سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

هدف نتانیاهو از سفر به مسکو چیست؟

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 506259
نخست وزیر اسرائیل قصد دارد در سفر به روسیه تلاش می کند همکاری بیشتر مسکو با تل آویو برای دسترسی به اطلاعات مربوط به روند اوضاع در سوریه را خوناستار شود.
هدف نتانیاهو از سفر به مسکو چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو نوشته است، در جریان سفر آتی "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل به مسکو، طرفین به بررسی افزایش همکاریها در سوریه می پردازند. در واقع مقامات تل آویو علاقه مند هستند تا به اطلاعات مربوط به روند اوضاع در سوریه، بخصوص مناطق همجوار مرزی با اسرائیل که جنبش «حزب الله» لبنان که یکی از متحدین دولت "بشار اسد" در آنجا فعالیت دارد، دسترسی بیشتری داشته باشد.  

به گفته یک مقام نظامی-دیپلماتیک به این روزنامه، صحبت بر سر همکاری بیشتر بین نظامیان روسی و اسرائیلی است. طرف اسرائیلی نگران روابط نزدیک دولت سوریه با مقامات تهران بوده و مایل است دسترسی بیشتری به اطلاعات نظامیان روسیه در مورد روند اوضاع در سوریه داشته باشند.  

طبق اطلاعات رسانه های گروهی منطقه، نظامیان اسرائیلی و سرویسهای امنیتی آنها این اواخر فعالیت خود در نزدیکی مرز سوریه را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند. آنها مشغول جمع آوری اطلاعات با کمک پهپادها و کاوشگرهای زمینی هستند. هدف اصلی این عملیات جاسوسی کنترل دائم اوضاع در مناطق مرزی سوریه است که نیروهای نظامی «حزب الله» لبنان در آنجا فعال هستند.  

«ایزوستیا» می افزاید، در ماه اکتبر سال گذشته دولت اسرائیل از مقامات روسیه خواست تا در رابطه با استقرار مجموعه موشکهای «اس-400» در خاک سوریه، پروتکلهای مضاعف و قواعد جدیدی برای همکاری دوجانبه مورد توافق قرار بگیرد. به گفته آنها، این هماهنگی برای تامین امنیت پرواز هواپیماهای اسرائیلی در حریم هوایی سوریه ضروری بود.

"یوسی آفلر" مدیر مرکز تحقیات راهبردی دانشگاه تل آویو به این روزنامه گفته است: «درگیریهای نظامی در سوریه از دو جنبه، هم در حال حاضر یک خطر فوری بوده و هم در درازمدت برای اسرائیل تهدید آمیز بشمار می روند.»

به گفته وی، خطرات فعلی مربوط به اقدامات نظامی کنونی در سوریه است که می تواند امنیت مرزهای اسرائیل را به خطر بیاندازد. نظامیان اسرائیلی فورا و با شدت تمام به هر نوع تهدیدی پاسخ می دهند. خطر بعدی تغییر اوضاع منطقه در درازمدت است که ممکن است برای دولت یهود یک تهدید بالقوه بوجود آورد.

این کارشناس افزود: «دولت سوریه به ایران و حزب الله لبنان اجازه داده تا در امور داخلی این کشور دخالت کنند. این احتمال وجود دارد که آنها بعد از پایان مناقشه نظامی در سوریه، همچنان در این کشور باقی بمانند، بدین ترتیب ایران دقیقا همسایه ما خواهد شد. و این مسئله تهدید جدی برای مرزهای شمالی ما ایجاد خواهد کرد.»

یک سال قبل نتانیاهو اعتراف کرد که نیروی هوایی اسرائیل خاک سوریه را مورد حمله قرار می دهد. هدف از این حملات هوایی مواضع و انبارهای تسلیحاتی حزب الله هستند. جدید ترین این حملات هفته گذشته به تاسیاست نظامی در نزدیکی شهر دمشق صورت گرفت. ضمن اینکه خلبانان جنگنده های اسرائیلی گفته بودند که بخاطر هدف قرار نگرفتن سامانه های موشکی روسی، مجبور شدند از حریم هوایی لبنان برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *