کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تا زمان فوت هاشمی به دنبال کنار زدن روحانی بودند

27 اسفند 1395 ساعت 13:54

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح‌طلبانی که می‌خواهند به گوی روحانی تکیه کنند با وضعیت تکان‌دهنده اقتصادی امیدی به رأی او ندارند، گفت: این جبهه در شرایط بسیار سختی برای تصمیم‌گیری و معرفی گزینه است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی درباره جایگزین اصلاح‌طلبان برای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 966،‌ اظهار داشت:‌ جریان طرفدار آقای روحانی که جریان‌هالی مختلف اصلاح‌طلب بودند امروز نسبت به رای آوری روحانی دچار تردید جدی هستند.
وی افزود: از طرفی هم اصلاح‌طلبان امکان اینکه جایگزین مناسبی برای روحانی پیدا کنند وجود ندارد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: تا قبل از ارتحال آقای هاشمی رفسنجانی،‌ اصلاح‌طلبان بیشتر به دنبال پیدا کردن جایگزین برای روحانی بودند؛ چون معتقد بودند کسی در مجموعه هست که با یک شیخوخیت و فصل‌الخطاب بودن اختلافات درون اصلاح‌طلبان را حل می‌کند.
*اصلاح‌طلبان پس از ارتحال هاشمی رفسنجانی دچار چالش شدند/ این طیف فعلا گزینه مطلوبی ندارد
وی بر همین اساس اضافه کرد:‌ ولی بعد از ارتحال هاشمی رفسنجانی، اصلاح‌طلبان مقداری دچار چالش شدند و احساس می‌کنند اگر به اختلافی برخورد کنند و گزینه‌ای معرفی کنند و بعد به دلایلی روحانی یا گزینه کنار او کنار نرود و در میدان بمانند، دچار مشکل خواهند شد؛‌ لذا در این فکر هستند که چگونه می‌توانند مسئله آقای روحانی را حل کنند که هم امید به رای آوری او داشته باشند و هم اینکه اتحاد حفظ شود.
ذوالنوری ادامه داد:‌ فعلا وضعیت اصلاح‌طلبان به گونه‌ای است که گزینه‌ای ندارند. چند گزینه مانند آقایان عارف،‌ پزشکیان،‌ جهانگیری، ظریف مطرح است که فعلا به توافقی نرسیدند و اکنون کشمکش ببین آنها است که چکار کنند.
*چرخ سانتریفوژها و صعنت چرخید اما به دنده عقب!
وی ادامه داد:‌ علت این تردید هم دو چیز است یکی اینکه اگر پشت سر روحانی بایستند با توجه به وعده‌های عمل نشده آقای روحانی، وضع بسیار بد اشتغال و معیشت مردم اینها رایی ندارند چون روحانی وعده‌های عمده‌اش این بود که هم چرخ سانتریفوژها بچرخد و هم چرخ صنعت؛‌ در مدت حکومت ایشان قبول داریم که چرخ سانتریفوژها و صعنت چرخیده اما به دنده عقب!
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حقیقت زمانی که روحانی روی کار آمد کارخانه‌هایی که فعال بودند چرخشان عقب گشت و بسیاری از آنها هم متوقف شدند و اکنون هم روز به روز روبه عقب افت می‌کنیم، سانتریفوژها هم که آن زمان 19 هزار بود اکنون به 5 هزار و 60 رسیده یعنی این هم با دنده عقب کار شده است.
* وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم در حال حاضر به شدت نگران کننده است
ذوالنوری با اشاره به اینکه معیشت مردم اکنون به شدت نگران کننده است، عنوان کرد: آمار بیکاری تکان دنده و نگران کننده است؛ لذا رئیس‌جمهور نه طبق آن وعده‌ای که داد چرخ سانتریفوژها چرخید، نه چرخ صنعت چرخید و نه مشکل اشتغال و معیشت مردم حل شد. بلکه امتیازهای فراوانی هم در عرصه بین‌المللی دادیم ولی نتیجه مطلوبمان را نگرفتیم.
وی ادامه داد: لذا با چنین فضایی چون آن وعده‌های (دولت یازدهم)‌ عمل نشده مردم نمی‌توانند دیگر اعتماد کنند؛‌ اعتبار گذرنامه ایرانی هم به شدت کاهش پیدا کرده به گونه‌ای که ما شاهدیم متاسفانه آمریکایی که طرف اصلی مذاکرات روحانی بود چگونه عمل کرد که این موضوع در طول تاریخ پس از انقلاب اولین باری است که چنین اتفاقی می‌افتد که نه تنها ورود اتباع ایرانی ممنوع شود بلکه آنهایی که در آمریکا ساکن بودند را هم بیرون می‌کنند.
*روحانی نتوانست به وعده‌های خود عمل کند
«به هر حال روحانی اینهمه هزینه داد که این مسائل را حل کند ولی ما شاهدیم که اوضاع وخیم‌تر شده است. در موضوع برجام هم دیدیم که تمام وقت دولت را گرفت به شکلی که از مسائل داخلی و معیشت مردم غفلت شد اما ما دیدیم که برجام هم با رای دادن ترامپ پا در هوا و متزلزل شد.»
*دولت حرکت جهادی در پیش نگرفت
ذوالنوری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد:‌ وقتی مردم این اوضاع را می‌بینند انگیزه‌ای برای رای دادن به وی ندارند. دولتی به هر حال باید آن حرکت جهادی را پیش می‌گرفت انجام نداد و زمان و وقتی را هم که باید بگذارد نگذاشت.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه وقتی به مسیر گذشته نگاه می‌کنیم می‌بینیم روحانی در یک زرورق اشرافیت زندگی کرده و امروز حال مردم، حال خوبی نیست و دولت یازدهم از نظر اقتصادی باید ظرف چند سال اقدامات جدی که انجام می‌داد که شاهد آن نبودیم؛ حال ما می‌بینیم که این اتفاقات نیفتاده و دولت یازدهم عملکرد مطلوبی نداشته لذا کسانی که می‌خواهند به گوی آقای روحانی تکیه کنند با سنجش و بررسی وضعیت جامعه امیدی به رای او نمی‌بیننند، لذا باید به دنبال جایگزین می‌گردند.
*تکیه‌کنندگان به گوی روحانی امیدی به رای‌اش ندارند/ اصلاح‌طلبان گزینه رای آور مورد اجماعی ندارند
وی با طرح این سوال که چرا اصلاح‌طلبان به دنبال جایگزین نرفتند، گفت: یکی از این دلایل این است که گزینه رای آور مورد اجماعی ندارند و دوم اینکه اگر گزینه رای آور مورد اجماع هم داشته باشند معلوم نیست روحانی کنار برود، که در اینصورت اختلاف می‌شود.
نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: یکی دیگر از دلایل فوق این است که عدول به سمت کسی و عبور از روحانی اعلام شکست قطعی در جامعه است و این پیام را به مردم می‌دهد که ای مردم! جبهه ما این کفایت و لیاقت را نداشت که رئیس‌جمهورش دو دوره رای مردم را با خود داشته باشد و این خود اعلام شکست قطعی است.
*اصلاح‌طلبان با معرفی گزینه در کنار روحانی اعلام کردند جبهه ما کفایت این را نداشت که رئیس‌جمهورش دو دوره رای مردم را با خود داشته باشد
ذوالنوری لذا مردم می‌گویند جبهه‌ای که گزینه‌های آن اینگونه از آب در می‌آیند که کفایت جمع کردن رای مردم را ندارد پس چگونه ما دوره بعدی به آن اعتماد کنیم و همین یعنی از دست دادن اعتماد مردم بنابراین روی این گیر هستند که چه باید بکنند. من فکر می‌کنم این جبهه در شرایط بسیار سختی برای تصمیم‌گیری و معرفی گزینه است.


کد مطلب: 508035

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/508035/زمان-فوت-هاشمی-دنبال-کنار-زدن-روحانی-بودند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com