پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

مراسم عید باستانی نوروز در ازبکستان/تصاویر

چهارشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب: 508459
مراسم جشن نوروز در ازبکستان با حضور مقامات، هنرمندان و مردم این کشور با شکوه خاصی برگزار گردید.
مراسم عید باستانی نوروز در ازبکستان/تصاویر

به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، جشن نوروز امسال در تمام باغ‌های شهر «تاشکند» و باغ‌های مراکز استان‌ها و روستاهای ازبکستان به صورت عمومی با حضور مردم برگزار شد.
در این مراسم که به صورت گسترده در سراسر ازبکستان برگزار شد مردم با خانواده‌ها، نزدیکان و دوستان خود در این باغ‌ها حاضر شده و از برنامه‌های متنوع از جمله برگزاری کنسرت، نمایش و ...بهره‌مند شدند.
در این مراسم همچنین انواع غذاهای سنتی از جمله، آش‌پلو، سمنک (سمنو)، حلیم، سمبوسه، شیرینی‌جات در بین مردم توزیع شد.
«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان نیز در این مراسم شرکت کرد و این عید باستانی را به مردم این کشور تبریک گفت.
در این مراسم علاوه بر رئیس جمهور و مقامات عالی رتبه این کشور سفرا و دیپلماتهای مقیم ازبکستان نیز در این مراسم حضور داشتند.
جشن نوروز از مهم‌ترین جشن‌های بهاری در ازبکستان است. نوروز جشن احیایی طبیعت و انسان است. سرچشمه‌های این جشن فرخنده و زیبا در زمان اجدادمان، برمبنای اعتقادات آن‌ها به کائنات، کیهان، آفتاب و زمین بوده است.
طی روزگاران متمادی نوروز از لحاظ مضمون عمیق‌تر شد و در ظاهر نیز از غنا و شکوه بیشتری برخوردار گردید. در قرن‌های متاخر در شهر‌هایی مانند بخارا، خوارزم، خوقند و شهرسبز، نوروز با شکوه و شوکت مخصوص خود برگزار می‌شده است و این از لابلای صفحات تاریخ بر ما روشن است.
در این روز در تمام میادین و مراکز عمومی جشن برگزار می‌شود. نوروز دیگر به یکی از جشن‌های عمده‌ای ازبکستان مستقل تبدیل شده است و همه از آن‌ به خوبی استقبال می‌کنند.
تدارک برای برگزاری این جشن از 2 تا 3 ماه قبل شروع می‌شود. ستادهای بزرگداشت جشن در سطوح جمهوری، استان، شهر و ناحیه و کارخانه‌ها تاسیس می‌شوند و آغاز به کار می‌نمایند.
برنامه‌های تدارکاتی و اقدام‌ها و تدابیر برای استقبال شکوه‌مندانه از نوروز تعیین می‌شوند. پیش از برگزاری جشن شهر‌ها و روستا‌ها، محله‌ها، گذر‌ها و کارخانه‌ها ظاهری عیدانه پیدا می‌کنند. در آستانه نوروز کارهای خیری از قبیل کمک به نیازمندان، عیادت از بیماران و سالمندان صورت می‌پذیرد و در روز نوروز غذاهای نوروزی مانند سمنک، حلیم، سنبوسه‌ای گیاهی از سبزیجات، طعام‌ها و خوردنی‌های گوناگون پخته می‌شوند.
دختران و پسران پیراهن‌های زیبا و قشنگی می‌پوشند و هنرمندان به نغمه سرایی می‌پردازند.








نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *