شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

تغییر قوانین جنگ در سوریه

چهارشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۲۲
کد مطلب: 508397
کارشناس مسائل خاورمیانه در برنامه تیتر امشب گفت: سرنگونی دو فروند پهپاد و هواپیمای جنگی رژیم صهیونیستی طی دو روز گذشته به دست ارتش سوریه تغییر قوانین جنگ در سوریه را نشان می دهد.
تغییر قوانین جنگ در سوریه
 به گزارش جهان نيوز به نقل از شبکه خبر سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه در برنامه تیتر امشب با تشریح سلسله حوادثی که اخیرا در کشور سوریه اتفاق افتاد از دو انفجار همزمان در منطقه زینبیه که منجر به شهادت 45 تن از زائران عراقی در باب الثقیل شد. انفجار در درب ورودی کاخ قصر العدل که با وجود خنثی شدن چند تن بر اثر آن مردند یا انفجار در یکی از پارک های پایتخت سوریه که خنثی شد، گفت: پس از آنکه صهیونیست ها به نتیجه ی دلخواه نرسیدند با حمله ی هوایی با 4 هواپیمای جنگی به بهانه ی جلوگیری از وروی سلاح از سوریه برای حزب الله لبنان پایتخت سوریه را بمباران کردند که حین برگشت با آتش پدافند ارتش سوریه یک فروند هواپیمای رژیم صهیونیستی سرنگون و یک فروند دیگر هم مورد اصابت موشک قرار گرفت که علیرغم تکذیب اولیه ی رژیم صهیونیستی بعد از چند ساعت سرنگونی هواپیما تایید شد.
 
افقهی افزود: با وجود پیشروی های اخیر ارتش سوریه در مبارزه با معارضان و نشست اخیر کارشناسان کشورهای ایران، ترکیه و روسیه در تهران، رژیم صهیونیستی در صدد است با ناامن جلوه دادن پایتخت سوریه این نشست را تحت الشعاع قرار دهد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه خروجی های مذاکرات تاکنون قابل لمس نبوده است به سخنان اخیر بشار اسد مبنی بر اینکه ما خیلی نمی توانیم معطل خروجی های مذاکرات آستانه ی 4 و 5 باشیم و عملیات های خود را متوقف کنیم اشاره کرد و گفت: جلسه اول آستانه با توجه به ضربه ای که ترکیه خورد و بسیاری از طرح هایش از بین رفت حضورش در آستانه ضعیف بود و با 14 گروه معارض مذاکره کرد و آنها را متوجه ضررهایشان از این مبارزات بیهوده کرد و آتش بس برقرار شد.
در آسناته دو ترامپ از منطقه امن و پرواز ممنوع اردوغان حمایت کرد که اردوغان به سمت آمریکا چرخش نشان داد و عملا مذاکرات آستانه دو هیچ خروجی مثبتی نداشت. در مذاکرات آستانه 3 هم که هیئت ها به مذاکره آمدند عناصر مسلح حاضر نشدند. در این اجلاس با وجود صدور بیانیه ترکیه هیچ الزامی برای ضبط و ربط معارضان نداد.

افقهی با اشاره به اینکه ژنو یک و دو و سه قبل از آستانه و ژنو 4 بعد از آستانه 3 شروع شد، گفت: مباحت در مذاکرات ژنو سیاسی است اما بحث آستانه بحث امنیتی است ولی در نهایت این نشست ها مکمل یکدیگرند.

افقهی با اشاره به سرنگونی یک فروند پهپاد و یک فروند هواپیمای رژیم صهیونیستی بدست ارتش سوریه گفت: سرنگونی هواپیماها و فعال شدن سامانه موشکی سوریه، رژیم صهیونیستی را به این فکر می اندازد که قبل از هر حرکتی علیه سوریه احتیاط لازم را بکار برده و از هر گونه تجاوزی صرف نظر کنند.
 
احمد زارعان، کارشناس مسائل خاورمیانه دیگر میهمان برنامه گفت: با توجه به تحولات رخ داده در سال 1395 و فتح راهبردی شهر حلب که می توان آنرا فتح الفتوح نام برد ارزش استراتژیک زیادی داشت و منجر به برگزاری  نشست های سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه شد و بعد از آن آتش بس ها که همه اینها از دستاوردهای این آزادسازی است.
 
او با اشاره به ویژگی های شهر حلب گفت: این شهر از پر جمعیت ترین شهرهای سوریه و یک شهر تاریخی است همچنین قطب اقتصادی سوریه محسوب می شد و مجاورت آن با ترکیه هم بر اهمیت آن می افزاید که با مجاهدت های رزمندگان آزاد شد.
او افزود: با آزادسازی حلب و پیروزی محور مقاومت، خط بطلانی بر روایت های غربی مبنی بر بحران سوریه کشیده شد و محور مقاومت تقویت شد و این دست و پا زدن های غربی ها و تروریست ها و تحرکات میدانی آنها به علت تغییر موقعیت به نفع سوریه است و تمامی معادلات غربی ها و ترکیه تغییر کرده است.
احمد زارعان با اشاره به بی نتیجه ماندن مذاکرات ژنو 1، 2 و سه گفت: من هم اعتقادم بر این است که به این مذاکرات نمی شود دل خوش کرد و طبیعتاَ اگر قرار بود مذاکرات نتایج مثبتی داشته باشند امروز وضعیت سوریه باید جور دیگری رقم می خورد.
او افزود: کشور سوریه هم به علت اینکه سرنوشت کشورش برایش مهم است باید در مذاکرات شرکت کند و هر دو گزینه سیاسی و نظامی-امنیتی را همزمان پیش ببرد با توجه به اینکه نباید راه حل سیاسی جایگزین راه حل نظامی شود و راه حل سیاسی و مذاکرات به عنوان مکمل راه حل نظامی امنیتی در نظر گرفته شود.
این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مذاکرات ژنو 1، 2 و 3 انجام شد و نشان داد طرف های حاضر در میز مذاکره دارای منافع مختلف اند و در همین حال بر موضوع ساقط کردن نظام مشروع سوریه، مشترک اند و انتظارات طرف های مذاکره کننده با واقعات میدانی اختلاف زیادی دارد و این خواسته آنان خلاف مقررات بین المللی است.
زارعان با اشاره به وجود اختلاف جدی بین بازیگران حاضر در پرونده سوریه گفت: اولویت های کشور سوریه در این اختلاف نظرها دیده نشده است و این اولویت ها عبارتند از: محور مقاومت ابتدا آتش بس همه جانبه و فراگیر در سوریه را خواسته است اولویت دوم مبارزه با تروریسم و اولویت سوم نیز تشکیل دولت است.
او افزود: تا زمانی که مرحله اول و دوم این اولویت ها اتفاق نیافتاده است چگونه می توان در این کشور صحبت از انتخابات کرد وقتی گروههای تروریستی حضور دارند و با اصل انتخابات مشکل دارند.
زارعان گفت: اگر به همین روال اولویت ها در مذاکرات رعایت نشوند نمی توان به نتیجه دادن مذاکرات خوش بین بود.
او با اشاره به نقش ایران در سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران در کشور سوریه همواره نقش ایجابی داشته است و بر این باور است که اگر در منطقه امنیت نباشد در کشور هم امنیت پایدار نخواهد بود و لذا ایران همیشه در کشورهای سوریه، عراق، یمن و لبنان از ثبات و امنیت کشورها حمایت کرده است.
او افزود: ایران اسلامی یکی از مبتکرین مذاکرات آستانه بود و در مذاکرات آستانه 3 بر نقش ایران به عنوان ضامن تاکید شده است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *