جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نقش تولیدات خانگی در مدیریت اقتصادی خانواده

پنجشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۱۹
کد مطلب: 508522
فعالیت‌های تولیدی ممکن در خانه، افزون بر کمک به اقتصاد خانواده، نیازهای روانی انسان را از جنبه‌های هنری و زیباشناختی برآورده می‌سازد.
نقش تولیدات خانگی در مدیریت اقتصادی خانواده

به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری رسا، مشارکت همه در مسؤولیت‌پذیری، استفاده و نگاه‌داری کامل از کالاها و  فعالیت‌های تولیدی خانواده می‌توان سه راهکار علمی برای مدیریت اقتصادی مؤثر در خانواده برشمرد.
مشارکت همه در مسؤولیت‌پذیری
در درجه نخست باید زن و شوهر، درباره الگوی مصرف و چگونگی هزینه‌ها و معیارهای مصرفی و چگونگی هزینه‌ها و معیارهای مصرفی، توافق کنند و مدیریت بخردانه اقتصاد خانواده بر پایه یادشده انجام شود.
در تربیت فرزندان و انجام هزینه های مصرف و ایجاد باورهای مصرفی آنان نیز اصول مدیریت باید رعایت شود، تا همه افراد خانواده در کاهش بار مالی خانواده مسؤولانه و داوطلبانه مشارکت کنند. در تحلیل هزینه‌های انجام‌ شده‌ای که نوشته یا نانوشته‌اند، همه اعضای خانواده باید مشارکت داشته باشند.
اندازه مسکن، منطقه مسکونی، اعم از شهر و روستایی که خانه در آن واقع شده، اعیان یا فقرنشین بودن آن، هر یک معیارهای هزینه و الگوی مصرف و سطح توقع مصرف ویژه‌ای را در فرد و خانواده وی وجود می‌آورند.
البته در این زمینه، تنها همسایه‌های ثروتمند، مشکل‌ساز نیستند؛ بلکه خویشاوندان و نزدیکان و دوستان ثروتمند، به ویژه کسانی که با ایشان بسیار رفت و آمد داریم، بر خانواده، مستقیم و غیر مستقیم تأثیر می‌گذارند.
 استفاده و نگاه‌داری کامل از کالاها
خانواده ممکن است درباره کالاهای معینی، با تأثیر پذیری از رفتار  مصرف‌گرایانه، به کالاها وخدمات جدید روی آورد؛ در حالی که استفاه متنوع‌تر یا کامل‌تر از کالاهای پیشین می‌تواند نیاز خانواده را در آن بخش تأمین کند.
با توجه به این مسأله، متون دینی نیز بر نگاه‌داری هرچه بهتر از اموال بسیار تأکید کرده‌اند و آن را نشان ایمان و مروت فرد و نتیجه‌اش را بی نیازی از فرومایگان دانسته‌اند.
در این رابطه امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: اصلاح المال من الایمان؛ «نگاه‌د‌اری نیکو از مال ، نشان ایمان است.» پیامبر(ص) نیز فرموده‌اند:‌ من المروة استصلاح المال؛ «از نشانه‌های مردانگی، نگاه‌داری درست  از مال است.»
در جایی دیگر اما صادق فرموده‌اند:‌ «باید از اموال نیکو نگاه‌داری کنی؛ زیرا انسان بخشنده با آن قدرت می‌یابد و از فرومایه بی‌نیاز می‌شود.»
فعالیت‌های تولیدی خانواده
خانواده می‌تواند بسیاری از نیازهایش را با مواد اولیه، خود تولید کند؛ چنانکه در گذشته اهل خانه کارهایی مانند: فرش‌بافی، گلیم‌بافی، دوختن لباس و پوشاک و تهیه بسیاری از موادخوراکی را خود انجام می‌دادند. بدین ترتیب بخشی از هزینه‌ها خانواده کاسته می‌شد.
انجام این گونه فعالیت‌های ممکن در خانه؛ افزون بر کمک به اقتصاد خانواده نیازهای روانی  انسان را از جنبه‌ها هنری و زیبا شناختی برآورده می‌سازد. در نتیجه؛ تعادل روانی  و شکوفایی استعدادهای همه اعضای خانواده با این شیوه بیشتر و بهتر انجام می‌شود.
یکی از مواردی که به گونه‌ای شایسته در اصلاح الگوی مصرف خانواده دخالت دارد، خود مصرفی خانواده و تولیدکنندگی آن است.
این روش، امتیازهای  بسیاری برای تک‌تک اعضای خانواده دارد؛  زیرا  اولا  با روی آوردن چنین الگو و روشی، در هزینه پول نقد بسیار صرفه جویی می‌شود.
 ثانیا هنگامی که انسان خود در تولید جنس یا کالایی دخالت داشته باشد و با مراحل ساخت و تولید آن و سختی‌های کار آشنا شود، در نگهداری و مصرف آن، بیشتر احتیاط می‌کند؛ ثالثا با این روش اوقات فراغت اعضای خانواده، به ویژه جوانان به گونه‌ای درست پر می‌شود.
 یادداشت هزینه‌ها
مدیریت بخردانه اقتصاد خانواده؛ افرون بر برنامه‌ریزی و پیش‌نگری و انطباق خواسته‌ها با امکانات مادی، پس از انجام هزینه‌های مصرفی، به تجربه‌آموزی از آن نیز توجه دارد.
از این نظر، ثبت و نوشتن روزانه هزینه‌ها، جمع هزینه‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه، افزون بر مشخص کردن میزان هزینه‌های انجام شده، امکان تحلیل و بررسی بخردانه  انجام شده را نیز فراهم می‌سازد. این خود کمک بسیاری برای پیش‌بینی و برنامه‌ریزی واقعی هزینه‌ها خانواده در آینده خواهد بود.

منبع: کتاب «حسابی مصرف کنیم»، محمدرضا بنیانی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *