرود این نیروها با پشتیبانی نیروهای کمکی که با قایق از جعبر به سمت ساحل جنوبی فرات حرکت کرده بودند، انجام شد.
پیام آمریکا از حضور در الرقه چیست؟
در شرایطی که این عملیات همزمان با ادامه تلاش های نیروهای قسد برای تسلط بر شهرک الکرامة واقع در 18 کیلومتری شرق الرقه صورت گرفته است، یک منبع میدانی نزدیک به این نیروها تاکید کرد، عملیات آمریکا به مثابه پیامی با این مضمون است که سراسر استان الرقه منطقه نفوذ آن به شمار می آید و کنترل بر این استان در انحصار نیروهای تحت حمایت آن خواهد بود.
دسترسی آمریکا به امکانات راهبردی الرقه
در این خصوص باید در نظر داشت، تسلط نیروهای «ائتلاف» بر شهر الطبقه فرصت بهره برداری از مواضع و امکانات مهم موجود در آن از جمله فرودگاه نظامی آن را فراهم می کند، تا جایی که برای آمریکا امکان استفاده از این فرودگاه بیش از پایگاهای آمریکایی در حومه شمالی الرقه فراهم می شود، به اضافه اینکه این شهر سد راهبردی الفرات را در خود جا داده است که بزرگترین مخزن آبی در سوریه به شمار می آید و آب آشامیدنی و برق تعداد زیادی از مناطق سوریه و پیش از همه حلب را تامین می کند.
تلاش آمریکا برای خارج کردن الطبقه از محاسبات میدانی دمشق
این در حالی است که تحرکات آمریکا در این شهر اندکی پس از نشست سه جانبه روسای ستاد ارتش آمریکا، روسیه و ترکیه در شهر انطاکیه صورت گرفته است و با این عملیات الطبقه در فهرست مورد نظر ائتلاف آمریکایی در سوریه قرار می گیرد که هدف از آن خارج کردن این شهر از محاسبات میدانی دمشق ومتحدانش است به ویژه اینکه اطلاعاتی در طول دو هفته اخیر درز کرد مبنی بر اینکه تلاش هایی برای توافق بین دمشق وقسد با نظارت روسیه در جریان است که هدف از آن عملیات هماهنگ علیه داعش در الرقه است و در جریان آن ارتش سوریه مسئولیت الطبقه را در دست خواهد داشت.
در شرایطی که داده های موجود در میدان سوری احتمال تکیه واشنگتن بر نیروهای قسد به عنوان سر پیکان در عملیات الرقه را قوت می بخشد، بدون اینکه هیچ نقشی به متحد ترک خود بدهد، مطلب روزنامه ینی شفق ترکیه که نزدیک به دولت است جلب توجه می کند.
این روزنامه با انتشار یک گزارش از آمادگی نیروهای ترکیه و نیز گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» برای نبرد احتمالی در ا ستان الرقه پرده برداشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *