پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
حاجی‌دلیگانی:

دولت دراجرای اقتصادمقاومتی تجدیدشده است

رئیس‌جمهور اداره دولت را به معاون اول واگذار کرده است
يکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب: 508174
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه رئیس‌جمهور فرصتی برای پرداختن به اقتصاد مقاومتی ندارد،‌ گفت: آنچه از وضع جامعه برمی‌آید حاکی از عدم تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور است.
دولت دراجرای اقتصادمقاومتی تجدیدشده است


به گزارش جهان نيوز، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی در طول یک سال گذشته گفت: اقتصاد مقاومتی در واقع یک تغییر جهت در نوع فرایندها، کارها، برنامه‌ریزی‌ها و یک نقشه راهی است که همه باید ملزم به آن بوده و باشیم و بر اساس آن عمل می‌کردیم نه اینکه کارهای معمولی و کارهای روزمره بوده را به حساب اقتصاد مقاومتی بگذاریم. البته اگر جهت اقدامات روزانه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی باشد بسیار خوب است. 
* اطلاعات دقیقی در خصوص میزان اجرای اقتصاد مقاومتی در دست نیست
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: به جز در یک مرحله که مرکز پژوهش‌های مجلس واحدهای سنجشی را برای میزان عملیاتی شدن 24 بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که آن هم ناقص ماند تهیه نشد دستگاه دیگری این اقدام را انجام نداده است و می‌توان گفت که اطلاعات دقیقی در خصوص میزان اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در اختیار نداریم.
* شرایط جامعه پیام مثبتی را در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی به همراه ندارد
حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: آنچه که از برآیندها در جامعه مشاهده می‌شود و آنچه که طبق گفته رئیس‌جمهور از جیب مردم و درآمدهای مردم مشخص می‌شود این است که این موارد پیام مثبتی را در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی به همراه ندارد که از جمله آن می‌توان به مواردی همچون معیشت مردم اشاره کرد که به جز یک قشر مرفه سایرین که عمده جامعه را شامل می‌شود امروزه هزینه‌ها با درآمدهایشان همخوانی ندارد.
وی افزود:‌ علاوه بر قشر مستضعف جامعه امروزه افراد متوسط هم از نظر درآمدی دچار مشکل شده‌اند و این به آن معناست که جهت‌گیری‌های ما در راستای اقتصاد مقاومتی نبوده است که یکی از علل این امر بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی است.
* تعطیلی واحدهای تولیدی معلول واردات بی‌رویه کالاهای خارجی قابل تولید در کشور است
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: تعطیلی واحدهای تولیدی در کشور معلول چند عامل است که مهمترین آن واردات بی‌رویه کالاهای خارجی است که در کشور به راحتی می‌توان آنها را تولید کرد اما دولت متاسفانه این اجازه را داده که از کشورهای دیگر از جمله ترکیه با توجه به قرارداد «ترجیحات گمرکی» هر چه امضا کرده واردات پوشاک و کالاهایی از این دست با تعرفه اندک به کشور وارد شود و این یکی از نشانه‌های عدم تحقق و عدم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: این نحوه واردات کالاها در حالی است که در یکی از بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی تصریح شده واردات و صادرات کشور باید هوشمندانه باشد که به نظر بنده هوشمندانه نیست. 
*علی‌رغم همه تأکیدات اقدام خاصی در عرصه عمل در عمل به اقتصاد مقاومتی مشاهد نمی‌شود
وی افزود: درست است که در صحبت‌ها و سخنرانی‌ها و در شعارهایمان بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کنیم اما در جایی که پای عمل به میان می‌آید اقدام خاصی انجام و نتیجه خاصی نیز حاصل نمی‌شود. 
* خام‌فروشی در نفت با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: یکی از بندهای سیاست‌ اقتصاد مقاومتی ممانعت یا کاهش خام‌فروشی است؛ اگرچه این امر درست است که ما سهم خود را از تولید اوپک داشته باشیم اما اینکه ما نفت‌مان را به صورت خام به فروش برسانیم و این استخراج و فروش نفت باعث نشود که در کشور تولید کار شود با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.
حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: یکی از گام‌های اساسی در خصوص اقتصاد مقاومتی این است که بانک‌ها در جایگاهی قرار بگیرند که سرمایه‌های آنها در جهت تولید هزینه شود نه اینکه هر بانکی به انحای مختلف دنبال سود بیشتر باشد و با هم برای پرداخت سود بیشتر رقابت کنند و برای اینکه سود بالاتری پرداخت کنند به اشکال مختلف فشار آن را تولیدکنندگانی تحمیل کنند که همه دارایی خود را در رهن و وثیقه بانک قرار دادند و عملا در بسیاری از موارد بانک‌ها صاحب کارخانه‌هایی می‌شوند که صاحبان آن ناتوان از اداره این کارخانه‌ها هستند.
* نمره دولت در عمل به اقتصاد مقاومتی نمره تجدیدی است
وی افزود:‌در اجرای اقتصاد مقاومتی نمره دولت نمره تجدیدی است و از بیست باید به دولت نمره 4 داد آن هم به خاطر زحماتی است که آقای جهانگیری در این باره کشیده است.
*رئیس‌جمهور اداره مجموعه دولت را به معاون اول خود سپرده/فرصت کم آقای رئیس‌جمهور برای پرداختن به اقتصاد مقاومتی
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور عملا کمتر فرصت برای پرداختن به اقتصاد مقاومتی داشته و مدتی است که نهاد ریاست جمهوری و مجموعه دولت و سایر مجامعی که باید آنها را اداره کند توسط معاون اول رئیس‌جمهور اداره می‌شود و طبیعی است که این مسئله از یک سو و عدم انسجام تیم اقتصادی دولت مشکلات اقتصادی را تشدید کنند.
* وضع معیشتی مردم در عید امسال از سال‌های قبل بدتر شده است
حاجی‌دلیگانی در پایان خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال‌های گذشته وضعیت مردم در شب عید به مراتب سخت‌تر است و افرادی که پیش از این حاضر نبودند به خاطر 50 یا 100 هزار تومان رو بزنند امسال خانواده‌هایی که دارای سرپرست هستند برای 50 هزار و 100 هزار تومان رو می‌زنند و عنوان می‌کنند هیچ چیز نتوانستند برای خانواده‌هایشان خریداری کنند و حتی به نان شب‌شان هم محتاج هستند. 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *