جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
سایه سنگین واردات روی میوه ایرانی

ضربه به تولیدکنندگان به خاطر یک مشت دلار

پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 507919
با وجود تأثیر بد واردات بر میوه های ایرانی و حتی تذکرات متعدد مقام معظم رهبری این روزها شاهد رواج میوه های وارداتی هستیم .هر چند هر از گاهی مسئولان در حوزه های مختلف انتقادهایی را به میوه های وارداتی دارند اما در مجموع مشاهده می کنیم که روند بی وقفه واردات میوه به صورت قاچاق و رسمی ادامه دارد.
ضربه به تولیدکنندگان به خاطر یک مشت دلار
به گزارش جهان نيوز به نقل از اگری پرس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر کبیر انقلاب چند روز گذشته در حاشیه کاشت دو اصله نهال میوه با اشاره به ویژگی‌های ممتاز میوه‌های ایرانی و با ابراز تأسف از واردات میوه، فرمودند:« واردات میوه جزو کارهای غلط است و مسئولان جز در موارد ضروری، باید از این کار جلوگیری کنند.»
این فرمایشات در حالی چند روز گذشته از زبان مقام معظم رهبری بیان شد که شاید یکی از دلایل اصلی آن هجوم میوه های وارداتی در بازارعید نوروز ۹۶ است. به عبارت بهتر می توان گفت که تذکر به موقع، مقام معظم رهبری در شرایطی که اقتصاد کشور در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، می تواند فصل الخطابی برای حمایت از تولید داخلی باشد اما دریغا که مسئولان از عملکردن به توصیه های حق شانه خالی می کنند.
اگرچه هر از گاهی مسئولان در حوزه های مختلف انتقادهایی را به میوه های وارداتی دارند اما در مجموع مشاهده می کنیم که روند بی وقفه واردات میوه به صورت قاچاق و رسمی ادامه دارد.
* کشور با این عظمت خجالت دارد میوه خارجی وارد شود
در راستای ورود بی وقفه میوه های خارجی است که به راحتی در سطح شهر انواع و اقسام آن را می تواند مشاهده کرد و با توجه به این واردات بی ضابطه است که محصولات داخلی روی دست کشاورزان می گندد.
رهبر معظم انقلاب بارها مسئولان داخلی را به تکیه بر اقتصاد مقاومتی توصیه کرده اند و چندی پیش در بیاناتشان فرمودند: «اگر اقتصاد کشور را از درون مقاوم کنیم برای اشتغال جوانان، بیکاری و دیگر مشکلات اقتصادی نیز راه‌حل‌های مناسبی پیدا می‌شود. کشور با این عظمت انسان خجالت می‌کشد که میوه خارجی وارد می‌شود. پرتقال و سیب ایرانی روی درخت مانده، آنوقت پرتقال خارجی وارد می‌کنند. منابع را به سمت تولید هدایت کنید نه واردات».
بی توجهی به فرمایشات رهبر انقلاب از آنچه مشهود است باز هم مقام معظم رهبری در آستانه عید نوروز ۹۶  نسبت به واردات میوه تذکر می دهند.
 
با توجه به اینکه کشورمان از این موهبت الهی برای داشتن انواع و اقسام محصولات باغی  بهره مند است می طلبد که دولت با یافتن راهکاری هر چه زودتر مانع از واردات میوه شود، اما شواهد نشان از آن دارد که ظاهراً مبارزه با قاچاق واردات  متولی ندارد.
*انزوا کشیدن محصولات کشاورزی با واردات میوه
درست است که در سال های گذشته نیز شاهد میوه های قاچاق در بازار عید بودیم اما آنچه امسال را با سال های قبل متمایز کرده عملکرد دولت در آزاد سازی واردات رسمی میوه های خارجی است.
واردات محصولات کشاورزی علاوه بر انزوا کشیدن صنعت کشاورزی باعث شده است کشاورزان نیز دیگر امیدی برای تولید و بهبود فضای کسب و کار خود نداشته باشند این در حالی است که مافیای صنعت کشاورزی برای کسب منافع خود به واردات این محصولات روی آورده است.
در شرایطی که کشاورزی داخلی ظرفیت تأمین بازار میوه های عید را دارند چرا که مسئولان وزارت کشاورزی به جای تولید و حمایت از محصولات با کیفیت در داخل کشور، همچنان به واردات رسمی محصولات کشاورزی سرگرم هستند در حالیکه پتانسیل های زیادی در نقاط مختلف کشور وجود دارد که می تواند در زمینه تولیدات کشاورزی علاوه بر تأمین نیازهای داخلی به دیگر کشورها نیز صادر شود.
نکته مهم دیگر در تنظیم بازار عید۹۶ رفتار دوگانه دولتی هاست. در حالی که طی سال های گذشته دولتی ها توقف واردات رسمی میوه را یکی از دستاوردهای خود می دانستند مشاهده می کنیم از ۲ماه مانده با انتخابات میوه به صورت رسمی به بازار عید  وارد می شود تا جایی که حتی میوه‌های خارجی در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند و دولت توجهی‌ نمی‌کند
*فروش میوه های خارجی در سوپر مارکت ها
حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه‌ و سبزی می گوید: با وجود نظارت مسئولان سازمان تعزیزات و بازرس های اتحادیه اما گستردگی بازار و همچنین  خلاءهای موجود می تواند عامل در سودجویی افراد باشد.
رئیس اتحادیه میوه‌ و سبزی در پاسخ به اینکه برخی دست‌اندرکاران فروش میوه و تره‌بار معتقدند سودجویان شیوه‌های نوینی برای ارائه محصولات خود در بازار پیدا کرده‌اند می گوید: قبل از جدی شدن برخورد قانونی با عرضه و فروش میوه‌های قاچاق، شاید میدان مرکزی میوه تهران و برخی شهر‌ستان‌ها محلی برای عرضه و فروش محصولات قاچاق بود، ولی با شدت بازرسی‌ها و برخوردهای قانونی با متخلفان خیابان‌های اطراف و وانت‌های حامل میوه‌های قاچاق، محلی برای مبادله شد، اما در شرایط فعلی راهکارهای جدیدی برای سودجویی‌ افراد متخلف ایجاد شده که یکی از آنها بسته‌بندی میوه‌هاست.
*دورزدن قانون در بسته بندی میوه های وارداتی
مهاجران بیان می کند: با توجه به بررسی‌های انجام شده و همچنین مشاهدات عینی، تقریبا سه یا چهار ماه است که عرضه سبزی، صیفی و میوه‌های مختلف به صورت بسته‌بندی در سطح کلانشهرها بیشتر شده و اکنون سوپرمارکت‌های کوچک و بزرگ محلی یا زنجیره‌ای محصولات یاد شده را در قالب محصولات دستچین و بسته‌بندی عرضه می‌کنند. این راهکاری برای دورزدن قانون و تخلف است. به این دلیل که معمولاً بازرسان در میادین میوه و تره‌بار و میوه‌فروشی‌ها به دنبال تخلف هستند.
وی می گوید: اصولا میوه‌های لوکس و خارج از فصل جزو این میوه‌ها هستند به عنوان مثال در شرایط فعلی، آواکادو، زنجبیل، سیر، انگور، زردآلو، آلو، شلیل و دیگر اقلامی که خارج از فصل هستند جزو دسته تخلف یاد شده قرار گرفته‌اند.
*میوه های وارداتی ضربه به تولیدکنندگان داخلی
این مقام مسئول در پاسخ به اینکه آیا میوه‌های بسته بندی کنترل نمی‌شوند؟ می گوید: این میوه‌ها اگر در میادین یا میوه‌ فروشی‌ها عرضه شود دقیقاً تحت نظارت بازرسان است، اما اگر در محیط‌های سوپرمارکتی یا دیگر واحدهای صنفی عرضه شود تقریبا دور از دید این افراد قرار گرفته است. مشاهده شده میوه‌های وارداتی و قاچاق (میوه‌های فصلی) در بسته‌بندی‌های شرکت‌های داخلی فروخته می‌شوند که تشخیص آنها بسیار مشکل شده است.
وی در بیان راهکار مقابله با متخلفان می گوید: نکته مهم در برخورد با این تخلف بازار پرتقاضای ایام شب عید است به این دلیل که اگر مانع تخلف این افراد نباشیم به نوعی تولیدکنندگان داخلی ضربه خورده و تولیداتشان از بین می‌رود.
مهاجران گفت: قاچاقیان ترفندهای خود را بلد هستند و با مدل های خودشان در حاشیه بازار مشغول فروش کالا خود هستند.در حال حاضر پرتقال های وارداتی دولتی به محض ورود به کشور، طبق نظر جهاد کشاورزی به سردخانه فرستاده می شود سپش به بازار فروش وارد می شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *