سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
قاسمی:

مذاکرات بر سر اعزام حجاج مثبت پیش رفته است

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 506268
سخنگوی وزارت خراجه در خصوص گفتگوهای هیئت ایرانی برای حج به عربستان گفت: مسئولیت مذاکراه با عربستان در خصوص حج با سازمان حج و زیارت است و تا جاییکه اطلاع دارم مذاکرات مثبت پیش رفته و برقراری سازوکار برای امکانات کنسولی مورد مذاکره قرار گرفته است.
مذاکرات بر سر اعزام حجاج مثبت پیش رفته است
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در خصوص تلاش مسکو برای نزدیکی تهران و ریاض و موضع ایران گفت: هر تلاشی که بتواند در مسیر صلح ثبات و امنیت منطقه و به‌خصوص حوزه خلیج فارس سازنده باشد می‌تواند مورد استقبال ایران باشد.

اروپا حامی برجام است

وی در خصوص توصیه اروپایی‌ها به ترامپ برای پاره نکردن برجام و سخت‌گیری بیشتر علیه ایران گفت: مواضع اروپا نسبت به برجام و ایران روشن است و آن‌ها حامی برجام و بخشی از آن هستند و در بحث هسته‌ای حضور داشته‌اند و رسما خبری دریافت نکرده‌ام که خواهان فشار به ایران باشند و برعکس آن‌ها علاقمند به توسعه روابط با ایران هستند.

مذاکرات بر سر اعزام حجاج مثبت پیش رفته است

سخنگوی وزارت خراجه در خصوص گفتگوهای هیئت ایرانی برای حج به عربستان گفت: مسئولیت مذاکراه با عربستان در خصوص حج با سازمان حج و زیارت است و تا جاییکه اطلاع دارم مذاکرات مثبت پیش رفته و برقراری سازوکار برای امکانات کنسولی مورد مذاکره قرار گرفته است.

امیدواریم بحرین درباره شیخ عیسی قاسم عاقلانه رفتار کند

قاسمی در خصوص اقدامات آل‌خلیفه علیه انقلابیون بحرین گفت: مواضع ایران درباره بحرین مشخص است. دولت بحرین به جای فرافکنی و ابجاد مشکل برای مردم خود نیاز به این دارد که رویکرد جدیدی داشته باشد و به جای امنیتی کردن فصا راهکار سیاسی و تعامل را در نظر بگیرد. امیدوارم درباره شیخ عیسی قاسم عاقلانه رفتار کند.

وی درخصوص بحران سوریه و حضور نیروی زمینی امریکا در سوریه گفت: تحولات آستانه مسیر خود را طی می‌کند و تلاشهایی برای «آستانه 4» انجام می‌گیرد. درباره حضور نیروهای آمریکایی اطلاع دقیقی ندارم.

ملاقات روحانی و اردوغان به درخواست طرف ترک بوده است

سخنگو در خصوص جزئیات دیدار اردوغان و روحانی گفت: اجلاس اکو و سفر روحانی فرصتی را فراهم کرد که بعد از مدت‌ها و بعد از کودتای ترکیه که خلائی در تماس‌های سطح بالای دو کشور وجود داشت با تقاضای طرف ترک دیداری صورت گرفت. این ملاقاتی مهم بود و به صراحت آخرین تحولات و مطالبی که بین دو کشور وجود داشت در حوزه دوجانبه و منطقه ای بحث و بررسی شد و تفاهماتی حاصل شد. در برخی حوزه ها هنوز اختلاف نظرهایی هست اما نفس دیدار در برهه کنونی قابل توجه بود. روابط دو کشور در حوزه اقتصادی مسیر درست را طی میکند. دیدار درست و به جایی بود و صحبت شد که مقامات دو کشور بیش از انکه در رسانه ها سخن بگویند در دیدارها یخن بگویند و طرفین از همکاریهای موجود در بحث استانه اظهار رضایت کردند و تفاهم داشتند که این نشستها برای دو کشور و محوریت سه کشور استمرار یابد. این دیداری به جا به هنگام درست و با نتایج مثبتی است که باید در زمان اتی دنبال شود.

وی در خصوص اتفاقات مرزی بین ایران و ترکیه گفت: ما همواره شهروندان خود را به احتیاط ترغیب کرده‌ایم که با توجه به شرایط خاص این کشور بعد از کودتا احتیاط لازم را خرج کنند. بعد از اتفاق اخیر دستورات لازم به سفارت داده شد، خبرهایی مبنی بر برخورد رسیده اما کافی نیست و منتظریم یک امنیت و شرایط ویژه در مرزها به‌وجود آید. بهتر است هموطنان از ناوگان هوایی استفاده کنند تا مرزهای زمینی، و امیدوارم که این مسائل از سوی ترکیه تکرار نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص افزایش روابط با انگلیس بعد از خروج این کشور از اتحادیه اروپا گفت: هیج ارتباطی بین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و روابط ایران با این کشور نیست. ما روابط خود را داریم و پروسه خروج انگلیس از اتحادیه به خود آن‌ها مربوط است.

بهرام قاسمی درخصوص سفر رئیس جمهوری کشورمان به آفریقا گفت: بحث‌هایی در خصوص سفر وجود داشت و مکانیسم و تشریفات آن بررسی شد و پیش بینی می‌شد قبل از نوروز باشد ولی با توجه به عدم انجام همه مراحل مورد نیاز پیش از سفر، این سفر در اسفند نخواهد بود و تلاش می‌شود در فرصت لازم و حوصله بیشتر مسائل تشریفاتی انجام گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص بهبود روابط ایران و مصر گفت: مصر کشور مهمی است، در حد دفتر حافظ منافع هستیم و نسبتا فعال است و تماس‌های لازم هست و امیدوارم بتوان بر موانعی که وجود داشته فائق امد و روابط از وضعیت نسبی بهتری برخوردار شود. روابط همواره دو سویه است و باید مجموعه شرایط در دو پایتخت فراهم شود تا گام‌ها برای ارتقای روابط برداشته شود. در شرایط فعلی پیشرفت خاصی نداریم و سطح روابط مانند گذشته است. در سطوح مختلف دیدارهایی وجود داشته است.

قاسمی در خصوص اظهارات ظریف درباره ادامه کار دیپلماسی در دولت بعدی گفت: متن مصاحبه موضوعی بود و حواشی آن موضوعی دیگر بود. نکاتی که آقای ظریف مطرح کرد به این شکل نبود و ایشان صحبت درباره آینده را زود دانسته بود و اینکه موضوع را به آینده احاله کرده بودند. برخی علاقمند بودند با انحراف در شیب کلمات و جملات برای خوانندکان خود سوژه پیدا کنند.

وی در خصوص تحریم‌های موشکی علیه ایران در دوره ترامپ و واکنش ایران گفت: ما در حوزه برجام و سایر روابط بیانیه‌ای که داشتیم درباره بیانیه ریاست جمهوری آمریکا علیه ٧ کشور و تحریم تعدادی شرکت و فرد، کار خود را انجام دادیم و طبق قولمان اقدامات مورد نیاز در لحظه مناسب اخذ تصمیم شده که در صورت ضرورت اعلام خواهیم کرد اما فعلا از دکر نام آن‌ها اجتناب می‌کنم و به روزهای آینده موکول می‌کنم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *