شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

کلانشهر تهران؛ یکی از سرسبزترین پایتخت‌های دنیا

سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 506511
طبق آمارها بوستان های کشور پیش از دوران مدیریت قالیباف 400 و هم اکنون دو هزار و 250 است و البته سرانه فضای سبز این کلانشهر در همین مدت از 9 مترمربع به 15.8 مترمربع رسیده است.
کلانشهر تهران؛ یکی از سرسبزترین پایتخت‌های دنیا
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس در حال حاضر تهران یکی از سرسبزترین شهرها با موقعیت جغرافیایی مشابه به حساب می آید. امروز پایتخت دارای بیش از ۱۳هزار هکتار فضای سبز داخل محدوده شهری است. افزایش چند برابری پارک ها و بوستان ها که در جای جای این کلانشهر رخ نمایی می کند، خود گویای این است که مدیریت شهری تهران طی ۱۰ سال گذشته تلاش بسیاری برای تبدیل تهران به یک شهر سرسبز کرده است تا جایی که امروز چهره تهران از شهری خشک به شهری زنده و سبز مبدل شده است.
محمد باقر قالیباف، شهردار تهران چندی پیش در افتتاح نمایشگاه گل و گیاه عنوان کرده بود:«یکی از رسالت های مدیریت شهری توسعه دادن و توجه کردن به پیوند مردم با طبیعت است. البته جغرافیای بعضی از شهرها و کشورها به گونه ای است که این نعمت الهی به خاطر شرایط جغرافیایی برای آن ها فراهم است اما در شهری مثل تهران که متوسط بارش آن حدود 230 میلی متر در سال است و توزیع این بارش هم در شمال و جنوب شهر نرمال نیست، شرایط به گونه دیگری است.»
وی افزوده بود: «با این جمعیتی که در این دشت متمرکز هستند، داشتن سرانه حدود 15 هزار هکتار پارک و فضای سبز و داشتن حدود 35 هزار هکتار کمربند سبز در اطراف شهر تهران کار آسانی نیست. این در حالی است که شهرداری تهران به دنبال توسعه کمربند سبز اطراف تهران است و باید کمربند سبز را به حدود 50 هزار هکتار برسانیم تا بتوانیم این کمربند سبز تهران را چه در جنوب شهر و چه در ارتفاعات البرز تکمیل کنیم.»
 
افزایش چشمگیر فضای سبز تهران در دهه اخیر 
طبق آمارها بوستان های کشور پیش از دوران مدیریت آقای قالیباف 400  و هم اکنون دو هزار و 250 است  و البته سرانه فضای سبز این کلانشهر در همین مدت از 9 مترمربع به 15.8 مترمربع رسیده است. همچنین طی ۱۵سال اجرای طرح جنگل کاری پیرامون شهر تا سال۸۴ فقط ۲۰هزار هکتار به اجرا درآمد، اما از سال۸۴ این روند رشد بیشتری یافت، به نحوی که طی ۹سال، این طرح پیشرفتی بیش از ۷۴درصدی داشته است.
سرانه فضای سبز شهر تهران در سال ۱۳۵۷ حدود یک مترمربع بوده است، این سرانه در پایان سال ۱۳۶۵ به 1.2 مترمربع رسیده و تا پایان سال ۱۳۸۳ بالغ بر ۹ مترمربع بوده است. سرانه فضای سبز در شهر تهران در حال حاضر به 15.8 متر مربع با توجه به جمعیت بیش از ۸ میلیون نفری رسیده و به عبارتی طی سال های اخیر این سرانه افزایشی 7 متر مربعی داشته است.
 
 با وجود پیشرفت های چشمگیر تهران در عرصه توسعه فضای سبز، اما این پیشرفت ها همچنان ادامه دارد. در طرح «یه عالمه درخت در شهر» که توسط شهرداری تهران کلید خورد بیش از سه میلیون اصله نهال جهت کاشت در اختیار شهروندان قرار می گیرد. 
محمدباقر قالیباف طی سخنانی در مراسم روز درختکاری و افتتاح هزار هکتار جنگل کاری در دامنه جنوبی البرز ضمن اشاره به کاشت چندین میلیون اصله درخت در طول سال های گذشته در شهر تهران گفت: در سال جاری نیز طرح «یک عالمه درخت» در فضای مجازی و شبکه های تلگرام و اینستاگرام آغاز شده که باهمراهی مردم تا صبح امروز 80 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند تا هر کدام 10 اصله نهال بکارند. براین اساس تا کنون 800 هزار درخت توسط مردم و خصوصا چهره های شاخص ازجمله هنرمندان، روحانیون، خانواده شهدا، پیشکسوتان ورزش و... کاشته شده و تلاش می کنیم تا با کمک مردم بتوانیم این آمار را به سه میلیون درخت در این ایام برسانیم. بنده از بقیه شهرها و خصوصا خوزستان نیز درخواست کرده ام تا این موضوع را در اولویت قرار دهند. امیدوارم بتوانیم کار درخت کاری را به خوبی پیش ببریم.
 
 
 شهردار تهران همچنین خاطرنشان کرد: از روزی که توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیداکرده ام لحظه ای از توسعه فضای سبز غفلت نکردیم همچنان که 18هزار هکتار کمربند سبز شهر تهران در گذشته با همت، غیرت و کار جهادی در این دوره از مرز 39 هزار هکتار گذشته و تنها 11 هزار هکتار باقی مانده تا کمربند سبز شهرتهران تکمیل شود.
تبدیل باغ ها به پارک و بوستان نیز از دیگر اقداماتی بوده که توسط شهرداری تهران به شکل چشمگیری طی 10سال گذشته گسترش یافت. قالیباف در این مراسم به حجم گسترده تملک باغات شهر تهران در یک دهه گذشته اشاره کرد و گفت: در این دوره چندهزار میلیاردتومان اعتبار برای خرید باغ های تهران اختصاص داده و این باغات را به بوستان عمومی تبدیل کرده ایم. تنها در یک مورد برای خرید باغی در منطقه 1 بیش از هزار و 700 میلیاردتومان پول داده و باغ را تبدیل به پارک کردیم.
یکی از بزرگترین معضلاتی که دامان مدیران را می گیرد، عدم پذیرش اشتباهات و انداختن توپ در زمین رئیس یا مدیر قبلی است. شهردار تهران ضمن تاکید بر حفظ محیط زیست اولین قدم در رفع مشکلات را عدم ارجاع معضلات به گذشتگان دانست و تصریح کرد: اولین قدم برای حل مشکلات آن است  که باید به این باور برسیم تا دائم این مساله را به گذشته و پیشینیان ارجاع ندهیم . امروز ما مسئول هستیم و باید مشکلات را حل و فصل کنیم، بنابراین نباید در این کار آدرس غلط بدهیم.
تهران اکنون یکی از پایتخت های سبز دنیا است و در این موضوع نیز تردیدی وجود ندارد. شاید پیشنهاد شهردار تهران بهترین راهکار برای کسانی باشد که نسبت به این مهم تردید دارند. «در زمینه توسعه فضای سبز شهر تهران، کافیست تصاویر گوگل را در سال جاری و 10 سال قبل مشاهده و مقایسه کنید، کلیه فضاهای سبز در شهر مشخص است و این نیازی به بیان و توضیح ندارد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *