سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
پرسشی که پس از چند ماه مطرح است؛

نمره ورزش ایران در المپیک بالاخره چند شد؟

پنجشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب: 508538
«ورزش ایران در المپیک چه نمره ای گرفت؟»؛ این سوالی بود که تاکنون پاسخ رسمی و مشخصی از طرف کمیته ملی المپیک یا از طرف فدراسیون ها به آن داده نشده است.
نمره ورزش ایران در المپیک بالاخره چند شد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، المپیک بزرگترین رویداد ورزش جهان در سال گذشته بود که کاروان ایران با نام امام رضا (ع) و با ترکیبی متشکل از ۶۳ ورزشکار در ۱۴ رشته در آن شرکت کرد. این دوره بازی ها مردادماه به میزبانی ریودوژانیرو برگزار شد و کاروان ایران از حضور در آن موفق شد هشت مدال کسب کند.

کیانوش رستمی و سهراب مرادی (وزنه‌برداری) همراه با حسن یزدانی (کشتی آزاد) سه طلایی کاروان ایران در المپیک ریو بودند. کمیل قاسمی (کشتی آزاد) هم تنها مدال‌آور نقره ایران بود ضمن اینکه سعید عبدولی و قاسم رضایی (کشتی فرنگی)، حسن رحیمی (کشتی آزاد) و کیمیا علیزاده (تکواندو) هم توانستند ایران را صاحب ۴ مدال برنز کنند. کاروان ورزش ایران با این تعداد مدال در جایگاه بیست و پنجم المپیک ریو ایستاد و نتوانست جایگاه هفدهمی المپیک لندن که با ۴ مدال طلا، ۶ نقره و ۲ برنز به دست آمده بود را تکرارکند.

جدا از این عقبگرد و در کل قیاس کردن عملکرد کاروان ریو با دیگر کاروان های اعزامی به ادوار مختلف المپیک، کاروان امام رضا (ع) عملکردی داشت که با تلخ و شیرینی های زیادی همراه بود. شیرین به جهت اولین مدال تاریخ بانوان و طلایی شدن کشتی آزاد بعد از ۱۶ سال و تلخ از این حیث که در کشتی فرنگی و تکواندو مردان اصلا در حد انتظار نبودیم و با حداقل پیش بینی ها خیلی فاصله داشتیم.

در کل به جز کشتی آزاد و وزنه برداری که ورزشکاران شان به لحاظ کیفیت مدال نسبت به همیشه و حتی المپیک لندن که بهترین دوره ورزش ایران بود عملکرد خیلی بهتری داشتند، پیشروی نمایندگان شمشیربازی و دوومیدانی تا مرحله نیمه نهایی و البته عملکرد قابل تقدیر علیزاده در تکواندو بانوان، ورزشکاران مان در در سایر رشته ها نتایج چشمگیری نداشتند و حتی کشتی فرنگی، تکواندو مردان و دوومیدانی ناکام هم داشتیم.

با این اوصاف و با توجه به ۱- سرمایه گذاری چهار ساله که بعد از المپیک ۲۰۱۲ لندن در ورزش ایران شد، ۲- رقم های میلیونی و میلیاردی که به خصوص در ماه های منتهی به المپیک ریو در ورزش هزینه شد و ۳- روندی که برای آماده کردن کاروان ایران و ۶۳ ورزشکار اعزامی طی شد، چه نمره ای باید به کاروان ایران داد؟

اولین اظهار نظر؛ ۷۰ درصد پیش بینی ها محقق شد
 کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک بلافاصله پس از پایان کار کاروان ایران در المپیک یعنی ۳۱ مردادماه طی نشستی که در همان ریودوژانیرو داشت، گفت: «۷۰ درصد پیش بینی ها محقق شد چون ما پیش بینی ۱۲ مدال داشتیم اما ۸ مدال گرفتیم. در این بین برای برای کشتی فرنگی، وزنه بردرای و تکواندو مدال هایی پیش بینی داشتیم که محقق نشد.»

در همین نشست بود که کیومرث هاشمی تاکید کرد: «ناکامی تکواندو بیشتر به مسائل فنی مربوط می شود و فدراسیون باید آسیب شناسی کند. در کشتی فرنگی بنا بهترین کارشناس است و باید دلایل ناکامی بررسی شود.»

دومین اظهارنظر؛ رشته ها تک به تک ارزیابی می شوند
۱۶ شهریورماه یعنی بعد از گذشت دو هفته از پایان المپیک سی و یکم رئیس کمیته ملی المپیک طی نشست خبری به بررسی ابعاد حضور کاروان ایران در این دوره المپیک، ارزیابی عملکرد ورزشکاران و نتایج به دست آمده پرداخت. وی در بخشی از این نشست گفت: «ارزیابی کاروان باید از چند جهت انجام شود؛ اول از نظر فنی، دوم از نظرکارهایی که فدراسیون ها انجام دادند سوم از نظر فرهنگی. مجموع این ارزیابی ها در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک با حضور تک تک فدراسیون ها مورد بررسی قرار می گیرد و نتیجه آن اعلام می شود.»

وی حتی تاکید کرد: «فقط به رشته هایی که امکان مدال داشتند و مدال نگرفتند نباید توجه شود، همه رشته تک به تک ارزیابی می شوند. اگر ما در المپیک ریو چهار مدال طلا می گرفتیم، در جایگاه ٢١ قرار داشتیم. باید تمام نقاط ضغف و قوت بررسی شود.»

سومین اظهارنظر؛ فدراسیون ها پاسخگوی نتایج المپیک باشند نه کمیته المپیک
قرار بود کمیته ملی المپیک نتیجه بررسی عملکرد کاروان ریو را به طور رسمی اعلام کند. حتی اصغر رحیمی ۶ مهرماه از انجام بررسی های اولیه عملکرد کاروان اعزامی به بازی های المپیک خبر داد و اینکه ملاک اولیه ما برای اعلام نتیجه بررسی و ارزیابی عملکرد کاروان ایران، گزارش های ارائه شده از سوی فدراسیون ها و مسئولان آنها است و در کنار آن جمع بندی های اولیه کمیته ملی المپیک را هم لحاظ خواهیم کرد. وی در همین گفتگو اعلام کرد که تا پایان مهرماه نتایج بررسی اعلام می شود.

چندماه از این موضوع هم گذشت اما خبری نشد. در همین رابطه رحیمی در گفتگوی دیگری که داشت، اعلام کرد: «گزارش عملکرد کاروان باید توسط خود فدراسیون ها ارائه شود. کمیته بارها گفته که برخی ورزشکاران در برخی رشته ها نتوانستند انتظارات را برآورده کنند همانگونه که برخی ورزشکاران مان هم بالاتر از حد توقع ظاهر شدند و عملکردی قابل توجه داشتند. کمیته ارزیابی های کلی خود را داشته است. ارزیابی دقیق تر باید توسط خود فدراسیون ها انجام شود. فدراسیون ها باید در مورد چگونگی عملکردشان مورد سوال قرار بگیرند، وظیفه کمیته ملی المپیک حمایت و پشتیبانی بود و اصلا در کار فنی فدراسیون ها دخالتی نداشتیم. بنابراین حالا هم مسئولان فدراسیون ها باید پاسخگوی نتایج و عملکردشان باشند.»

سکوت محض در فدراسیون ها
به قول رئیس مرکز نظارت بر تیم های ملی، کمیته ملی المپیک به صورت کلی ارزیابی کاروان ایران را اعلام کرد اما این ارزیابی حتی در همین حد هم از طرف هیچ یک از فدراسیون ها و مسئولان شان انجام نشد و حداقل رسانه ای نشد. انگار نه انگار که برای کسب سهمیه ورزشکاران شان و بعد آماده سازی آنها برای اعزام به ریو بودجه ها گرفته شد، هزینه ها صرف شد و وقت ها گذاشته شد و حالا باید حداقل اگر تصمیمی در حد اجرا کردن نمی گیرند، یک اظهارنظر از چگونگی عملکردشان داشته باشند.

نمره ورزش ایران در المپیک بالاخره چند شد؟
 اینگونه شد که با وجود گذشت هفت ماه از پایان المپیک سی و یکم، هنوز هیچ ارزیابی رسمی و دقیقی از عملکرد این کاروان و ورزشکارانش داده نشده به گونه ای که ملاک عمل برای ادوار دیگر این بازی ها و دیگر رویدادهای بین المللی باشد.

از طرفی دیگر المپیک رویدادی است که از حضور در هر دوره آن نمره عملکرد ورزش و مدیرانش در چهار سال گذشته مشخص می شود و می توان با توجه به آن به نوعی مسیر چهار سال پیش روی ورزش کشور را هم ترسیم کرد اما نمره ورزش ایران و مسئولانش از المپیکی که ماه ها پیش پشت سر گذاشتیم، چند است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *